Slobbe Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Hej! Jag funderar på att försöka spara några kronor på att bygge ett eget rack. Undrar om någon vet var man kan köpa lister, lås mm. på nätet? har letat efter ritningar på nätet någon som har lite info? tack på förhand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Thomann har Adam Hall's produkter. Köpte mitt därifrån, kvaliteten och tillgängligheten god. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 (redigerat) Orkar man inte beställa från tyskland av någon anledning har classe en hel del! Titta under beslag. http://www.clasohlson.se Redigerat 3 augusti 2006 av Richard Olsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Jag har byggt två rack till studion. Ena gången byggde jag om en ikeamöbel och andra gången byggde jag den i hyllplan. Rackvinklar mm köpte jag på clasohlson. Då trä är dyrt och om du vill spara pengar så kan det vara en god ide att bygga om någon gammal möbel eller nått. Annars ser man ofta beggade rack på tex vendolin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Richard Olsson Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Kom på att ELFA också har adam halls produkter, precis som thomann, men såklart lite dyrare 😳 http://www.elfa.se Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Ah, Classe var ett bra tips. Deras skenor lät jag bli, men jag tog bultar och rackmuttrar (räknefel i min beställning från T-butiken gjorde att jag hade ett tjugotal för lite). Skenorna var också dyrare än T-butiken, men skall man inte ha annat tillkommer ju förstås frakten från tyskland. Som vanligt hade ju Classe en hel del annat som behövdes också, bl.a ett elfilter/överspänningsskydd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Slobbe Postat 3 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 3 augusti 2006 Tack. Det jag är ute efter är ca 8 höjdenheters rack med möjlighet att toppmontera mixer. För att kunna ta med mig det för inspelning smidigt. Plockade ihop lite på claesohlsson och det blev inte särskilt billigt om man jämför med dom färdiga rackena på Thomann. Någon som har erfarenhet av deras rackcasar THON?? Vill ju gärna ha ett holmberg men då får man väl 3-4 dubbla priset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Jo, att spara pengar blir det inte av om man bygger själv. Titta bara omkring dig - kinapojkarna fixar allting för skit och ingenting. Däremot kan du genom att bygga själv få exakt vad du vill, HE, djup, design, färg... och street-cred förstås (icke att förbise!). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 En sak som kan vara trevligt om man tänker bygga själv, är att använda trä i stället och helt enkelt skruva fast rackburkarna med träskruv. Fördelen är att man får dem garanterat galvaniskt skiljda från varandra och därför aldrig riskerar att jordslingor skapas mellan alla chassin - och så kan man göra det väldigt snyggt om man anstränger sig lite... 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Snygg jo, men bara engång. När man sjunde gången skall ha nånting in/ut så är det ju kört liksom. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Eliasson Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Använd dig av MDF skivor. Det är en sorts pressad pappskiva om jag inte är helt ute och cyklar. Vi har det materialet i två av våra racks, funkar klockrent. BIlligt var det oxå. MDF i olika mått hittar du på bauhaus, beijer, k-rauta etc. Sen tjakkade jag rackvinklar från Soundware. lite dyrare men ack så mycket snyggare än Klagge Olssons häck 😕 go nuts! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 3 augusti 2006 Dela Postat 3 augusti 2006 Snygg jo, men bara engång. När man sjunde gången skall ha nånting in/ut så är det ju kört liksom. Byter man ut rackburkarna så ofta, så ska man kanske ägna inköpen en lite allvarligare tanke varje gång, i stället för att behöva byta burkar stup o kvarten... 😕 Nåja - om man vill, så kan man ju också borra hål och använda genomgående bultar i stället för träskruv - så kan man fortsätta byta ut enheter i en strid ström... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Snygg jo, men bara engång. När man sjunde gången skall ha nånting in/ut så är det ju kört liksom. Byter man ut rackburkarna så ofta, så ska man kanske ägna inköpen en lite allvarligare tanke varje gång, i stället för att behöva byta burkar stup o kvarten... 😳 Nåja - om man vill, så kan man ju också borra hål och använda genomgående bultar i stället för träskruv - så kan man fortsätta byta ut enheter i en strid ström... 😄 Jag vet inte hur många gånger jag har flytatt runt och bytt ut grejer i racken. Det är nog du som är undantaget Claes 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 (redigerat) Använd dig av MDF skivor. Det är en sorts pressad pappskiva om jag inte är helt ute och cyklar. Vi har det materialet i två av våra racks, funkar klockrent. BIlligt var det oxå. MDF i olika mått hittar du på bauhaus, beijer, k-rauta etc. Sen tjakkade jag rackvinklar från Soundware. lite dyrare men ack så mycket snyggare än Klagge Olssons häck 😄 go nuts! MDF är förträffligt till mycket, men inte speciellt snyggt som möbel i mina ögon... Jag tittar på att använda stavlimmad ek i mitt rack, det blir stabilt och kommer att få en bra finish... 😳 Jag har sett att dom rear skivor 600 x 2400mm nu på både Byggmax och Cheapy... Det är iaf ett seriöst alternativ om man vill ha en snygg möbel i studion... 🙂 Edit: Vad gäller rackskenorna tycker jag att det är helt rätt, bättre att lägga några kronor extra än att handla Claes Olsssons skenor... 😄 Redigerat 4 augusti 2006 av Lilleman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 En sak som kan vara trevligt om man tänker bygga själv, är att använda trä i stället och helt enkelt skruva fast rackburkarna med träskruv. Fördelen är att man får dem garanterat galvaniskt skiljda från varandra och därför aldrig riskerar att jordslingor skapas mellan alla chassin - och så kan man göra det väldigt snyggt om man anstränger sig lite... 😉 vi gjorde så i en fd. studio, när vi behövde rack. blev snyggt. o även funktionellt! 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Jag tittar på att använda stavlimmad ek i mitt rack Jag byggde klädskåp/hyllor av det jag tror du kallar stavlimmat. Alltså skivor som är gjorde genom att limma ribbor bredvida varandra. De billiga varianterna hade tendens att spricka upp i limningarna.vid sågning och annan behandling. Kan vara undantag, och sant är det ju att "riktigt är riktigt" och MDF är paff. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Snygg jo, men bara engång. När man sjunde gången skall ha nånting in/ut så är det ju kört liksom. Byter man ut rackburkarna så ofta, så ska man kanske ägna inköpen en lite allvarligare tanke varje gång, i stället för att behöva byta burkar stup o kvarten... 🙂 Nåja - om man vill, så kan man ju också borra hål och använda genomgående bultar i stället för träskruv - så kan man fortsätta byta ut enheter i en strid ström... 😛 Jag vet inte hur många gånger jag har flytatt runt och bytt ut grejer i racken. Det är nog du som är undantaget Claes 😉 När man har kommit upp i tillräckligt hög nivå på prylarna, så behöver man inte byta särskilt ofta... 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 När man har kommit upp i tillräckligt hög nivå på prylarna, så behöver man inte byta särskilt ofta... Träff - sjönk! (jag är fortfarande i uppgraderingsfasen) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 MDF är förträffligt till mycket, men inte speciellt snyggt som möbel i mina ögon... MDF blir snyggt om man målar det. Jag har faktiskt en plan om att klä in min egenbyggda rackvagn med Tolex, alltså sådan här läderimitation som Fender har på sina gitarrförstärkare. Rock. Hälsningar /Henrik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 MDF är förträffligt till mycket, men inte speciellt snyggt som möbel i mina ögon... MDF blir snyggt om man målar det. Jag har faktiskt en plan om att klä in min egenbyggda rackvagn med Tolex, alltså sådan här läderimitation som Fender har på sina gitarrförstärkare. Rock. Hälsningar /Henrik Målad MDF utan behandling med flytspackel eller liknande har blivit flammigt i nyanserna det jag har sett... (Både sprutat och rollat) Men som sagt MDF är ett utmärkt material (lätt och starkt) att jobba med och klär man det blir det hur bra som helst... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Målad MDF utan behandling med flytspackel eller liknande har blivit flammigt i nyanserna det jag har sett Jag v et inte om flammigt, men en slags appelsinyta blir det nog. Åtminstone då man rullar. Blri säkert bättre om man orkar/har möjlighet att spruta. Att beklä större ytor tycker jag blir lite kitchigt 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Henrik Andersson Vogel Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Att beklä större ytor tycker jag blir lite kitchigt 🙂 Jepp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 4 augusti 2006 Dela Postat 4 augusti 2006 Målad MDF utan behandling med flytspackel eller liknande har blivit flammigt i nyanserna det jag har sett Jag v et inte om flammigt, men en slags appelsinyta blir det nog. Åtminstone då man rullar. Blri säkert bättre om man orkar/har möjlighet att spruta. Att beklä större ytor tycker jag blir lite kitchigt 😉 apelsinyta är ju snyggt!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.