Jump to content
Annons

Hur har du micken när du sjunger?

Christofer

Recommended Posts

Själv brukar jag ha den långt upp som Lemmy i Motörhead (har huvet riktat uppåt) eller så har jag den långt ner (har huvet riktat neråt) när jag spelar ett instrument ochså.

fördelarna med att ha micken högt upp är att jag får en ljus eller lättare röst (om ni nu blir klokare av de) 😳 och när jag har den lång ner så får jag en mörkare röst.

När jag bara sjunger utan nått instrument brukar jag ha micken rakt framm.

Redigerat av Christofer
Dela på andra sajter

Annons

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!? 😛🙂

Men jag håller med, jag gillar också att ha micken lite högre än "normalt". Då får man någonting at kämpa till också. Känns som att man tar i mer på något sätt...

Dela på andra sajter

När jag spelar in så har jag den högt så jag får sträcka på halsen. När jag lirar live så spelar jag även gitarr och då har jag den lite lägre så man kan kika lite på strängarna under svåra gitarrpartier som även ska sjungas på.

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!?  😛  😆

Men jag håller med, jag gillar också att ha micken lite högre än "normalt". Då får man någonting at kämpa till också. Känns som att man tar i mer på något sätt...

Glenn Danzig håller ofta micken i en skön vinkel på scen.

Men jag har svårt att tänka mig att han gör så i studio 🙂

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!?  😳  😄

Men jag har svårt att tänka mig att han gör så i studio 😆

Jag vill gärna tro att Glenn spelar in med sin Misfitsfrisyr också. Och Kisskillarna bandade gärna med sminket på. Allt för känslan.

Dela på andra sajter

fördelarna med att ha micken högt upp är att jag får en ljus eller lättare röst (om ni nu blir klokare av de) 🙂 och när jag har den lång ner så får jag en mörkare röst.

Om du säger att det är så så är det kanske så för dig, men faktum är att en sångpedagog en gång sa till mig att man sjunger ljusare när man lutar huvudet neråt, trots att man ofta undermedvetet vill sträcka på halsen för att komma åt de ljusare partierna. Anledningen är att man kan använda "näsan" mer när man lutar huvudet nedåt och därmed komma åt den nasala falsetten lättare, om jag inte missminner mig.

Sen vet jag inte om hon hade rätt i det generella fallet, men det hjälper för mig iaf!

Dela på andra sajter

Överlag så sjunger man bäst om man sjunger rakt fram. Lutar man huvudet bakåt, så anstränger man halsen mycket mer än om man sjunger rakt fram...

Det finns ingen som helst anledning att luta sig framåt eller bakåt (annat än psykologisk då förstås) när man sjunger. Bästa läget är rakt fram, eftersom man är mest avslappnad då.

Micen kan man däremot gärna ha i näshöjd och riktad ner mot munnen, för att minska puffljuden, men det ser ju lite lustigt ut på scen om micen skymmer nunan - så det passar bäst i studion... 😳

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag sjunger med miken rakt framifrån och ett runt puffskydd på stativ emellan.

Om jag sjunger nedåt eller uppåt har ingen betydelse - samma röst ändå.

😳

:musik

Dela på andra sajter

fråga en sångpedagog om vad vad han/hon tycker om att hålla huvudet uppåt och sjunga... det rekommenderas inte!

gärna lite neråt med huvudet eller rakt.. när du sträcker upp huvudet så spänner du halsmusklerna och på så sätt låter du mer ansträngd + att du behöver anstränga dig mer..

det handlar om att vara avslappnad.

fördelarna med att ha micken högt upp är att jag får en ljus eller lättare röst (om ni nu blir klokare av de) 😲 och när jag har den lång ner så får jag en mörkare röst.

det stämmer inte, det är lättare att komma högre om du tittar neråt. men din röst kanske förställs genom att titta högt så att den blir ljusare överlag..? men den tekniken hämmar mer än hjälper dig att nå höga toner..

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!? 😳😆

Liam har inte miken högt - han står som ett kryss. 😆

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!?  😳  😆

Liam har inte miken högt - han står som ett kryss. 😆

av daim

eh?

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!?  😆  😛

Liam har inte miken högt - han står som ett kryss. 😄

av daim

eh?

sjunger han med sitt daim kryss... 😆😳

Nu hänger jag inte med här 😉

Dela på andra sajter

Överlag så sjunger man bäst om man sjunger rakt fram. Lutar man huvudet bakåt, så anstränger man halsen mycket mer än om man sjunger rakt fram...

Det finns ingen som helst anledning att luta sig framåt eller bakåt (annat än psykologisk då förstås) när man sjunger. Bästa läget är rakt fram, eftersom man är mest avslappnad då.

Micen kan man däremot gärna ha i näshöjd och riktad ner mot munnen, för att minska puffljuden, men det ser ju lite lustigt ut på scen om micen skymmer nunan - så det passar bäst i studion... 😮

Vill minnas att en känd manlig sångpedagog som jag nu helt tappat namnet på, får återkomma, ansåg att Lemmy hade en väldigt bra vinkel eftersom det öppnade upp väldigt bra. Jag blev förvånad, men va fan... vem bryr sig.

Prova efter resultat... Alla micktricks givna stämmer dock bra med puffar och s osv.

Dela på andra sajter

Hur kan man referera till den här tekniken utan att nämna Liam Gallagher!?  😮   😄

Men jag har svårt att tänka mig att han gör så i studio 🙁

Jag vill gärna tro att Glenn spelar in med sin Misfitsfrisyr också. Och Kisskillarna bandade gärna med sminket på. Allt för känslan.

För att inte glömma att Lordi går in i studion med dräkter!

Ang. topic, jag sjunger inte (tack och lov 😆)

Dela på andra sajter

Själv brukar jag ha den långt upp som Lemmy i Motörhead (har huvet riktat uppåt) eller så har jag den långt ner (har huvet riktat neråt) när jag spelar ett instrument ochså.

fördelarna med att ha micken högt upp är att jag får en ljus eller lättare röst (om ni nu blir klokare av de) 😎 och när jag har den lång ner så får jag en mörkare röst.

När jag bara sjunger utan nått instrument brukar jag ha micken rakt framm.

det beror lite på hur jag står, men jag försöker att rikta den mot munnen.

såvida det inte är en stormembranare. då sjunger jag lite under den.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.