Jump to content
Annons

Bygga akustikmoduler på väggarna

Recommended Posts

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Tänkte att det skulle vara tid för akustikbehandling. Läste upp om ämnet på studiotips.com. Hittade en länk till denna sida. Där hänger det moduler på väggarna, typ denna:

Dave%20MVC-003S.jpg

Nu undrar jag om jag kan uppnå samma effekt med en målning. Närmare sagt denna:

ikeamalning.jpg

Målningen är "ihålig inuti" och min tanke var att fylla denna ihålighet med mineralull. Det kunde rymmas cirkum 40mm.

Frågorna: Gör målningsytan att idén är totalt skit? Räcker kanske inte 40mm ull? Nåt annat än mineralull? Nåt annat som gör att det här inte fungerar?

Annons
Postat

Den målade ytan gör att du får en kraftigt reflekterande yta - alltså samma sak som om du har en vägg där... Med mineralull på baksidan, så hjälper den dock till med basabsorption om den hänger en bit ut från väggen - så helt bortkastat är det inte. 😱

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Så inget så effektivt som det som beskrivs ovan? Det att det reflekterar är inte ett problem i sig, eftersom det då fungerar som en vägg. Troligen släppar ju materialet igenom lite mera än en målad tapet. Kan jag räkna nånting, hur kommer jag fram till (teorin) hur det kunde fungera? Eller är det lönlöst? Lönlöst definieras så som att det är helt samma om jag har tavlan eller ej eftersom jag har en soffa i rummet?

Postat

Det är inte alls lönlöst, utan gör helt säkert nytta - men eftersom du har en reflekterande yta för mellanregister och diskant, så får du tänka på var du placerar dem. Basen kommer som sagt att dämpas av mineralullen. 😱

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.