Jump to content
Annons

Recommended Posts

pme (oregistrerad)
Postat

Det finns en hel del böcker om harmonilära, ackordföljder och kvintcirklar. Men finns det inga böcker eller teori material om rytmik? Det finns musikhögskolor i varje storstad, men något akademiskt om rytmik hittar jag inte. Men jag tycker det borde finnas något?!

Annons
Postat

vad vill du läsa om? veta?

rytmik är ett stort ämne.

:-)

pme (oregistrerad)
Postat

Vad som helst som inte är av typen Nisses trumskola för dummies. Typ funktionsharminik fast för rytmik. Dvs lite mer åt det teoretiska hållet.

Postat

jo lite grann brukar det stå.

men till saken.

är det trumrytmik du är ute efter så finns det en hel del böcker på ämnet.

inom den klassiska världen (musikhögskolor, mm) i sverige så används jersild's rytmläsningsbok just som övningsbok i rytmläsning och i rytmgehör; den är knöktorr men bra.

är det latin-rytmer du är ute efter så föreslår jag en av de Latin Real Books, en som jag har (men inte har tillgång till just nu) har ett helt kapitel om de olika claverytmer som finns och används.

den indiska musiktraditionen har en mkt djup och avancerad rytmtradition, där finns det en hel del att läsa om.

både tonsättarna Messian och Harry Partch har rytmikdelar i sina teoriböcker.

funktionsharmoniks motsvarande inom rytmikvärlden hmm, jag är osäker på om det finns.

du får nog definera dig lite tydligare . . . . :-)

pme (oregistrerad)
Postat

En bra bok med grundläggande definitioner kanske...

Och det får gärna var mer än trumrytmer, text och tankar mer än bara en massa noter. Mer om frasering och utanför noterna än rabblande av patterns.

Postat

tankar och text som är mer än bara massa noter:

Mickey Hart's bok "Drumming at the edge of magic". a journey into the spirit of percussion.

en mkt bra bok om rytmer och dess magi. innehåller inte en enda not eller trumfill, men ändå handlar om rytmik.

definitioner om vad? rytmik i klassisk musik? jazz? new orleans? be-bop? modalt trummande? 1900-tals musik? schönberg? stravinsky? bartok?

är det trumspel? är du musiker själv och vill lära dig mer om rymiskt spelande på ditt egna instrument? vill du läsa noter bättre?

Dalcroze hade en mängd nyskapande tankar om rytmik på sin tid och ledde till skapandet av Dalcroze metodiken som underviasas på olika muskihögskolor: KMH, Julliard eller eller själva Institutet.

Postat
Då råkar inte ha en länk till någon teoribok med olivier messiaen ?

Visste inte ens att han hade släppt en.

Boken heter: "The Technique of my musical language"; del 1 + 2

del1: teori

del2: exempel

hos Amazon

för er rytm intressenter så är "Pure Rhythm - Rhythm cycles and polymetric patterns for instrumentalists, percussionists, composers and music educators - Book with 2 CDs" en bok att ha.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.