Jump to content
Annons

Ord som vi trodde vi kunde


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Med anledning av att föräldrar t.ex. kan ha lärt ut fel förklarande betydelse eller uttal av ord till sina barn under uppväxten, så skapar jag denna tråd.

översvämning

Själv trodde jag att det hette "översvärmning" och inte översvämning tills jag nästan var 20...

malar

Fick alltid - och ännu idag - helt felaktigt lära mig att det heter mal och inte malar i plural

omständligt

Trodde tills nyligen att ovanstående ord var en felstavning. Uppvuxen med omständigt.

sopbil

Sopebil sa man hur länge som helst till mig...

reumatism

Det är bara jag i hela min släkt faktiskt som inte säger reumatist. Haha!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)
Omständigt HETER det väl?! 🥰

Nej. Däremot finns det nåt som heter omständighet, men det betyder förhållande. "Under dessa omständigheter så kan vi..." t.ex.

Omständligt betyder långrandigt ungefär.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man säga t.ex.

"Vad omständig du är, dubbelklicka på ikonen istället för att välja öppna genom att högerklicka"

Omständlig ligger helt fel i min mun.. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man säga t.ex.

"Vad omständig du är, dubbelklicka på ikonen istället för att välja öppna genom att högerklicka"

Omständlig ligger helt fel i min mun.. :/

Ja, så kan man säga, men det är inte "korrekt", om man nu kan prata om korrektheter när det gäller språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

ARGH! Hela mitt liv splittras nu bara för det :/ ..

.. eller kanske inte 🥰

Men det är ändå väldigt intressant, för jag trodde faktiskt att jag uttalade de flesta orden hyfsat rätt. Har inte speciellt mkt dialekt heller för den delen..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå dialekt. Det roligaste jag vet är när en skåning gör allt för att försöka sä'ga vissa saker som en sthlmare:P typ BULLE eller BORD eller KORV typ:P

Äh, varför skulle en skåning vilja försöka snacka sånt språk... 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Appropå dialekt. Det roligaste jag vet är när en skåning gör allt för att försöka sä'ga vissa saker som en sthlmare:P typ BULLE eller BORD eller KORV typ:P

Äh, varför skulle en skåning vilja försöka snacka sånt språk... 😠😆

Jag träffade en skånska som tyckte et var så skojjigt att försöka.. O jag tyckte det var minst lika skojjigt:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kan man säga t.ex.

"Vad omständig du är, dubbelklicka på ikonen istället för att välja öppna genom att högerklicka"

Omständlig ligger helt fel i min mun.. :/

Ja, så kan man säga, men det är inte "korrekt", om man nu kan prata om korrektheter när det gäller språk.

Man ska kanske komplettera med att det är ett tyskt låneord som är "umständlich" på originalspråket.

Ibland är tyvärr det talade språket lite slarvigt - och det skapar problem när man ska lära sig hur orden stavas...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...