Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Kort bakgrund: körde från start bara PodXT rätt in via USB. Bytte dator. Problem med knäppningar och vitt brus. Köpte FW410. Upptäckte att det inte alls blir samma stomp i ljudet när jag kör Pod:en via 410:an. Gnölat och gnällt och fixat och trixat men inget har hjälpt och ingen har kunnat svara på varför. Kört gitarren rätt in i ljudkortet med digitala saker som Guitar Rig istället, låter ju bra men äter CPU som varg i en lammhage.

NU:

Pratade med en bekant som jobbar på en större musikaffärskedja. Han var lite förundrad över mitt problem så han ringde till generalagenten för M-audio o Line 6, Luthman. (Tror jag det är...) Snubben där tvekade inte 2 sekunder utan svarade att det är inte så bra AD-konverterare i FW410. Från Pod via FW410 blir inte bra för ljudkortet klarar inte av att bibehålla ljudkvalitén tydligen. Jaha, där fick man svar på det då, ja.

Frågan är om det skulle bli bättre med ett Mbox2... tja, om någon har några åsikter om detta så svara gärna här! Jag är absolut ingen expert på sånt här så jag litar på deras ord om mina problem men gör jag rätt i det?

Redigerat av Hellpig
Annons
Postat

Jag kör pod-xt direkt med usb. Jag har ett inbyggt ac97 ljudkort till cubase sx3.

Men det spelar väl ingen roll eftersom poden fungerar som ljudkort och har egen driver.

Det fungerar bra utan hörbar latency. Jag kör även sång och mikrofon genom poden med fina resultat som jag är nöjd med.

Dock måste jag lyssna på allt genom poden och lurarna. Jag ska snart koppla utgångarna på poden till min stereo för lyssning.

Fick du problem när du körde pod via usb in i datorn?

Ett tips är att gå in på line 6 forum för POD och söka.

Men det tar nog en god stund för man får så himla många träffar på allt där.

Postat

Yapp, problemen uppstär när jag kör Poden via USB. Faktum är att det blir helt omöjligt att spela in så när man rätt vad det är får ett utbrott av vitt brus rätt in i örat... om inte annat så blir väl tinnitusen värre än någonsin. 😳

Det är problemet är välkänt av åminstone somliga användare på Line 6:s forum. Det finns minst ett par förslag på lösningar... bl a:

* problem med vissa chipset inne i dator, på moderkortet

* kör på en USB-hubb med egen strömförsörjning så avhjälps det

Men eftersom dessa lösningar inte har hjälpt för alla så är tveksam till att ens orka! Mboxen känns dock som ett alternativ - inte minst för all mjukvara som man får med.

Postat

Jag har för mig att jag läst på deras forum att man kan prova att byta pod drivern mot t.ex asio4all eller annat för att lösa vissa problem.

Det känns surt att behöva köpa ett nytt ljudkort för att få poden att fungera för dig. Men bonussakerna kanske väger upp. 😆

Nån gång ska jag väl uppgradera mitt inte allt för top of the line ac97 😳 så att jag slipper köra allt genom poden.

Postat (redigerat)

Det där bruset var det någon som sa beror på att usb-chipsetet, ett ifrån intel, i datorn inte klarar av att ge en jämn ström. Följaktligen bör det inte funka med något annat usb-ljudkort.

Edit: Oj, firewire. Ignorera! 😳

Redigerat av zwiggy
Postat
  Citat
Upptäckte att det inte alls blir samma stomp i ljudet när jag kör Pod:en via 410:an.

Detta beror nästan helt säkert inte på 410'an. Moderna ljudkort har väldigt fina omvandlare och det handlar endast om tiondels decibel i avikelse frekvensmässigt från 50Hz-15kHz. Finns det skillnader så är de små. Mer sannolikt är att nivån är lite lägre när du kör via 410'an vilket gör att du reagerar på ljudet som om det vore "mesigare".

Kan du spela in ljudexempel som visar på felet?

/Majken

Postat

Skall se om jag kan fixa något! Har väldigt mycket för ont om tid just nu, barn stjäl en hel del av just den varan! 😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.