D Vibe Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Florian: Du är väl inte så gammal om du är född 1964? .. Äldre än jag, visst, men ändå knappast speciellt gammal 😳 /Daniel
Claes Holmerup Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Jag ser mig definitivt inte som "gammal" - och jag är också född 1964... 😆 Jag har väldigt svårt för mycket av det som kommer fram i dag - men jag stänger inte dörren, eftersom det trots allt kan finnas sådant som är intressant. Hjälpte t ex för något år sedan en god vän med ett projekt med Techno/Trance/Ambient/whatever (vet ärligt talat inte riktigt vilken genre det ska sorteras in under...) som han ville färdigställa - och det tyckte jag lät grymt bra, trots att det inte är någon stil som jag har fastnat för alls. Det var förstås betydligt mer genomarbetat än det mög som brukar hamna på listorna - något som nog bidrog i väldigt hög grad till att jag gillade det.
Florian le Sage Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 (redigerat) D vibe: det är inget problem överhuvudtaget eftersom det finns så oerhört mycket bra musik som fortfarande är oupptäckt (helst från förr dåra... ) - vad gäller tråden och tycke och smak så håller jag inte med riktigt, ursprungsfrågan gällde väl hur det egentligen ligger till med kreativitet och flöde, personkemi och gruppdynamik i skapande och slitsamma processer gentemot narcissistiskt hemmapulande till förbannelse tack vare ny teknik,där kan och måste man givetvis ställa sig frågan om hur musik görs och hur den upplevs ur dessa motstridiga perspektiv... 😱 Claes: jag stänger aldrig dörrar åt något håll,det framgår klart och tydligt i mina inlägg här... väntar fortfarande på lite heta musikförslag,eller måhända har ni inga på lager 😳 Redigerat 30 juli 2006 av Florian le Sage
Hellecaster Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 (redigerat) Kan man vända på frågeställningen och ställa några intressanta frågor utan svar? Vad skulle Elvis gjort om han pulat med Cubase istället för att tjata in sig hos Sun records? Hade han förblivit okänd om han inte fått utbackningen av dåtidens fantomer som Scotty Moore på gitarr? Eller hade i alla fall blivit det han blev för att han lade ut sina höftvrickningar på någon videolänk sida. Hade han blivit accepterad som annat än en egensinnig coverartist när han snodde Hound Dog av Big Mama Thornton och gjorde om den från 13 blues till 12 takters rockn' roll om han bara lagt ut den på ett forum liknamnde vårt? Hade Paul McCartney haft någon anledning att fråga John Lennon om han ville joina hans band om han kunnat spela alla instrument själv i ett dataprogram? Skulle punken varit möjlig på sjuttiontalet om dagens teknik funnits? Eller är det precis det dagens lätttillgänliga musikteknik handlar om?, att alla kan spela? Hade Frank Sinatra sjungit offentligt någon gång eller hade han istället skaffat en storbands plug-in och snortat kokain i någon sunkig hyrd enrummare någonstans och ylat karaoke versioner av tidigare hits? Tänk om Mozart hade haft dessa program! Han hade inte blivit kallad till Kungen direkt för att visa upp sina alster eller? Så många frågor så lite tid hehe! Redigerat 31 juli 2006 av Hellecaster
Itzhak Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Vad skulle Elvis gjort om han pulat med Cubase istället för att tjata in sig hos Sun records?Hade han förblivit okänd om han inte fått utbackningen av dåtidens fantomer som Scotty Moore på gitarr? Eller hade i alla fall blivit det han blev för att han lade ut sina höftvrickningar på någon videolänk sida. ett riktigt bra inlägg i debatten. jag håller med. elvis hamnade rätt i tid och plats, sen hade han förståss en röst och utseende som för många är lätt att tycka om.
Fredrik Karlsson Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Jag tycker man skall se Musikdatorn som ett nytt instrument. När gitarr blev elgitarr, piano blev elorgel, elorgel blev synth osv så kom nya stilar o ideér... Så jag vill tro att om man använder datorn o inspelnings möjligheterna som finns idag till att skapa saker man själv gillar (kan vara balla ljud eller låtar) så tror jag att många stora låtar kan komma till. Tyvärr är vi i ett rätt tidigt stadie så vi användare försöker hela tiden få så "bra" ljud som möjligt o tittar hela tiden tillbaks i tiden för att få det att låta så "verkligt" som möjligt (det mest korkade är väl när vi med pluggs/samplingar försöker få till ett typ 80 tals synth eller trummaskins ljud som var overkligt från början). Kan tänka mig att när de första elgitarrerna o elbasarna kom så var det tillverkarnas dröm att få dessa att låta som orginalen (alltså de akustiska) med den enda skillnaden att de skulle kunna spela "högt" så att fler åhörare kunde ta del av musiken på samma gång. Som tur väl va så kom det vildhjärnor o rebeller som stack hål på högtalare osv för att de ville skapa ett nytt ljud o de lyckades för idag så är tex en elbas o ståbas klassade som två olika instrument. (Så egentligen skall vi sluta att hänga här o bli påverkade av andras/varandras åsikter o istället skruva sönder datorn o sticka hål i den för att se vad som händer o skriva historia 😎😳 ).
Dark Of Light Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Jag håller med. Alkohol ger insikt! 😆 Därför öppnade jag min första öl nu efter 10 svettiga timmar i studion..... 😆 Jag är på min 4'e nu.... JAG har insikt 😆 .... Hcar hintte rhäknhatt mhina hööl... Mhen jhagh sher ingah... Inshekther...
pme (oregistrerad) Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Får väl ge mig in i debatten. Visst kanske ljudkvaliteten inte var på top före 70 talet. Men musiken var bättre. Man var helt enkelt tvungen att göra mycket bättre arr för att det skulle bli bra. Idag fixar man till så mycket mixningen som inte gick att fixa förr. Och rent allmänt så var musikerna mycket skickligare. Kanske inte eliten, men bredden. Idag lyssnar vi på radio eller cd. Då lyssnade man på live musik på ett helt annat sätt. Det gjorde att musiker fick träna mycket mycket mer än de gör idag. Och de fick spela en massa hits och en massa skit som de inte alls gillade. Men de blev bra musiker. (Nej, jag tycker inte att man är musiker när man pyslar med loopar och enbart datorer. Då är man kompsitör eller producent. Visst lira B4 orgel på en dator så är man musiker, men programera sequenser... nej.) Och naturligvis blir resultatet väldigt olika beroende på hur man jobbar. Förr var det ljudtekniker i vita rockar som fixade med ljudet. Utrustingen var svåranvänd och hade stora begränsningar. Men det var inget som musiker och kompositörer behövde eller klarade av att hantera. De fokuserade helt på musiken, och det är det som är skillande mot idag. Idag fokuserar man mycket mer på ljud och teknik. Förr fick man spela på pianot som fanns i studion och helt enklet gilla läget. Idag sitter man och billar med vilket piano man ska ha mer en verkligen spela. Och visst, jag är precis egen fördom. Skulle vilja spela bra piano, men jag ska bara hitta det där pianoljudet först...
tbruce Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Florian, jag tänker nu lista ett par låtar från senare år som gjort djupa intryck på mej och som måhända även du kan se något i. Jag hoppas att du faktiskt bryr dej om att kolla upp åtminstone några av dem... förväntar mej detaljerade sågningar. 😆 Air - "Radian" (från albumet "10 000Hz Legend", 2001) Daft Punk - "Da funk" (från albumet "Homework", 1997) Emiliana Torrini - "Tuna fish" (från albumet "Love in the time of science", typ 2001 eller nåt) The Knife - "You make me like charity" (från albumet "Deep cuts", 2003 tror jag) Jmyhaze Beatbox - "Pap pap" (från albumet "Synthesizer king", 2004(?) ) Teddybears STHLM - "Move over" (från albumet "Rock'n'roll highschool", 2001) Tiga - "You gonna want me" (singel, även från albumet "Sexor", 2006) Mirwais - "Naive song" (från albumet "Production", 2002 (??) ) Hmm, får räcka så. 😆
MikkeÖland Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Det finns fantastiska musiker idag oxo. Dagens musiker är bättre än gårdagens musiker. Om man nu kan defeniera vad som är bättre när det gäller musik. Precis som allting annat så utvecklas naturligtvis även denna del av människans värld. Ni som varit i Los Angeles kan säkert intyga om kvaliteten på banden som spelar på lunchrestaurangerna där, de s.k coverbanden. Det gäller även tekniker, producent o hela kedjan av kreativa människor. De bästa är bättre. Den stora skillnaden idag mot igår måste väl vara utbudet. Basen av människor är så väldigt många fler. De enda som gått bakåt i utvecklingen är de som bestämmer vad som ska spelas på radion 🙂 / Mikke
Lindeberg Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Kan man vända på frågeställningen och ställa några intressanta frågor utan svar? Kul inlägg! För övrigt är det ju alltid lika skojjigt när någon avfärdar all ny musik som usel. Ett säkert tecken på att gubben i dig har vunnit, Florian. 🙂
claypool Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Hade Paul McCartney haft någon anledning att fråga John Lennon om han ville joina hans band om han kunnat spela alla instrument själv i ett dataprogram? Japp, där är någonting många missar idag. Att lira musik med andra, helt enkelt för att man inte behöver. Detta behöver inte vara enbart dåligt då det ibland kan vara svårt att få ihop till rep osv, men jag tror man missar en dimension i musiken om man aldrig lirar med andra människor. Inte riktigt samma sak att sitta och skicka filer mellan sig.
Florian le Sage Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 tbruce. Jag kollar upp,kanske inte hinner idag för vi skall grilla ett helt vildsvin på gården----mums...tar hela dan typ...recenserar/ger dig lite feedback senare i veckan-OK! dumbdan. jag avfärdar alls inte ALL NY musik,återigen,lär dig läsa innantill... 😉 visst finns det absolut mkt duktiga musiker idag,precis som det fanns igår-men de bästa har blivit skingrade för vinden och endast Steve Vai och Terry Bozzio klarar sig på egen hand---jepp,jag talar om Zappas gossar såklart-legendariska musiker ifrån eran 1978-82 ca och aldrig såg/hörde världen så skickliga och överbegåvade instrumentalister/sångare,helsjukt faktiskt,kolla in "Baby Snakes" dvd´n om ni inte tror mig,jag har sett och hört det mesta inom s.k. ekvilibristiska och överjobbade band som Yes/Genesis och allsköns jazzrockband mm,men standarden på Zappa m band var i en helt egen division!!! (där har ni kontentan av att det lönar sig att repa/vara något sånär skolad och framförallt hög begåvning på sitt instrument...) dessutom är auran och skimret som bortblåst med dagens opersonliga typer (med få undantag som sagt...) eftersom alla försöker återskapa något som är svunnet och det helt sonika blir pastisch/plagiat vad gäller image och musikposer etc eftersom den tiden är borta för alltid,enda chansen är att gå och se originalmedlemmar ifrån gamla favvoband som förhoppningsvis gör en bra grej fortfarande för att få en liten dos av den gamla smaken och känslan,förutsatt att de har något att ge och inte är helt väck,finns några faktiskt... samma sak med filmskådisar...som robotar och opersonligt moderna ickemänniskor med enbart s.k. snygga face (vilket jag INTE tycker) jämfört med de vackra och högst karaktäristiska gestalterna från gårdagens filmer...undantag: bra Europeisk/Asiatisk film från idag tex... 😉
berch Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 (redigerat) Dagens teknik är för mig en dröm som gått i uppfyllelse, nu kan jag pröva olika idéer för att sedan överföra allt till livespelande om mina medmusiker tycker att idén är tillräckligt bra. Helt enkelt ett enkelt och snabbt sätt att överföra idé till ljud. Gick förr också, men bökigt att först sitta vid ett piano och skriva ner allt för att sedan få det uppspelat om tillgång fanns till musiker som spelade instrumenteringen som jag hade tänkt mig. Vilket man ju oftast inte har. Eller i rock/jazz/annat band där bara några av oss läser noter och jag istället måste praktiskt visa ungefär hur jag tänkt. Går så mycket smidigare när jag kan spela upp ungefär hur jag tänkt mig det hela och t o m har noter mm färdigutskrivet och läsbara (vänsterhänt så var jobbigt att skriva partitur mm). 😉 Om jag nu inte väljer att göra något som är helt elektroniskt vilket ju kan vara kul det också. Är förresten född 1960, så nu vet ni det... 😉 Redigerat 31 juli 2006 av berch
Florian le Sage Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 (redigerat) 1960 är en knepig generation 😉 skämt åsido...visst är det bra när man gör på detta viset/ditt vis, ville bara påvisa att det är så otroligt mycket roligare och ibland jobbigare men samtidigt mer utvecklande att faktiskt spela ihop med andra,jag saknar det själv jättemycket och jobbar på att hitta ett väl fungerande team för livegig här i Östergötland,finns många bra musiker men det skall ju helst stämma bra vad gäller visioner och mål oss emellan också,var typ 8 år sedan man var ute och giggade-slit och släp,gräl och tjafs men inget går upp emot en lyckad spelning med en salig publik... 😉 Redigerat 31 juli 2006 av Florian le Sage
berch Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 (redigerat) men inget går upp emot en lyckad spelning med en salig publik... 😆 Håller med 100% 😉😉🙂 Var ett tag sedan vi var i replokalen med bandet eftersom demoinspelning och annat tagit alldeles för mycket tid. Har en par spelning nu i augusti/september, ska bli hur kul som helst! Redigerat 31 juli 2006 av berch
Morrison Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 (redigerat) men de bästa har blivit skingrade för vinden och endast Steve Vai och Terry Bozzio klarar sig på egen hand---jepp,jag talar om Zappas gossar såklart-legendariska musiker ifrån eran 1978-82 ca och aldrig såg/hörde världen så skickliga och överbegåvade instrumentalister/sångare,helsjukt faktiskt,kolla in "Baby Snakes" dvd´n om ni inte tror mig,jag har sett och hört det mesta inom s.k. ekvilibristiska och överjobbade band som Yes/Genesis och allsköns jazzrockband mm,men standarden på Zappa m band var i en helt egen division!!! Där kan jag faktiskt inte hålla med, många av dessa instrumentalister och andra teknikfantomer du håller så högt tycker jag inte visar att det var bättre förr. Många av dessa herrar kan visst blända med sina övertränade fingrar men när de kommer till känsla/rytm kan de inte överhuvudtaget mäta sig mot exempelvis de gamla bluesmusikerna från de tidiga 1900-talet. För att ta ett konktret exempel, när de (en gång i tiden) bluesbaserade Whitesnake valde att byta ut sina forna medlemmar mot bl.a. Steve Vai på leadguitar, vad hände då. Jo det blev långa sömniga överpretantiösa solon och det gamla sounded var som bortblåst (var inte Steves fel på något sätt utan skivbolagets). Inget illa om Steve Vai, han är en extremt duktig gitarrist, men finns defentivt en annan dimension till det än bara teknik. Nu visar ju inte detta på något sätt att inte var bättre förr pga att jag lider lite av samma syndrom. Jag lyssnar uteslutande på band som höll på innan jag ens var född eller bara väldigt liten. Helt insnöade på blues/bluesrock banan för tillfället men hittar inget nytt som faller mig alls i smaken, men det har väl till 80% att göra med att genren inte har nån direkt scen idag, många väljer kanske att syssla med något annat. 😉 Redigerat 31 juli 2006 av Morrison
Fredrik Karlsson Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Whitesnake valde att byta ut sina forna medlemmar mot bl.a. Steve Vai på leadguitar, vad hände då. Jo att David Coverdale valde att lägga ner bandet för att som han sa att det lät som nåt jävla jazzband o inte alls bluesig rock n roll längre!
Morrison Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Jo att David Coverdale valde att lägga ner bandet för att som han sa att det lät som nåt jävla jazzband o inte alls bluesig rock n roll längre! Jo kanske han har sagt någon gång, men skälet lär knappast ha varit det om man lyssnar på plattorna! Enligt musikpressen handlade det om att man skulle USA-lansera bandet och med den kommande vågen av pudelrockare skulle bandet se yngre och "snyggare" ut...
Florian le Sage Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 ja förvisso,det gamla Whitesnake var givetvis mycket bättre med Bernie Marsden och grabbarna,jag talar om andra saker när jag åsyftar Zappa-gänget: disciplin och musikalitet långt utöver några föregångare/efterkommande,kanske lite brist på känsla om man talar om spontanitet eftersom allt var fruktansvärt toppstyrt av frank himself men ändå 10000 ggr bättre än det mesta ni hört kan jag lova,lyssna tex på "the Illinois enema bandit" och snacka inte om blues mer med mig för fan...
Claes Holmerup Postat 1 augusti 2006 Postat 1 augusti 2006 Zappa har jag aldrig gillat, så det där med att det är "10000 ggr bättre än det mesta ni hört", är åter igen inget annat än en smakfråga. Zappas bästa låt (av de jag har hört), är nog Bobby Brown - och den avfärdas väl ganska snabbt av de riktiga Zappa-kännarna... 😆
Florian le Sage Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 (redigerat) -10.000 ggr bättre innefattar själva musikaliteten och instrumentskickligheten mera än låtarna i sig i detta fallet i denna tråd, musiken är självklart en smaksak men det torde vara en allmän uppfattning bland musikersjälar med självaktning att åtminstone plöjt igenom några utav Zappas alster i beundran av arrangemang och spelande eftersom just detta går långt utöver de "normala" bandens förmåga, hur bra de än låter så är detta EN ANNAN DIVISION!!! 😆 (och jaa, Bobby Brown är en drift/parodi på allt vad banalitet/billig kultur kan vara och räknas inte som någon riktig koposition...) Redigerat 2 augusti 2006 av Florian le Sage
Claes Holmerup Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Musiken ska också vara bra om duktiga musiker ska imponera på mig. 😆 Zappa imponerar alltså inte det minsta på mig - oavsett hur många andra som beundrar honom.
Florian le Sage Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 hoppas du har lyssnat på alla hans över 60 originalutgåvor för att på ett så lättvindigt vis kunna avfärda en av förra seklets största kompositörer och betydelsefulla personer! 😆
Claes Holmerup Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Jag har hört tillräckligt mycket för att bilda en uppfattning - och jag anser definitivt INTE att han var en av förra seklets största kompositörer. Det är som sagt en fråga om smak - och inget annat.
SLC-trax Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Jag tycker definitivt INTE att de äldre inspelningarna med Elvis m fl höll någon vidare kvalitet. På den tiden experimenterade man utan att ha någon egentlig kunskap. Se bara på liverummen de gånger man ser filmsnuttar eller bilder från anno dazumal. Man spelade dessutom in hela bandet inklusive sång i en och samma tagning - och "mixningen" bestod i att man placerade musikerna på olika avstånd från den enda mikrofonen. Det lät för dj-t, helt enkelt - och det säger jag med eftertryck och helt utan ironi. Men det roliga är att i dag finns det massor med VST-pluggar som försöker återskapa typ sånt. Amp/Tape Simulation etc. Många öron gillar lite smuts, och det är väl en kvarleva från förr. Jag tycker iofs om du går fram några år till runt 1970 har många inspleningar en väldigt cool ljudbild. Och många försöker återskapa det, ofta med avancerad teknik. Det är ganska lustigt
Claes Holmerup Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Jag tycker definitivt INTE att de äldre inspelningarna med Elvis m fl höll någon vidare kvalitet. På den tiden experimenterade man utan att ha någon egentlig kunskap. Se bara på liverummen de gånger man ser filmsnuttar eller bilder från anno dazumal. 😮 Man spelade dessutom in hela bandet inklusive sång i en och samma tagning - och "mixningen" bestod i att man placerade musikerna på olika avstånd från den enda mikrofonen. Det lät för dj-t, helt enkelt - och det säger jag med eftertryck och helt utan ironi. Men det roliga är att i dag finns det massor med VST-pluggar som försöker återskapa typ sånt. Amp/Tape Simulation etc. Många öron gillar lite smuts, och det är väl en kvarleva från förr. Jag tycker iofs om du går fram några år till runt 1970 har många inspleningar en väldigt cool ljudbild. Och många försöker återskapa det, ofta med avancerad teknik. Det är ganska lustigt 😛 Allt går att sälja med mördande reklam... 😆 Det finns en allmän tro på att det var bättre förr (det har alltid varit så - så det är inget nytt fenomen) - och folk vill ha ljudet från förr eftersom de på något märkligt sätt tror att deras musik samtidigt blir bättre, bara de har ett liknande sound som deras gamla hjältar hade... 😛 Det är därför det är en boom med halvdåliga rör- och band-mikrofoner, "vintage" och "värme" har blivit buzzwords som gör att prylar säljer i mängder - även om de låter direkt illa. Folk tror att det blir bättre - och då finns det självklart tillverkare som hakar på det tåget för att sälja det folk tror kommer att göra underverk med deras musik. 🙂😆
musik (oregistrerad) Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Bra. Så har mina tankegångar också varit. När det gäller Zappa så sägs han av mina musikervänner ha varit enormt duktig. Jag har en LP med honom. Intressanta kompositioner, det händer mycket i låtarna. Det sägs att han gjorde en skiva med hjälp av datorprogram som automatiserade allting enbart, dvs. han la in instrumentljud och lät datorn slumpa allt mer eller mindre, dvs. ackord, basgångar, solon osv och la sedan på texterna. Läste en artikel som beskrev den utrustning han köpt, det var längesedan, men den kostade nån miljon och var unik. Så gjorde han inte på plattorna innan och knappast på dem därefter?! Brorsan (musiker) är frälst på honom och fick en dvd av mig. Har flera plattor och köpte den berömda toalettaffischen. Men inget jag lyssnar på särskilt ofta. Lite "svår". 😛 :musik
Florian le Sage Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Det du åsyftar är hans Fairlight-period mot slutet av hans bana här på jorden-dog ju 1993 i prostatacancer, ny leksak som han tydligen gillade där han kunde få till det precis som han ville utan musikernas "begränsningar" (han var ju sanslöst perfektionistisk,på gränsen helt klart...) Han komponerade alltså i den burken helt aktivt,inga automatiseringar som vi gör idag men väl i instrumenterings-upplägg osv.Jag personligen är inte så frälst av denna era i hans skapande då den tar nya kliv in i nya grepp och faktiskt känns svår även för mig,eller möjligen mindre njutbar men även här har vi smaksak,men samtidigt får man ju tillerkänna honom att han alltid förnyade sig vilket man hör om man jämför de tidigaste plattorna från 60-talet med 70-talsplattorna som i sin tur blev mer och mer intressanta fram till ca 1984... 😛
musik (oregistrerad) Postat 2 augusti 2006 Postat 2 augusti 2006 Jag ska helt enkelt lyssna mer på Frank Zappa! Plöja rubbet 🙂. Det är han väl värd! Skulle vilja spela den där LP:n jag har nu, men min Dual är paj... Men men...köper/lånar gärna nån tidig Zappa först, går i kronolgisk ordning med hjälp av Rocklexikonet. All musik man lyssnar på eller bara "hör" påverkas man av mer eller mindre. Till slut blir det en intressant smältdegel i hjärnan och ut kommer något annat, något nytt. Det är intressant! Just nu vill jag inspireras, känner jag. Det är likadant med Bowie, Led Zeppelin, Slade, Captain Beefheart etc etc... Varför har bara dygnet 24 timmar? :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.