Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allesammans

Något jag stört mig länge på i Cubase är att man så fort man automatiserar låt oss säga volymen på ett spår också förlorar förmågan att använda mixerns volymregel vettigt. Helt enkelt för att man måste rita in alla nivåer. Jag undrar om det finns en funktion som gör att jag kan göra en relativ automatiseringskurva? Med andra ord beskriva höjningar och sänkningar realtivt till kanalens, öh, huvudvolym! (flummigt uttryck jag vet)

Förstår ni hur jag menar?

Annons
Postat (redigerat)

Möjligtvis genom att lägga kanalen i en grupp, och sedan automatisera antingen kanalens regel eller gruppens regel. Den återstående regeln använder du sen för att höja/sänka ljudnivån.

Det är det enda sättet jag vet om iaf...

/H.

Redigerat av henning
Postat

Har tänkt på samma sak (iofs sitte rjag i Logic, men ändå)... Du skulle ju kunna ha en plugg som inte gör nåt annat än ändrar volymen. Automatisera den istället för den riktiga regeln. :rolleyes:

Postat

Det är ett störigt problem, det håller jag med om. Jag brukar "lösa det" genom att jag i princip aldrig använder volymreglarna på mixern till att pilla med volymen, utan höjer och sänker utnivån på eventuella effekter på spåret, till exempeln kompressorns makeup-gain.

Postat

eller så man använder automation mode "trim" istället for touch fader. då kan man sänka/höja hela kurvan.

lasso, markera alla punkter i kurvan och sänka funkar också.

dessutom räcker det med att läsa mixologi för att lära sig att vänta med att rita kurvor...

lösning 3 kan vara att sänka volym på själva filen, om det gäller små förändringar. håll koll på effekterna som ffår mindre input, bara

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
lösning 3 kan vara att sänka volym på själva filen, om det gäller små förändringar.

Låt gärna bli.

Postat

låt gärna bli...

om det finns några effekter på spåret, annars gör det ingenting alls.

neråt, alltså. inte uppåt

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Låt gärna bli att göra permanenta destruktiva operationer på originalinbandade filer. Alltid. Punkt.

Det är t.o.m bättra att sätta på en eq-insert med en gain-del, och ställa den på minus pyttelite. Det kan man ändå lätt ångra. Och på det sättet kan man också uppnå ett slags "relativitet". Givet är att det är en extra DSP-operation i kedjan, men åtminstone inte permanent. Och ångrar men är det en DSP-operation mindre.

Postat
Låt gärna bli att göra permanenta destruktiva operationer på originalinbandade filer. Alltid. Punkt.

Det är t.o.m bättra att sätta på en eq-insert med en gain-del, och ställa den på minus pyttelite. Det kan man ändå lätt ångra. Och på det sättet kan man också uppnå ett slags "relativitet". Givet är att det är en extra DSP-operation i kedjan, men åtminstone inte permanent. Och ångrar men är det en DSP-operation mindre.

jag håller med dig till 100%, permament destruktiva operationer är inte bra...

Men jag tror att du mer syftar på att ändra gain (via audio-menyn), right?

Att ändra volymn genom att dra i "handtaget" på audio-parten är väl inte permanent destruktiv? eller? Däremot kan det mkt väl bli så att om man har effekter på så får de olika mkt insignaler, men det är nog rätt försumbart såvida man inte ska höja/sänka volymerna väldigt mkt.

Postat
Det är ett störigt problem, det håller jag med om. Jag brukar "lösa det" genom att jag i princip aldrig använder volymreglarna på mixern till att pilla med volymen, utan höjer och sänker utnivån på eventuella effekter på spåret, till exempeln kompressorns makeup-gain.

kunde inte säga det bättre (eller snabbare!) same as i do! lite irriterande ibland, när man har ngn hos sig o så sitter dom o lyssnar o vill ändra volymen o det.. oftast blir dom sura! :rolleyes::rolleyes:

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
lösning 3 kan vara att sänka volym på själva filen
Men jag tror att du mer syftar på att ändra gain (via audio-menyn), right?

Det var så jag också förstod det. Därför avrådde jag från det. Att såna ändringar "inte gör någonting alls" tycker jag är fel och missvisande information.

Så vi är överens om det tror jag! :rolleyes:

Postat (redigerat)

om ni ska köra den metoden så underlättar det lite med detta kortkommando:

Markera automationsspåret och tryck Ctrl+A. Sedan kan man flytta upp & ner bäst man vill. Håll ner Ctrl när du flyttar för att slippa förskjutningar i tidsdomänen.

Redigerat av hobbex2004
Postat

Det funkar tyvärr inte helt relativt eftersom det inte göra ändringar om någon av de markerade punkterna har max eller min värden (+ 6 eller - ∞ dBFS).

Det enklaste är nog att justera utnivån på den sista insertpluggen som ligger före regel (sjätte insert-slotten om man kör SX).

Postat (redigerat)

sänka volym från handtaget är inte desktruktiv, men inte heller via process gain.

har ni aldrig tittat på offline process history? man kan alltid stega tillbaka.

även efter 5 år.

så jag står på min "såna ändringar gör ingenting alls", för att man kan alltid ångra

men det är ingen slump att jag ta det som sista lösning, automation mode trim finns just för det skälet

Redigerat av zagor
Postat
sänka volym från handtaget är inte desktruktiv, men inte heller via process gain.

har ni aldrig tittat på offline process history? man kan alltid stega tillbaka.

även efter 5 år.

så jag står på min "såna ändringar gör ingenting alls", för att man kan alltid ångra

men det är ingen slump att jag ta det som sista lösning, automation mode trim finns just för det skälet

jaaa, om du använder historyn (undo) så är det klart att det inte är destruktivt alls.

Däremot om du höjer med säg 10db, och sen sänker med 10db igen, så får du ett litet omvandlingsfel...

Nu är jag dock inte säker på hur cubase jobbar internt, och om det är olika algoritmer när man pillar på gainet eller drar i handtaget, men på ngt sätt känns det mindre desktruktivt att använda handtaget. För att inte nämna hur mkt smidigare det är än att gräva sig ner i undermenyer, sätta ett värde och proccessa.

Kan man använda undo eller offline history så är ju det helt klart bäst

Postat

det handlar inte om algorytmer, det skapas en ny fil i edit mappen... den "original" med den riktiga gainen finns kvar i audio mappen. går man tillbaka så används den andra filen. vet dock ej inte heller vad som händer internt när man jobbar med hantaget, men här pratar vi om små justeringar... vill inte tro att det ska vara så allvarligt!

Postat
det handlar inte om algorytmer,

Vad handlar det om annars??

En algoritm är en kodsnutt som "gör ngt", i det här fallet höjer/sänker amplituden(volymen).

Hur pass destruktiv en funktion är, beror helt på hur smart algoritmen bakom denna är skriven.

Men jag är med på vad du menar. Som jag sa, undo & offline history är inte det minsta destruktiva, eftersom alla ändringar/orginalfiler sparas undan, precis som du själv sa.

Offline history kan du dock inte använda om du gjort en massa andra ändringar (som du vill ha kvar) efter att du gjorde volym-ändringen som du vill ångra. Eller om du endast vill justera volymen på ett litet ställe.

Det är lätt att testa handtagen/gainfunktionen.

Ta en ljudfil, gör en kopia på den. På en ena drar du handtaget upp och ner som en galning. Jämför med orginalfilen. Om du hör ngn skillnad? Ja, då är det en destruktiv-algoritm vi har att göra med.

Gör samma sak fast ändra gainet i audio-menyn ist.

Postat (redigerat)

med offline process history kan du ändra gain även om det ligger i en liten del av en fil, och om det ligger mellan 32 andra processer

men nu börjar vi gå lite off topic... blir typ super power user cubase pro avdelningen, när fråga var relativ enkel...

Redigerat av zagor

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.