Hellhoff Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Goddagens. Jag har i mina dagar stött på både trumset i 40 000 kronors prisklassen vid inspelningar och även trumset som man hade slängt bort på blocket för en tusenlapp. Visserligen var det en duktig tekniker som rattade men det för 1000 kronor kom till slut att låta bättre än 40 000 kronors varianten. Nåja, om vi pratar om bra trumset. Vad är det egentligen som gör det? Vad jag förstår kan man inte köpa nya skinn på ett "dåligt" trumset och därigenom få det att låta bra. Men vad är det som påverkar om ljudet låter bra eller dåligt om det inte är skinnen? Pratar vi om storleken på varje enskild trumma, finns det någon storlek som är bra och nån som är dålig eller varierar det med spelstilar? Pratar vi om material de är gjorda i? Vad är det som gäller? En bra gitarr har bl.a sjyssta mickar - vad kännetecknar ett bra trumset? 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Goddagens. Jag har i mina dagar stött på både trumset i 40 000 kronors prisklassen vid inspelningar och även trumset som man hade slängt bort på blocket för en tusenlapp. Visserligen var det en duktig tekniker som rattade men det för 1000 kronor kom till slut att låta bättre än 40 000 kronors varianten. Nåja, om vi pratar om bra trumset. Vad är det egentligen som gör det? Vad jag förstår kan man inte köpa nya skinn på ett "dåligt" trumset och därigenom få det att låta bra. Men vad är det som påverkar om ljudet låter bra eller dåligt om det inte är skinnen? Pratar vi om storleken på varje enskild trumma, finns det någon storlek som är bra och nån som är dålig eller varierar det med spelstilar? Pratar vi om material de är gjorda i? Vad är det som gäller? En bra gitarr har bl.a sjyssta mickar - vad kännetecknar ett bra trumset? 🙂 Det är mer till en bra gitarr en schyssta mickar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Jag är inte en trummis men man har ju lirat med några sådana ... 🙂 Precis som med gitarrer och andra instrument så tror jag att det handlar mycket musikern själv, hans teknik, hur han stämmer och sånt. Sedan spelar väl skinnen in (hur de är stämda, kvalité, typ av skinn) och trummornas material också. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.A. Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Det beror helt på vad man själv tycker låter bra. Själva trummorna skapar ljudklangen, dvs vad trummorna har för karaktär. Hur tjocka trummorna är och vad de är gjorda av för material är bara ett designval av tillverkaren och som trummis behöver man inte bry sig om det så länge man tycker att det låter och känns bra. Trumskinnen har också stor betydelse men de kan aldrig ändra på trummornas karaktär. Att trummorna är hela och symmetriska är också viktigt. Att stämma trummor är ju mest en smaksak. Man kan stämma trummor på så många sätt, t.ex. om man vill ha pitch bend eller inte, hur mycket man vill att de ska sjunga osv. Men alla trummor går att stämma så att de låter bra, frågan är bara om trummorna låter som man vill. Låter trummorna inte som man vill så är det bara att köpa ett annat trumset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Icke att förglömma är sargarna. Snea, vinda och tunna sargar som ofta hittas på billiga set gör trummoruna svårstämda och man får ingen bra klang. Gjutna sargar håller stämningen och formen bättre. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellhoff Postat 31 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 31 juli 2006 Det är mer till en bra gitarr en schyssta mickar. Och veckans arroganta svar går till DrHans. Det fanns en anledning till att jag skrev "b. la", och du måste vara medveten om att mikrofonerna gör jävligt mycket till hur gitarren låter. Det jag ville komma fram till var om det fanns något att jämföra med vid ett trumset. Tack till övriga för intressanta svar dock! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Det är mer till en bra gitarr en schyssta mickar. Och veckans arroganta svar går till DrHans. Det fanns en anledning till att jag skrev "b. la", och du måste vara medveten om att mikrofonerna gör jävligt mycket till hur gitarren låter. Det jag ville komma fram till var om det fanns något att jämföra med vid ett trumset. Tack till övriga för intressanta svar dock! Tack för den utmärkelsen! Vad vann jag? 😕 Menar inget ont,jag är bara petig när det gäller gitarrer. Har haft likadana mickar på ett flertal gitarrer och jag tycker att det är väldig skillnad från gitarr till gitarr ändå. Gitarrnörd Javisst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zofo Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Goddagens. Jag har i mina dagar stött på både trumset i 40 000 kronors prisklassen vid inspelningar och även trumset som man hade slängt bort på blocket för en tusenlapp. Visserligen var det en duktig tekniker som rattade men det för 1000 kronor kom till slut att låta bättre än 40 000 kronors varianten. Nåja, om vi pratar om bra trumset. Vad är det egentligen som gör det? Vad jag förstår kan man inte köpa nya skinn på ett "dåligt" trumset och därigenom få det att låta bra. Men vad är det som påverkar om ljudet låter bra eller dåligt om det inte är skinnen? Pratar vi om storleken på varje enskild trumma, finns det någon storlek som är bra och nån som är dålig eller varierar det med spelstilar? Pratar vi om material de är gjorda i? Vad är det som gäller? En bra gitarr har bl.a sjyssta mickar - vad kännetecknar ett bra trumset? 🙂 Efter 25 år som trummis kan jag bidra med följande teorier angående ett bra trumljud; träslag, storlekar, skinnkombinationer, stämning, val av trumstockar och framför allt, trummis! Ett trumset låter helt olika beroende av vem som spelar på det. Lite av tjusningen med akustiska instrument. Man kan faktiskt få ett acceptabelt sound från ett halvkasst budgetset med hänsyn till ovanstående kriterier. För inspelning tillkommer självfallet faktorer som rumsklang, val av mikrofoner och inspelningsförfarande (digitalt/analogt osv). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
spaceman Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Med dom trummisarna jag jobbat med så är det alltid Gretsch som gäller. Är ingen trumnörd men Gretsch låter iallafall väldigt bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Hur tjocka trummorna är och vad de är gjorda av för material är bara ett designval av tillverkaren och som trummis behöver man inte bry sig om det så länge man tycker att det låter och känns bra. jaså? så det är så det är!? 🙂 klart att olika träslag ger olika ljud! nåväl. olika storlekar på alla håll o kanter, skinn, sargar, träslag, olika storlekar på trumpinnarna, olika hårda slag, slag på olika ställen på trumman, dämpning, etcetc. samt rummet, o om insp. sker, så är ju mickarna, preamparna inspelningsmediet, etc också viktigt!! när jag väljer trummor, väljer jag efter hur det låter, och hur dom känns! jag vill inte ha ett trumset som låter skitbra, men är omöjliga att ställa in efter mina behov. men när det gäller trummor(eller akustiska instrument överlag), är allt subjektivt. det jag älskar att lira på, hatar ngn annan!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.A. Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Hur tjocka trummorna är och vad de är gjorda av för material är bara ett designval av tillverkaren och som trummis behöver man inte bry sig om det så länge man tycker att det låter och känns bra. jaså? så det är så det är!? 😄 klart att olika träslag ger olika ljud! Jag tror att du tolkar designval till att det bara är utseendemässiga designen jag menar. Men jag menar att när man väljer att tillverka en trumma så använder man olika träslag och tjocklekar för att det ska låta som man tänkt sig. Det är ju inte intressant för köparen om det är gjort av plast, trä eller eller metall bara det låter som man vill och känns bra att spela på. Att stirra sig blind på material och konstruktion är meningslöst enligt mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Glöm inte kompressor och autogate...utan dem så skulle jag aldrig få liv i trummor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Hur tjocka trummorna är och vad de är gjorda av för material är bara ett designval av tillverkaren och som trummis behöver man inte bry sig om det så länge man tycker att det låter och känns bra. jaså? så det är så det är!? 😄 klart att olika träslag ger olika ljud! Jag tror att du tolkar designval till att det bara är utseendemässiga designen jag menar. Men jag menar att när man väljer att tillverka en trumma så använder man olika träslag och tjocklekar för att det ska låta som man tänkt sig. Det är ju inte intressant för köparen om det är gjort av plast, trä eller eller metall bara det låter som man vill och känns bra att spela på. Att stirra sig blind på material och konstruktion är meningslöst enligt mig. ja jag hindrar inte dig att tycka så, men jag tycker däremot ( 😄 ) att sånt är viktigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tamadrummer Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 ja, kan man inte stamma trummorna, så spelar det ingen roll hur dyra trummor man har. Jag vet om en kille med ett Brady trumset som kostar rundt 80 000 ock han ar usel på att meka på trummorna, så dom låter samre an mina 30 år gamla TamaSuperstar, som då kostade 10 900. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.A. Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Hur tjocka trummorna är och vad de är gjorda av för material är bara ett designval av tillverkaren och som trummis behöver man inte bry sig om det så länge man tycker att det låter och känns bra. jaså? så det är så det är!? 😆 klart att olika träslag ger olika ljud! Jag tror att du tolkar designval till att det bara är utseendemässiga designen jag menar. Men jag menar att när man väljer att tillverka en trumma så använder man olika träslag och tjocklekar för att det ska låta som man tänkt sig. Det är ju inte intressant för köparen om det är gjort av plast, trä eller eller metall bara det låter som man vill och känns bra att spela på. Att stirra sig blind på material och konstruktion är meningslöst enligt mig. ja jag hindrar inte dig att tycka så, men jag tycker däremot ( 🙂 ) att sånt är viktigt! Visst får man tycka olika. Jag blir bara lite nyfiken på hur du menar. Vad är det i materialet som gör att man måste köpa ett trumset? Om man t.ex. har förutfattade meningar om att den ena konstruktionen är bättre än den andra och ett visst träslag låter bättre än ett annat, då kommer man att missa väldigt många bra trummor som kanske skulle låta precis som man ville och kanske till och med kosta mycket mindre än trummor som man tycker ser bra ut på pappret. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Träslag och skinn. Men framförallt stämningen. För mer information om olika sorters skinn och träslag (bland annat), kolla den här länken: https://www.musikhuset.org/~tiger/phpBB2/vi...opic.php?t=1237 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
L.A. Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Träslag och skinn. Men framförallt stämningen. För mer information om olika sorters skinn och träslag (bland annat), kolla den här länken: https://www.musikhuset.org/~tiger/phpBB2/vi...opic.php?t=1237 Det är sånt som står i länken jag är emot. 🙂 Fullt av ljudanalogier som fett, blött, koncentrerat osv, dessutom är det inga absoluta sanningar eftersom det är svårmätt. Vet faktiskt inte om man skulle få ett bra set genom att plocka trummorna efter egenskaperna som står skrivna i länken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
surikatmamma Postat 31 juli 2006 Dela Postat 31 juli 2006 Mitt första set var ett Basix för 2500 spänn, det jag har nu är ett Premier och kostade 12000 (men då fick jag en extra golvpuka också), och jag märker faktiskt en enorm skillnad i ljud, trots att jag använder samma skinn. De jag har nu låter mycket mycket fetare, dock kan det ju bero på att jag blivit bättre på att spela. Tror att jag kommer klara mig på Premierkittet väldigt länge, även om jag är lite sugen på att köpa ett Maxtonekit i akryl... Att gå upp i 40 000-kronorsklassen med DW och skit är ju bara show, ingen hör skillnad ändå. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.