Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag har letat lite efter sidor som man kan ladda upp stora filer på.

Jag har en fil som ligger på 123 MB som jag skulle vilja ladda upp. Har hittat yousendit som klarar 1 gig. Men det tar 1.5 timmar att ladda upp där. Känns lite långsamt. Fast det kanske är så på alla ställen?

Det finns ju en uppsjö av andra ställen också, men vilka är egentligen pålitliga?

Redigerat av Exil
Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Hurudan uplink har du? Har du 1Mbits uplink kan du ju räkna ut hur mycket du får fram ens i teorin.

1Mbit * 60 * 60 = 3600 MBit / h

vilket delat med 10 ger ungefär hurmåna megabyte du får upp i timme. Alltså kring 360 MB/h (vi delar med 10 istället för 8 pga en massa overhead etc som finns i både ethernet- och ip-protokollet).

Har du 512Kbits uplink, får du halvera värdet (180MB/h).

Gör du nåt annat (downloadar) på din linje tillika, kan du räkna med att talen försämras betydligt (ACK/NAK i ip-protokollet, allmänt så är det ett problem med assymetriska förbindelser).

Så måste du räkna med att din uplink vid något skede är delad med en massa andra personer hos din operatör, så siffran de har sålt åt dig är ett teoretiskt maximum förstås. Inget de någonsin garanterar.

Förstås KAN problemet också ligga hos yousendshit, men jag förhåller mig mycket skeptiskt till det. Men jag har haft fel tidigare också förstås.

Postat
Hurudan uplink har du? Har du 1Mbits uplink kan du ju räkna ut hur mycket du får fram ens i teorin.

1Mbit * 60 * 60 = 3600 MBit / h

vilket delat med 10 ger ungefär hurmåna megabyte du får upp i timme. Alltså kring 360 MB/h (vi delar med 10 istället för 8 pga en massa overhead etc som finns i både ethernet- och ip-protokollet).

Har du 512Kbits uplink, får du halvera värdet (180MB/h).

Gör du nåt annat (downloadar) på din linje tillika, kan du räkna med att talen försämras betydligt (ACK/NAK i ip-protokollet, allmänt så är det ett problem med assymetriska förbindelser).

Så måste du räkna med att din uplink vid något skede är delad med en massa andra personer hos din operatör, så siffran de har sålt åt dig är ett teoretiskt maximum förstås. Inget de någonsin garanterar.

Förstås KAN problemet också ligga hos yousendshit, men jag förhåller mig mycket skeptiskt till det. Men jag har haft fel tidigare också förstås.

Jag vet faktiskt inte hur min uplink ser ut. Jag kör på telias 2Mbit paket. Antagligen lär det väl bara vara 0.5 Mbit/h så det kan väl vara där "problemet" ligger.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Just där ligger problemet då i ditt fall.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Får man snabbare uplink av skickafilen.se?

Postat
Får man snabbare uplink av skickafilen.se?

jar har baar 1mbit upp så sååå snabbt går det jue inte, men vill säga att skickafilen är rätt snabbt!

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Men problemet låg ju inte. Lite missvisande information liksom, som en lösning på problemet som egentligen inte löser nånting, utan bara är din egna preferens.

Trots att du framför din sak lite si-som-så, så har du en viktig point, kanske av misstag, vem vet... 😕 :

Ju närmare servern sitter, desto smidigare kommer andra mänskor att få ner filer därifrån. Och Internet storknar inte heller. Så föredra lokala servrar framom utländska!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.