Hellpig Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 OK, så här är det. Vid ett tillfälle när jag inte tänkte mig för lät jag personalchefen på mitt jobb veta att jag pysslar med musik och att jag lirar gitarr. Så... de ville att jag skulle spela i något sammanhang på jobbet. Från att ha varit en plan med ett fullsize band tycks det nu ha krympt en bit och nu är det två gitarrister (akustiskt) med en tjej på sång. Jag som knappt aldrig lirat akustiskt live tycks ha fått en ledande roll i att sätta samman materialet 😆 men vete fan vad vi skall lira egentligen. Tjejen som skall sjunga fxar nog det mesta, hon är rutinerad med flera semiprofessionella gig bakom sig. Så... Ge mig förslag på några låtar som kan vara lagom ösiga och enkla på akustisk gitarr och som samtidigt går hem hos folk (dvs; som de känner igen) och som funkar bra utan elektricitet! Det måste finnas ett antal här som kan ge mig tips, hoppas jag! 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Martin Dahlberg Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 Hej. Här är några från mig som alltid går hem på de flesta fester: 1. D.A.D - Laugh N' A Half. 2. Oasis - Wonderwall. 3. Guns N' Roses - Patience. Cheers Martin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Raginglynx Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 (redigerat) D.a.d. - Bra förslag! grymt bra på ack. For the oldies... Creedence - Lookin' out my backdoor Counting crows - Mr. Jones Beatles - Help Simon and garfunkel - the boxer Balladen om den kaxiga myran... Magnus uggla - Trubaduren ... Funkar skitbra på sommaren Balladen om Teobald Tor ... För dom som gillar fylle-snusk-visor Creedence - Proud Mary Matchbox 20 - push B.Adams - Summer of 69 ... Så j-vla uttjatad men ändå... Rolling Stones - Satisfaction .. Hmmm... Hjärnsläpp... Kommer nog editera Redigerat 28 juli 2006 av Raginglynx Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 Springsteen - Hungry Heart Pink Floyd - Wish You Were Here Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 28 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juli 2006 Alla är bra förslag, tackar! Keep'em comin'! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ThomasJ Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 Alla är bra förslag, tackar! Keep'em comin'! eh. nämen asså. kär techno vettja 😳😳😳😎😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 Hej! Neil Young - Heart of gold BTO - Rock is my life and this is my song Credence Clearwater Revival - Down on the corner Katie Melua - Spider's web Tubes - Brighter day Status Quo - Rockin' all over the world Bob Dylan - Blowin' in the wind America - Ventura highway Beatles - Michelle Simon & Garfunkel - Cecilia Eagles - Hotel California Led Zeppelin - Stairway to heaven Kraftwerk - Das Model Vill du ha fler? :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 28 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 28 juli 2006 eh. nämen asså. kär techno vettja Unplugged techno is teh shit! 😎 Vill du ha fler? For sure! 😳 Med fördel utan plock, mer vevande/ösiga är alltid bra... (Jag skulle somna om någon började på Stairway... på en fest! 😎) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hammagrella Postat 28 juli 2006 Dela Postat 28 juli 2006 Här är några som jag och en polare brukade köra med två akustiska o lite stämsång för några år sen. Bra drag: Rocks - Primal Scream The kids are alright - The Who Man on the moon - REM Sheena is a punkrocker - Ramones The man who sold the world - Bowie Take it on the run - REO Speedwagon Make me smile - Cockney Rebel Hungry heart - Springsteen Pink houses - John Mellencamp Rockin in the free world - Neil Young Varning på stan - Uggla Baby one more time - Britney Spears / Travis Basket case - Green Day Rockn roll all nite - Kiss Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Blondie - Dreaming Jam - Down in the tube station at midnight Stranglers - No more heroes Velvet Underground - Cool it down Sparks - This town ain't big enough for both of us Guess Who - American Woman Sweet - Fox on the run Charlatans - Weirdo Oasis - Stop crying your heart out Brownsville Station - Kings of the party Blue Öyster Cult - Godzilla The Tubes - Tubes world tour Elton John - I'm still standing :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 29 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 29 juli 2006 Jag får en känsla av att du bara listar som du gillar, Musik... de flesta ser inte sååå lämpliga ut för ett akustiskt gig och det upprör mig! ...inte, förstås. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 (redigerat) (är dålig på icke-moderna klassiker) Tror Wonderwall är mer given än... givnast Lars Winnerbäcks Att Fånga En Fjäril vore nog super! Det kan nog bli väldigt lyckat. Någon Kent låt kanske? Var jag där skulle jag väldigt gärna vilja höra VinterNoll2 jättenaken, men annars vore kanske Utan Dina Andetag bäst? Någon Coldplay-låt? The Scientist? Lisa Miskovsky - Lady Stardust? Den där gamla Natalie Imbruglia-låten, Torn heter den va? Äh vad fan, brainstormar fritt bara.. Klockan är ju mycket. Just nu lyssnar jag på Bad Cash Quartet - Midnight Prayer, den kanske vore något? EDIT: Red Hot Chili Peppers - Under The Bridge? The Go-Betweens - Love Goes On? Redigerat 29 juli 2006 av MarcusRombo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 29 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 29 juli 2006 Tackar för alla förslag! Nu skall jag nog kunna plocka ut en liten trevlig låtlista... och jodå, jag hade en del idéer själv också men lite extra input skadar aldrig! 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Jag får en känsla av att du bara listar som du gillar, Musik... de flesta ser inte sååå lämpliga ut för ett akustiskt gig och det upprör mig! 😠 ...inte, förstås. Du ville ju ha lite fler ösiga låtar!! De flesta funkar. Låtarna med Blondie, Stranglers, Velvet, Oasis, Sweet och Guess Who är ju självskrivna. Håller dock med om att Charlatans och sistnämnda Tubes-låten kan vara svåra. Men det är ju frågan om hur bra du är på att transponera. Av de tidigare nämnda tycker jag definitivt CCR, Eagles, Status Quo, Bob Dylan, America platsar - om du inte ville ha de mest släpiga bara. Kraftwerk går också faktiskt, till allas förvåning. 😆 Gudd Lokk! :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Green Day - Time of your life CCR - Have you ever seen the rain Mustang Sally Bryan Adam - Summer of 69 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Wonderful tonight med Clapton. The passenger med Iggy Pop. Whiskey in the jar med diverse alla möjliga artister. Tears in heaven med clapton. Love is all around med The Troggs/?? (kommer inte ihåg vilka det var som fick en hit med den igen i början av nittiotalet när den var med i nån film). (Wet wet wet kanske??). Det finns så många att jag kan inte komma på fler 😠 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kirtaphus Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 (redigerat) Om du börjar nu så kanske du kan fixa akustiska versoner av dessa, med tjejen på sång kommer de bli succé, tror cheferna känner igen dom och du får uppskattning, kanske befodrad eller löneökning 😉 Children of bodom: In Your Face Circus maximus: The 1st Chapter Dream theater: The Dance of Eternity (instrumentalt) OBS! 7sträng 😆 Brolle jr: Playing With Fire Redigerat 29 juli 2006 av kirtaphus Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Mellencamp - Jack and Diana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 29 juli 2006 Dela Postat 29 juli 2006 Queen - Bohemian Rhapsody Daft Punk - Harder Better Faster Stronger Eiffel 65 - I'm Blue (Da Ba Dee) Aphex Twin - Typ vad som helst Rednex - Cotton Eye Joe Mr Oizo - Flat Beat Öhh eller vänta nu, det var visst listan över låtar som man under inga som helst omständigheter ska försöka sig på med endast sång och en akustisk gitarr. Never mind. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Dream Exp. Postat 30 juli 2006 Dela Postat 30 juli 2006 Dream theater: The Dance of Eternity (instrumentalt) OBS! 7sträng 😎 Hur tänkte du här. Hur ska man arra denna till unplugged?!?!?!? 😆 Men om ni lyckas så hör av er för då måste jag få lyssna. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linkowich Postat 30 juli 2006 Dela Postat 30 juli 2006 Många bra låtar. Men vissa förslag är ju hiskeligt uttjatade. Är det inte trist att spela sånt som "brukar" spelas? Jag menar...om jag kommer in på ett ställe där det sitter en pilsnertrubadur och kör Laugh And a Half så vänder jag i dörren. Skulle han istället kört Mr Misters "Kyrie" (bara drog till med nåt) hade jag med säkerhet stannat kvar och lyssnat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 30 juli 2006 Dela Postat 30 juli 2006 Foo FIghters har klört en del opluggade låtar... Fina! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Overkill Postat 30 juli 2006 Dela Postat 30 juli 2006 Times Like These har de gjort i en opluggad version. Men de har ju även släppt en hel skiva med opluggade låtar. Men Patience är ett bra val också. Kanske någon Nirvana? Fast ta inte den kändaste då 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 31 augusti 2006 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2006 OK - om någon är intresserad så körde vi dessa låtar (ikväll - nyss hemkommen och det gick över förväntan!): ABBA - Does your mother know KISS - Comin home Tom Jones - Not unusual Hair - Aquarius R.Blake - Killing Softly Trad. - Wild Rover Beatles - Hard days night Whitesnake - Here I go again Helt orepat: Bob Marley - Redemption songs Gasolin - This is my life +att vi tvingade vår personalchef att sjunga "Hotel California"... 🙂 Men det var ett kul gig även om betalningen bara var blommor och dricka och mat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 31 augusti 2006 Dela Postat 31 augusti 2006 Britt Erik - Bamsesaga ...IS THE SHIT Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lee Postat 1 september 2006 Dela Postat 1 september 2006 Beror väl lite på åldersfördelningen på lyssnarna (och på hur väl man hanterar en gitarr...), men tidigare nämnda Mellencamp - Jack and Diane ABBA - Does Your Mother Know WetWetWet - Love is all around (Jodå, Karlsson gissade rätt!) fungerar alla utmärkt Svenskt Magnus Uggla - Jag skiter, Fyra sekunder, Kung för en dag Ledin - Vilken som helst faktiskt, det är ju helsvenskt (Vi är på gång, Inatt är jag din, Gilla läget, etc, ...) Gyllene Tider (svensk firmafest, svensk musik - oslagbart) Skifs - Hooked on a Feeling, Michelangelo Mr Big - To Be With You Bon Jovi - Living on a Prayer (kan bröderna Lenhoff köra den på ukelele så går allt...) Anouk - Nobody wife Wheetus - Teenage Dirtbag Buggles - Video Killed the Radio Star (fast mer i Presidents-versions-stuket) Är du i Skåne är det olagligt att missa att spela Kal P Dal Ja det var några ur listan i alla fall... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.