Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag exporterar en ljudfil i Cubase SX3 så blir den alltid högre än programmet visade från början.

Asch vad otydlig jag är, vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Ex. om jag sitter på en hel mix, med en limiter på masterbussen satt på max -0,2 som utsignal, så ser jag ju på mätaren i Cubase att nivån inte överstiger detta Problemet kommer sen när jag öppnar den exporterade .wav filen i en editerare och kör ett normaliserings verktyg. Då ser jag att nivån inte alls är -0,2 utan 0

Har någon nåt svar på detta? Eftersom detta gör Cubase helt oanvändbart som tex mastering program?

Annons
Postat
Problemet kommer sen när jag öppnar den exporterade .wav filen i en editerare och kör ett normaliserings verktyg. Då ser jag att nivån inte alls är -0,2 utan 0

Skulle tro att problemet ligger i det fetstilta.

Postat

-0,2 är väl ett värde som är reltativt just för cubase? När du exporterat den så är ju den högsta nivån i din mix från normaliseringsverktygets "synvinkel" sett 0?

Eller är jag ute på den berömda cykeln?

Postat

Vad jag menar är att den exporterade filen inte får samma db värde efter exporteringen, som arbetet har i Cubase. Jag måste ner i -1db eller tom -2db för att få ett värde iallafall nån bit under 0. Då hamnar filen på runt -0,4db ungefär.

Nån som fattar vad jag menar?

Postat (redigerat)

Du kan väl testa att använda någon plug som håller koll på utnivån på master bussen. 😄

Gör du real time mixdown eller render (utan ljud)?

Jag vet att Wavelab 6 ökar på volumen när man gör om till mp3, så det kan ju finnas risk för motsvarande fenomen in Cubase? 😄

Redigerat av Bob Yordan
Postat

Sitter limitern före eller efter masterregeln? 😄

Kan det vara så att din masterregel plussar på några decibel?

Postat

Kan bero på två saker.

1. Du har använt ngn form av VST pluggar som inte riktigt fattar matchen.

2. Editerings programet har en annan syn på db än Cubase.

Försök att trycka ner mixen i Cubase och kolla sedan i editeringsprogramet om vad det tycker. Har du inte editeringsprogramet för att fixa dessa issues ?

Postat (redigerat)

Om inte den röda lampan tänds i Cubase är det något i ditt redigeringsprogram som inte stämmer... den kanske inte har samma noggranna tolerans och kan visa de låga värdena vi pratar om.. ( har du läst manualen 😆 ) alternativt att normaliseringsverktyget är okalibrerat 😄

Lösning: Brickwall-limiter som typ Waves L1, L2 eller L3.. alternativt något annat märke som har denna typ av limitering, bara att snoka runt efter ordet "brickwall.. och sedan testa om de stenarna håller 🙁

Lycka till

Redigerat av Lundin

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.