Jump to content
Annons

Olika mikvinklar mot akustisk gitarr

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Ämnet med mikning av akustisk gitarr har tagits upp förut. Nu tänkte jag delge mina favoritvinklar. Förutom att man kan ha två mikar ovanför (!) gitarren riktade rakt nedåt, så att ljudinspelningen blir så som man själv uppfattar gitarren då man sitter och övningsspelar på den, förutsatt att man har mikpreamps som kan förstärka signalen hyggligt utan brus, så har jag idag funnit en annan favorit.

En stereomik/två monomikar framifrån 25 cm från centrumhålet, den ena riktad lite åt vänster, den andra riktad lite åt höger. Sedan kör man även en annan mik snett framför gitarren, en meter (!) ifrån gitarrens hals i höjd med halsen. Det blir ett mäktigt ljud med tre-mikning på akustisk gitarr. Kanske särskilt eftersom min är byggt av gran plus sycamor, som vanligen spanska flamencogitarrer byggs av.

Ni kan gärna delge era favoriter!

😏

:musik

Annons
Postat

Jo kan förstå att det blir mäktigt ljud men hur ofta behöver man det?

För att det skall låta snyggt inne i en mix blir du väl ändå tvungen att skära en massa?

Skall det bara vara en gura o sång kan man kanske behälla lite mer av mäktigheten.

Mitt "tråkiga" mickningstips på acke är det vanliga vid 12e bandet rikta den in mot kropp om du vill ha mer kropp o rikta den ut mot hals om du vill ha mer hals/sträng karaktär.

Även den mickningen vid öronhöjd är rätt bra för då vet man hur det kommer att låta vid inspelning men då blir rum viktigare o det måste vara idiot tyst omkring en.

Postat
Även den mickningen vid öronhöjd är rätt bra för då vet man hur det kommer att låta vid inspelning men då blir rum viktigare o det måste vara idiot tyst omkring en.

Om man inte har en Variax Acoustic 700, fast det är ju förstås fusk! 😉

(Ursäkta att jag kapade tråden en stund).

Postat
Hej!

Ämnet med mikning av akustisk gitarr har tagits upp förut. Nu tänkte jag delge mina favoritvinklar. Förutom att man kan ha två mikar ovanför (!) gitarren riktade rakt nedåt, så att ljudinspelningen blir så som man själv uppfattar gitarren då man sitter och övningsspelar på den, förutsatt att man har mikpreamps som kan förstärka signalen hyggligt utan brus, så har jag idag funnit en annan favorit.

En stereomik/två monomikar framifrån 25 cm från centrumhålet, den ena riktad lite åt vänster, den andra riktad lite åt höger. Sedan kör man även en annan mik snett framför gitarren, en meter (!) ifrån gitarrens hals i höjd med halsen. Det blir ett mäktigt ljud med tre-mikning på akustisk gitarr. Kanske särskilt eftersom min är byggt av gran plus sycamor, som vanligen spanska flamencogitarrer byggs av.

😉

Låter som du lekt en del. Vore kul om du postade olika lyssnings exempel.

Postat
Hej!

😆

Låter som du lekt en del. Vore kul om du postade olika lyssnings exempel.

Ja tack!! hade vart kul att höra lite exempel på olika mickningar... föreslagsvis av dig som ju har möjligheter rent ljudmässigt.. jag förespråkar ett starkt och framträdande gitarrljud.. och att det inte passar in i en mix.... beror ju på hur du vill att din mix skall låta.. du kanske vill välja att skära bort mycket av de andra instrumenten för att lämna så mkt plats åt gitarrens mäktighet än att mixa till en ordinär och inoriginell popdänga??

Vad vet vi?

Men posta gärna lite ljudexempel om du har några... spännande!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.