Jump to content
Annons

Benchmarkprogram för pluggar?


suprapappa

Recommended Posts

(kan tänka mig att denna fråga har ställts tidigare men jag kan inte komma på vad jag skulle använda för sökord så jag får köra lite forumspam) 🙁

finns den något program som kan köra ngn slags benchmark på pluggar? (cpumätaren i cubase är lite för trubbig : )

det borde ju vara möjligt att ha ett program som hanterar t.ex. vst och dx standard som har en testton som processas med valfri plugg och där man sedan mäter hur mkt cpu belastning pluggen skapar

eller kan det diffa på hur en plugg beter sig i belastning beroende på en massa andra faktorer.....?

jag vill tänka mig att om man skulle köra in ett reverb i benchmark programmet som t.ex. visar sig kräva 7% av min cpu så tar reverbet alltid 7% oberoende av vilket värdprogram det körs i och hur datorkonfigurationen ser ut i övrigt.....men jag kan som lekman oxå tänka mig att det är precis tvärtom 😄

hänger ni med?

petri

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En pluggs belastning på systemet behöver inte vara konstant, den kan variera med inställningarna i pluggen. Det finns pluggar som erbjuder olika grader av kvalitet (t ex översampling eller ej), eller där man kan koppla ihop flera processer som alla kräver sina resurser (t ex varje band på en EQ). Ett annat exempel är pluggar som bygger på impulsteknologi där längden på impulsen påverkar hur resurskrävande pluggen är.

Ett enkelt sätt att mäta en pluggs belastning är att kolla hur många instanser man kan köra samtidigt utan att mätaren slår i taket (ljudet hackar).

Link to comment
Dela på andra sajter

innebär detta att om jag t.ex. vill jämföra 2, i mina öron, ljudmässigt likvärdiga reverb så bör jag försöka ha så lika inställningar som möjligt.....

vad skulle vara det mest "kliniska" sättet att testa detta....

ex. lägga en ljudfil i cubase med ett reverb och sedan kopiera samma spår tills det börjar hacka....räkna antal spår och sedan göra samma sak med det andra reverbet? eller kommer jag få problem pga. antalet audiospår i sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju "Ctrl Alt Del" och fliken prestanda. Den duger.. Kör reverb A på samma material som Reverb B och jämför..

Vill du göra det mer tydligt så finns ju även ett verktyg under kontrolpanelen administrationsvertyg som heter "prestanda" som du kan skräddarsy lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad skulle vara det mest "kliniska" sättet att testa detta....

ex. lägga en ljudfil i cubase med ett reverb och sedan kopiera samma spår tills det börjar hacka....räkna antal spår och sedan göra samma sak med det andra reverbet? eller kommer jag få problem pga. antalet audiospår i sig?

Låter som ett bra test. Skapa ett audiospår, lägg en plugg på insert och "duplicera" spåret till dess att cpu'n kroknar.

Antal spår påverkar inte testet märkbart. Det krävs en massa spår för att cpu'n ska visa något egentligt utslag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...