Jump to content
Annons

KXasio-drivare


Bebopkeys

Recommended Posts

Vad gör jag för fel?

När jag skall spela in sång i Cubase SE3 måste jag byta till multimediadriver.

Intern inspelning funkar fint med KX (låg latency och allting) men inte att ta ljud

utifrån via Line-in på ljudkortet.

Det kommer inte ett pip till mixern i Cubase. Spelar ingen roll vilket

medhörningsläge jag har.

Ljudet hörs dock från micken till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har visserligen aldrig kört med KX-drivers, eftersom mina ljudkort alltid har haft egna ASIO-drivers - men jag har hört många som har haft trassel med att konfigurera KX-drivern rätt. Kanske skulle du testa med ASIO4ALL i stället för KX...? Det är ju möjligt att det kan fungera bättre, om du har tur... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt funderat på Asio4all.

Men KX funkar jättebra i alla lägen utom just när man skall spela in externa ljudkällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Testa med att dra en "kabel" rakt från en input till en level-modul. Sök så fram vilken input du egentligen matar in signal i. När du har hittat den, dra en kabel rakt till den ASIO:n du vill använda.

Man får det att fungera med grundinställningarna i DSP:n också, då är det lättast att lägga alla volymer upp, se till att man också har ställt in AC97 delen rätt etc. Men jag byggde alltså om min "DSP" av många orsaker, en var att det sku bli lättare att banda in. Efter det fungerar ju inte t.ex windows navliga mixer mera "rätt", men det ansåg jag vara småpotatis - jag var ju ute efter att göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Har du i KX mixern ställt line-in som ingångskälla för AC 97 i "AC 97-fönstret" samt dragit upp nivån och kollat att AC 97 inte är mutat i "Inspelning-fönstret"?

JAPP

Ljudet kommer in i datorn men inte in i Cubase.

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sitter jag visserligen i Sonar. Men... Skapa ett audiospår. När du sen ser valalternativen för inkällan så ger Kx dig en lång rad. left in 1, right in 1, stereo in 1, ända upp till stereo in 12. Där är det bara att prova sig fram till du hittar den ingångskälla som KX har förknippat med dina auxingångar.

....Ett besläktat problem som jag har är att även om jag får in ljudet i Sonar och kan inserta effekter och få det rätt inspelat så vid medlyssningen går ljudet oxå rakt genom datorn utan att processa. Har inte kommit på hur jag får bara den signal som går genom programmet ut i lyssningen. Men det måste väl gå nånstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Nu är vi ute på djupet här så jag bumpar en tredje gång

Du fick ett tips. Förstod du inte eller fungerade det inte? Hur gjorde du? Om du bara bumpar och inte berättar vad du gör kan vi ju inte hjälpa, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste erkänna att det är mitt intellekt som sätter stopp 😉

Med andra ord: Jag begrep inte ett jota 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Skippa Soundblaster? 😉😛😄😆

Nu tar vi och lugnar ner oss lite och tar det här en bit i taget 😉

När jag bestämde mig för att odla mitt låtskrivarintresse så tog jag också beslutet att bygga ut min utrustning succesivt utan att förstöra familjens ekonomi.

Genom några otroligt smarta aktieaffärer har jag så bekostat programvara, studiomonitorer, sångmick, nytt moderkort till burken (för att kunna köra med DDR), ny processor och nytt minne. Nytt ljudkort ligger som nästa steg i raketen.

mvh Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde med kX för några år sedan. Och det här är min erfarenhet (saxat från vad jag skrev på driverheaven.net):

I had the same problem as you, and I just got it working. This is my experience:

- On the mixer AC'97 page, the recording source should be "line in" (or whatever you want to record) and the volume knob should be all the way down.

- On the mixer in- and output page, AC'97 input should be turned on.

- On the recording page, seems like this page doesn't matter at all. (Maybe the ASIO recording doesn't pass through this page.)

- And the final thing: in the DSP, make sure you disconnect the two AC'97 input from the prolog to the xrouting.

Edit: kan hända att det har kommit nyare versioner av kX som funkar annorlunda, men det här var vad som gällde i maj 2004...

Redigerat av Diwic
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaren boys:-)

Nu har jag beställt ett Emu 0404 🙂

Därmed avslutas den här tråden för min del.

mvh Janne

Edit: Har varit ute och sökt info om KX (man vill ju få det att funka ändå:-))

KX-line in funkar inte om man inte ändrar sampleraten i Cubase till 48000 Hz 😛

Så enkelt var det 😆

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...