Jump to content
Annons

Får ej två monokanaler att bli streo

Exil

Recommended Posts

Jag sitter här och försöker lägga piano på en låt. Jag sitter just nu i cubase på min pc och har aktiverat mina ingångar på vst-connections. Jag drar två telekablar från min Nord Stage in i ljudkortet. Alltså en left och en right. Jag spelar sedan in båda spåren i mono och det funkar utmärkt. Men när jag sen panorerar ut spåren till L och R så blir det inte stereo som det borde bli. Det är fortfarande mono, precis som om jag har båda spåren centrerade. När jag använder Logic och precis samma ljudkort så blir det fin stereobild, precis som det låter när man spelar. Men i Cubase blir det bara mono?

Är det nån inställning jag har missat?

Dela på andra sajter

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Varför lagar du inte en stereoinput av dina två inputkanaler (L+R) och bandar in dem på en stereotrack i kubisen?

Nu verkar det som om dina båda inputtar i cubase i själva verket bandar bara ENA inputten från ljudkortet. Kan du verifiera detta genom att spela ut sound från din synth som är helt olika i det olika kanalerna? På det sättet märker du lättast om min analys är rätt.

Dela på andra sajter

Varför lagar du inte en stereoinput av dina två inputkanaler (L+R) och bandar in dem på en stereotrack i kubisen?

Nu verkar det som om dina båda inputtar i cubase i själva verket bandar bara ENA inputten från ljudkortet. Kan du verifiera detta genom att spela ut sound från din synth som är helt olika i det olika kanalerna? På det sättet märker du lättast om min analys är rätt.

Du har nog rätt att det bara är ena inputten cubase använder. Men hur ska jag fixa en stereoinput? Om den ändå bara spelar in från ena, hur ska jag då kunna göra en stereoinput av dem?

Dela på andra sajter

Hej

I "inspectorn" (till vänster om det stora arrangefönstret) väljer du vilken ingång som de olika kanalerna i Cubase ska spela in.

Skapa i stället ett stereospår, då blir ingångsvalet automatiskt ett stereopar och i mixern är det redan färdig panorerat... 😳

// Klas

Dela på andra sajter

Tack för hjälpen, men jag aktiverade stereospår på vst-connetions och sen så löste det sig. Dum man kan vara ibland

Hade det problemet också förra veckan...tog någon timme innan jag fatta....faan vad dum man känner sig när lösningen varå simpel och självklar.

So Long

Dela på andra sajter

Hmmm. du ska ju kunna köra Left + Right mono och få det till ett separerat stereospår, men kolla vilken av de två inputkanalerna Cubase spelar in ifrån.. jag tror att programmet alltid defaultar till bara ena kanalen när spåret skapas( typ Left input ) och genom det får två identiska monospår.. kolla upp.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.