Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tack alla för hjälpen, nu har jag beställt datordelar. Det blev en JÄVLA massa prylar! Det här blev det till slut:

Moderkort: Asus P5B DLX/WIFI-AP, P965, Socket-775

CPU: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz 4MB

Minne: Corsair PC6400 DDR2, 2048MB

Grafikkort: Asus GeForce 7300GT 256MB DDRII passivt kylt

Hårddisk: Samsung SpinPoint 400GB SATA2 16MB cache 7200RPM

DVD: Samsung DVD-brännare, billig men verkar sjysst. SATA.

Så vad tycker ni om köpet?

Gamla inlägget:

Jag ska köpa en AMD Athlon 64 X2 4600+ för socket 939, och nu behöver jag tips på ett stabilt moderkort som är lämpligt för musikproduktion.

Krav:

-Passiv kylning.

-SATA2

-Stabilt

-Integrerat ljudkort

Önskemål:

-AGP-port, eftersom jag lyckats pilla på passiv kylning på mitt gamla grafikkort. Inget krav, som sagt, framför allt inte om det bara är "äldre" moderkort som har detta kvar.

Prisklass: Rimlig. Det vill säga inte mycket över 1500 spänn

Sedan får man gärna tipsa om bra men billiga passivt kylda grafikkort!

Redigerat av Torwald
Annons
Postat

Köp inget moderkort med VIA-chipset i alla fall. Har haft oerhört mycket strul med raid-kontroller och sata-diskar som är direkt relaterade till VIA-chipsetet på mitt moderkort. Jag skulle rekommendera ett moderkort med nVidia-chipset.

Postat (redigerat)

Hur är nForce 4, då? Någon som har några erfarenheter?

Jag är intresserad av det här kortet:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313606 (Asus A8N32-SLI Deluxe för socker 939)

Är det någon som vet något om det kortet? Verkar duga rätt bra för mina behöv, vad jag kan döma?

EDIT: Vid närmare eftertanke verkar det onödigt med två PCIex16. Det här tänkte jag mig istället:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299 (Asus A8N-SLI Premium). Hur funkar det med AMD X2?

Redigerat av Torwald
Postat (redigerat)

När SLI kom var det en del som gnällde på att det inte funkade bra ihop med musikproduktion, men det kan ha ändrats eftersom det var ett tag sedan jag hörde det. Kolla upp innan köp!

Edit: för övrigt har jag ett nForce4-4x i min burk nu. Den inbyggda firewiren på mitt moderkort vill inte fungera ihop med mitt Maudio FW 1814, men om det har med chipsetet nForce4 att göra vågar jag inte svara på.

// David

Redigerat av Diwic
pme (oregistrerad)
Postat

Abit har trevliga moderkort med digitalt ljud både ut och in. Moderkorts ljud bukar vara ganska värdelöst för musik, men ett par extra digitalt in och ut (Optiska) är aldrig fel.

Postat

Att det integrerade ljudkortet inte duger för musikproduktion gör mig ingenting, det hade jag självklart inte tänkt använda till det ändå. Tänkte bara använda det integrerade för systemljud, musiklyssning och annan hobbyanvändning. Har ett externt ljudkort som jag använder i produktionen.

Tack för feedbacken om nForce4, Diwic, jag ska kolla upp om problemen med SLI har fixats.

Det som de kallar för nForce4-520 eller något liknande, vad är det för något? Eller har jag blandat ihop siffrorna?

Ska kolla in Abits grejer. Har haft Asus förut och varit ganska nöjd med det. Har även haft ESI, men det kändes inte riktigt lika bra.

Postat

Av två anledningar. För det första ligger AMD bra till i pris i förhållande till prestanda. Det andra är att jag rätt nyligen köpt en bra processorfläkt jag vill använda. Den passar inte på AM2. Men har du förslag får du gärna bidra!

Postat
Av två anledningar. För det första ligger AMD bra till i pris i förhållande till prestanda. Det andra är att jag rätt nyligen köpt en bra processorfläkt jag vill använda. Den passar inte på AM2. Men har du förslag får du gärna bidra!

jaha okej! på så sätt

Postat

Tack så mycket för tipsen, verkar ju vara ett rätt vettigt kort till rätt vettiga pengar.

Nu har det dock inträtt ett nytt alternativ för mig. Core 2 Duo har ju droppat en hel del i pris verkar det som, och dessutom finns de för socket 775 som min fläkt passar på. Därför står jag nu i valet och kvalet: AMD X2 eller Intel Core2Duo?

Utbudet av moderkort med socket 775 och stöd för core2duo var ganska begränsat, men ändå tillräckligt brett för att göra en stackars människa förvirrad.

Kostnaderna skjuter dessutom i höjden eftersom så mycket har ändrats sedan jag köpte datordelar sist. Nu kan jag inte använda mitt gamla grafikkort längre, eftersom "alla" kort har PCI-e istället för AGP. Jag kan inte använda mina gamla minnen (ELLER??) eftersom "alla" nya moderkort har DDR2.

Vore sjyst om någon ville ge mig ännu mer tips och råd. Helst vill jag inte att moderkort + processor ska landa på mycket mer än 4000.

Postat

Från början var nForce4 med SLI-stöd ett gigantiskt stort NEJ!

Sedan har det förbättrats, men det är fortfarande inte en bra lösning för musiker, eftersom det tydligen ska bli sprak och elände långt innan man når full CPU-belastning. Inte alls kul. Leta efter kort utan SLI-stöd, så är det större chans att det fungerar helt smärtfritt.

Postat

Och det gäller inte bara SLI utan Nforce-4 i allmänhet. Ett äldre Nforce3 eller VIA chipset ger bättre prestanda. Eller rättare sagt låter dig utnyttja mer av processorkraften innan knaster och sprak uppstår.

/Majken

Postat

I så fall känns det som att AMD nu går bort, eftersom det kändes som att minst 90% av alla moderkort för socket 939 var baserade på nForce4 .

Jag fick för mig att kort som stödjer Core 2 Duo bygger på något chipset som inte var nForce eller VIA...?

Postat

Med Intel Core 2 Duo (Conroe) har du Intel-chipset på moderkortet och inget Nvidia/VIA/osv.

Postat (redigerat)
Med Intel Core 2 Duo (Conroe) har du Intel-chipset på moderkortet och inget Nvidia/VIA/osv.

That's what I thought! Det finns väl inte så mycket dokumenterat ännu om dessa kretsar, eller har jag fel?

I övrigt, hur står sig en Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB mot min tidigare prolle (en P4 3.2GHz 512Kb) rent prestandamässigt?

I övrigt måste jag fråga: Kort för DDR2-minnen råkar inte klara av mina gamla minnen va? PC3200 eller PC3500, den "förra" standarden. Kallas den DIMM nu?

EDIT:

Efter många om och men känns nästan det billigaste kortet jag kollat på mest intressant. Vad tror expertisten om MSI? Eller mer konkret, det här kortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322929&view=detailed

Vore kanon med lite åsikter omedelbums så att jag kan få igång den jäkla datorn nån gång!

Redigerat av Torwald
Postat

That's what I thought! Det finns väl inte så mycket dokumenterat ännu om dessa kretsar, eller har jag fel?

I övrigt, hur står sig en Core 2 Duo E6400 2.13GHz 2MB mot min tidigare prolle (en P4 3.2GHz 512Kb) rent prestandamässigt?

I övrigt måste jag fråga: Kort för DDR2-minnen råkar inte klara av mina gamla minnen va? PC3200 eller PC3500, den "förra" standarden. Kallas den DIMM nu?

EDIT:

Efter många om och men känns nästan det billigaste kortet jag kollat på mest intressant. Vad tror expertisten om MSI? Eller mer konkret, det här kortet: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322929&view=detailed

Vore kanon med lite åsikter omedelbums så att jag kan få igång den jäkla datorn nån gång!

Bra val att gå över till Intel! läs det här : http://www.tomshardware.se/processorer/20060717/ intel krossar AMD med sina nta prollar. ja skillnaden mot din gamla skulle bli betydligt större än det hade blivit med AMD.

Det där kortet skulle fungera fin fint! billigt också!

Och det där med minnena, vet jag inte säkert.. me rent teoretiskt borde det ju fungera fast minnena komemr att gå långsammare än de är gjorda för... och sedan kommer processorn jobba mycket bättre tillsammans med DDR2 minnen. så jag rekomenderar att du köper DDR2, men som sagt tror jag att det skulle gå.

Postat

Nej, minnesplatserna ser väl annorlunda ut rent fysiskt vill jag bestämt minnas.

/Majken

Postat (redigerat)

Tack båda två för svaren! Jag mailade komplett angående ett fel som jag antog smugit sig in i produktbeskrivningen av moderkortet jag länkade till (det stod att det fanns firewire), och det visade sig att mina misstankar var befogade. Därför har jag valt Platinum-verisionen av samma kort, som är lite hetare (och lite dyrare 😛) och har firewire.

Tack för upplysningen om DDR2 också. Såhär blir inköpslistan! Ge mig gärna åsikter. Jag kommer väl beställa om någon dag eller två, så det finns tid till ändringar:

- MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320345)

- Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322632)

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713)

Fråga: Det skiljde väldigt lite i pris på 1Gb PC4200 och 1Gb PC 6400. Har jag valt rätt?

Jag använder i dagsläget väldigt lite samplingar (spelar in allt själv), så det känns som lite overkill med mer än 1Gb ram...?

EDIT: Är det värt den extra tusenlappen (nästan) för att få E6600 med 4Mb cache istället för den jag valt?

Redigerat av Torwald
Postat
Tack båda två för svaren! Jag mailade komplett angående ett fel som jag antog smugit sig in i produktbeskrivningen av moderkortet jag länkade till (det stod att det fanns firewire), och det visade sig att mina misstankar var befogade. Därför har jag valt Platinum-verisionen av samma kort, som är lite hetare (och lite dyrare :rolleyes:) och har firewire.

Tack för upplysningen om DDR2 också. Såhär blir inköpslistan! Ge mig gärna åsikter. Jag kommer väl beställa om någon dag eller två, så det finns tid till ändringar:

- MSI P965 Platinum, P965, Socket-775 Firewire,SATAII,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320345)

- Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322632)

- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 1024MB CL5 Kit w/two matched CM2X512A-6400 Dimm's (http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308713)

Fråga: Det skiljde väldigt lite i pris på 1Gb PC4200 och 1Gb PC 6400. Har jag valt rätt?

Jag använder i dagsläget väldigt lite samplingar (spelar in allt själv), så det känns som lite overkill med mer än 1Gb ram...?

EDIT: Är det värt den extra tusenlappen (nästan) för att få E6600 med 4Mb cache istället för den jag valt?

jag hade tagit DDRII 5300 istället.

E6600 är en grym processor, den klår ju AMD:s bästa som kostar ca: 8000 kronor (om jag minns rätt).. men valet är ju ditt... men du kommer ju märka av skillnaden ja..

Postat

Jag får se om det blir 6600, det beror på vad ekonomin säger...

Varför skulle du köpa DDR2PC5300 och inte 6400? 6400 är ju nästan 200MHz snabbare och nästan ingen skillnad i pris...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.