Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

När jag mixar mina låtar händer det ofta att vissa kanaler, främst hihats, tvingas ligga på en löjligt låg volym jämfört med andra för att det ska låta bra. Volymmätaren i Cubase visar bara lite flimmer längst ner. På mastern ligger dock EQ, multibandskompressor och limiter som får upp hela låten till en volym som är likvärdig mina referenslåtar.

Den stora frågan är: förlorar jag någon kvalitet på ljudet när jag mixar vissa kanaler på så låg volym? Givetvis kan jag ju åtgärda detta genom att höja alla instrument ett snäpp eller gruppera kanalerna lite annorlunda men tjänar jag något på det?

Annons
Postat

Fundera inte så mycket utan använd dina öron i stället!!! Låter det bra så låter det bra. 🙂

Postat

Visst förlorar du ljudkvalitet på att ligga på en låg volym. Ju färre bits som används, desto sämre dynamik har instrumentet att leka med.

MEN (!) lyssna också på vad Hegobald säger: låter det bra eller låter det illa? Det kan ju låta bra även om inte alla detaljer är teoretiskt perfekta... 🙂

Jag skulle föredra att köra rent vid mix - och inte lägga limiter, kompressor etc på hela paketet förrän allt annat är klart och nermixat till 2 spår - för annars är det lätt att göra fel på vägen...

Postat

det man kan tänka sig är att bitdjupet inte utnyttjas och ljudet därför skulle försämras. men, om du exempelvis arbetar i cubase sx så används 32bitar float för interna beräkningar och det spelar inte någon roll hur "svaga ljud" du arbetar med i mixern, du har tillräcklig upplösning ändå.

det är möjligt att andra program -teoretiskt- skulle kunna bidra till någon kvalitetsförlust, men det är sannorlikt bara ett hypotetiskt matematiskt resonemang.

låter det bara så är det bra.

Postat

Tack för svaren allihopa!

Jag skulle föredra att köra rent vid mix - och inte lägga limiter, kompressor etc på hela paketet förrän allt annat är klart och nermixat till 2 spår - för annars är det lätt att göra fel på vägen...

Blev lite nyfiken på vilka typer av fel du menar? Jag tycker personligen det är skönare att veta på ett ungefär hur slutresultatet kommer bli under hela produktionen. Har hänt att man slitit hur länge som helst med att hitta rätt kick till bastagningen bara för att finna att multibandaren slätar ut det hela ändå =)

Postat
du får ju också tänka på att hihat läcker in väldigt mycket från de andra mickarna, så den behöver man ju inte köra lika högt...

ack o ve. jag önskar jag kunde säga att jag spelat in trummset men icke, det är samplingar =)

Postat (redigerat)
Tack för svaren allihopa!

Blev lite nyfiken på vilka typer av fel du menar? Jag tycker personligen det är skönare att veta på ett ungefär hur slutresultatet kommer bli under hela produktionen. Har hänt att man slitit hur länge som helst med att hitta rätt kick till bastagningen bara för att finna att multibandaren slätar ut det hela ändå =)

Det är enklare att se till att verje ljudkälla i sig låter bra. Då kan du exempelvis komprimera varje spår lite för att i mastering-steget komprimera lite mindre än vad du hade gjort annars. Man kan ju likna det lite vid att alltid hälla ketchup på all mat. Det innebär att allt smakar ketchup och maträtterna kan vara nästan vad som helst, men de smakar ändå likadant... 🙂

Dessutom kan multibandskompression vara vanskligt. Ofta låter det faktiskt bättre med en vanlig fullbandskompression... 😉

Redigerat av Claes
Postat

Hoppas att jag fattat allt rätt i denna tråd annars får booten Anna mig banna!!!

När jag läser din beskrivning så framstår det som att du redan i mix har lagt på multibandskompressor och EQ med mera...!?

Gör så här som ett tips.

Mastra aldrig dina låtar direkt efter mix.

Gör samma som när du mixar. Låt musiken vila lite.

Det gör att du uppfattar nyanser bättre då du glömmer av det du för stunden i din kreativitet, tycker är det bästa med låten.

Oftast gömmer sig godbitar som kan komma att försvinna om du har för bråttom.

Spela in materialet. Gör bra tagningar!

Vila en vecka. Låten behöver åldras i dina öron.

Gå tillbaka till ditt projekt efter en vecka.

Dra snabbt upp en lyssning från en helt tom mixer.

Ta en kopp kaffe!

Börja finlira.

Sitter inte mixen efter ett par timmar... släpp låten men behåll inställningarna. Låt den få vila. Det är inget fel på öronen förutom att dom är trötta av belastning.

Ta tag i mixen igen nästa dag.

Om du kör fast nu så ska du inte börja tvivla på att låten inte håller etc. Tro mig, det gör den. Lika bra nu som när du skrev den. Släpp den i så fall igen. Skriv något nytt! Låt dig inspireras på nytt.

När väl mixen är klar och med det menar jag att du känner dig nöjd och ljudet är behagligt... eller irriterande om det är det du söker, dumpa ut låten i högupplöst format.

Tänk att nu ska låten få gå till Mastering.

Vila en vecka till om du har tiden. Om inte se i alla fall till att du sätter dig i Mastering med färska öron.

Ett tränat öra kan få ut 30 minuter när det kommer till frekvenskurvor och EQ. Kompression klarar örat av längre då det mer rör sig om tycke och smak. Vill du att det ska låta hårt eller soft så kan du syssla med kompressorer tills du känner att örat inte längre kan uppfatta skillnaderna i ljudtryck. Du kommer nog uppfatta detta som att allt blir en "gröt" av ljud. Dags att sluta för dagen!!!

Jobba i 30-minutersintervaller!!!!!

Låt öronen få hämta sig och lär dom ett sätt att arbeta på.

Skapa dina världen efter hur du tycker att ditt alster ska låta! Inte efter norm ställd av söndermastrade radiojinglar vars uppgift är att tränga igenom dammsugarskrikandet.

Musik är musik! Låt den få leva!

Om du gör ett utkast eller ligger i förproduktion då du skriver...

... då skiter du i allt jag skrivit här åvanför!

Lycka till!

/Cruncharn'

Postat

Jadu Cruncharn' =)

Det är fina tips du har, och jag behöver verkligen ta de till mig. Jag har nämligen stora problem med att bara sitta hela dagarna och bara finmixa, finmixa, finmixa, finmixa..... istället för att göra låtar. Det hela kan nog spåras tillbaka till någon slags tvångstanke att jag slänger bort bra låtar på dåliga produktioner om jag gör några större fel. Galet, fullkomligt galet.

Det där med 30-minutersintervaller ska jag verkligen ta till mig. Nästan så jag ska skaffa en äggklocka och ha i studion. :rolleyes:

Postat

Kan nog vara lika viktig med arbetspauser som med pauser i musik...

Kommer inte ihåg vem det var. Bethoven eller Mozart som förklarade att musik utgörs av pauser!

Testa med att gå ifrån vid första tanke på felaktighet.

När du funderar på vad du gjorde precis för stunden.

Koppla loss behoven och låt dig inspireras av dig själv tror jag är bra.

Du har ju en gång varit kreativ i skapandet av låten där du för dig, tänkt i nya banor.

Gör samma sak i mixen och låt dig inte styras av "så måste det vara för så gör alla andra!!"

Take care Hammarin!

Go with the flow!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.