drifter7508 Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Ja, som titeln säger... Det är mycket gnäll hit & dit på allt. 😛 Fan, tänk Elvis etc. där rista dem in allt live på vaxkaka direkt! Låter ju fan helt okej t.o.m. idag! Ibland undrar man ifall kreativiteten går förlorad i denna djungel med plugins, ljudkort, mikrofoner och allt! Kan ju bara se till mig själv... känns ibland som man sitter alldeles för länge med att ställa in ljud & lattja runt med plugins istället för att göra nån vettig melodislinga tex. Önskar nästan mig tillbaka till en risig gammal kassetporta med 4 kanaler! Vad tycker ni? /Filsofen drifter7508 (efter ett par starköl i värmen) 🙁
Snake Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag håller med och kastar samtidigt lite bannor över "dagens ungdom" som klagar på datorprestanda, ljudprocessorer etc. utan att aldrig ens ha rört en 4-kanals porta :-) Därför skriver jag oftast min musik med en akustisk gitarr eller piano innan jag börjar "arra" i datorn. Men visst syndar jag åxå ibland. Särskilt när det kommit en ny plugg/VST på marknaden som jag "måste" testa. :-)
AndyPandy Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Min mamma brukar ofta berätta att när hon var liten fick hon 75 öre om dagen av morfar för att rensa landen från ogräs.
D Vibe Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag kastar bannor över alla som hade 4-kanalsportor och som påstod att man inte gjorde riktig musik om man använde sig av trackers..
hackeman Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Min mamma brukar ofta berätta att när hon var liten fick hon 75 öre om dagen av morfar för att rensa landen från ogräs. 😆 Point taken.
Hellpig Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Tja, det var en annan tid men jag håller med till viss del. Det krävdes kanske lite mer kreatvitet för att nå dit man ville... läser just nu Jonny Cash självbiografi "Man in black" och tja, som sagt det var en annan tid. Men jag känner för den typen av inspelningar, när de fångade mer en känsla än använde sig av teknik.
D Vibe Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Men varför använder ni er inte av fyrkanalsportor och rullbandare istället för att gnälla på oss som faktiskt gillar att använda oss av digital teknik? /Daniel
Snake Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Men varför använder ni er inte av fyrkanalsportor och rullbandare istället för att gnälla på oss som faktiskt gillar att använda oss av digital teknik? /Daniel Du har missförstått!!!! Jag gnäller inte på användare av digital teknik. Jag är ju själv en av dem som har hållt på i ca 10 år med sequencers på datorn. Men jag stöter ofta på de som gnäller på att de inte får bra ljud, inte har tillräckligt med ram, för dåliga syntar etc. etc. När det i grund och botten inte handlar om det. Ofta börjar man i fel ände med musikskapandet. - Hmm får se nu... vad har jag för loopar/samplingar/VSTi? Vad kan jag göra med dem? När man istället ska ha tekniken som hjälpmedel och verktyg till bra grundidé. Men som sagt jag "leker" självklart med dessa prylar åxå men jag låter inte dem styra mig. PS. Sedan skrev gjorde jag en :-) efter mitt inlägg, vilket betyder att jag skrev det jag skrev med glimten i ögat!!!!!
J.Westling Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag håller med. Alkohol ger insikt! 😎 Därför öppnade jag min första öl nu efter 10 svettiga timmar i studion.....
Moberg Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag håller med. Alkohol ger insikt! 😎 Därför öppnade jag min första öl nu efter 10 svettiga timmar i studion..... Jag är på min 4'e nu.... JAG har insikt 😎 ....
Claes Holmerup Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Skillnaden är ju att man i dag har möjlighet att göra tekniskt sett mycket bättre inspelningar i en hemstudio. Om låtarna blir bättre eller sämre, är ju en annan femma, men ändå... Jag tycker definitivt INTE att de äldre inspelningarna med Elvis m fl höll någon vidare kvalitet. På den tiden experimenterade man utan att ha någon egentlig kunskap. Se bara på liverummen de gånger man ser filmsnuttar eller bilder från anno dazumal. 😎 Man spelade dessutom in hela bandet inklusive sång i en och samma tagning - och "mixningen" bestod i att man placerade musikerna på olika avstånd från den enda mikrofonen. Det lät för dj-t, helt enkelt - och det säger jag med eftertryck och helt utan ironi. Tänk om dessa otroligt betydelsefulla musiker hade spelat in med utrustningen i en ordinär hemstudio i dag. Då hade det funnits magi både i musiken och även kunnat bli det i ljudet - eller så hade man kanske upptäckt att det faktiskt inte var så märkvärdigt trots allt, utan att den stora skillnaden var att de gamla hjältarna har idoliserats och placerats på piedestal bara för att utbudet var oändligt mycket mindre på den tiden... Tänk på det! 😎 Jag vill definitivt INTE ha tillbaks varken rullbandare eller kassettporta. Den tiden är över - som väl är! 😳 I övrigt kan jag hålla med. Är en låt inte bra nog att framföra med enbart piano och sång, alternativt gitarr och sång, så är det inte lönt att fortsätta jobba med den. Melodi och ackordsföljder är det som är viktigt och som skapar största känslan i en låt. Allt annat är bara kosmetika som är till för att förstärka grunden.
adama Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Jag kastar bannor över alla som hade 4-kanalsportor och som påstod att man inte gjorde riktig musik om man använde sig av trackers.. Ja, vilka fullständiga idioter som inte är över 40 bast. Blir riktigt sur jag med nu när du tar upp det.
Hellpig Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Håller till stor del med Claes men samtidigt tycker jag att en del av magin med gamla inspelningar är just att de inte låter perfekt. De är ju ett kulturell avtryck av hur det låt just då - pang på - utan grädde på rödbetorna. Att utrustningen inte kunde mäta sig med en hemmapulares idag är helt sant och ur ett kräset öras persepktiv låter det väl ganska illa... men ibland låter det helt fantastiskt bra trots kass ljudkvalité från dessa gamla inspelningar och då handlar det väl just om att de lyckats fånga något som inte har med hifi att göra, utan just det där...
MikkeÖland Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 🙂 Jag har suttit i hela dan o "rättat" leadsång i melodyne...... INTE EN FALSK TON KVAR..... Jag skäms....... 🙂 / Mikke ( ps Jag älskade tiden med 8 kanals fostexbandaren, man var tvungen att spela rätt då 😄 )
tbruce Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 I övrigt kan jag hålla med. Är en låt inte bra nog att framföra med enbart piano och sång, alternativt gitarr och sång, så är det inte lönt att fortsätta jobba med den. Melodi och ackordsföljder är det som är viktigt och som skapar största känslan i en låt. Allt annat är bara kosmetika som är till för att förstärka grunden. Hmm, generellt eller inom vissa genrer? För nu för tiden finns det ju hemskt mycket musik där en stor del av det konstnärliga värdet ligger i arrets och inspelningens stämning, snarare än vilka toner och ord som framförs i vilken ordning...
hackeman Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 I övrigt kan jag hålla med. Är en låt inte bra nog att framföra med enbart piano och sång, alternativt gitarr och sång, så är det inte lönt att fortsätta jobba med den. Melodi och ackordsföljder är det som är viktigt och som skapar största känslan i en låt. Allt annat är bara kosmetika som är till för att förstärka grunden. Hmm, generellt eller inom vissa genrer? För nu för tiden finns det ju hemskt mycket musik där en stor del av det konstnärliga värdet ligger i arrets och inspelningens stämning, snarare än vilka toner och ord som framförs i vilken ordning... Nä, det där stämmer ju inte på alla genrer. Försök t.ex spela nån Psytrance-låt akustiskt. 🙂
Snake Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Håller till stor del med Claes men samtidigt tycker jag att en del av magin med gamla inspelningar är just att de inte låter perfekt. De är ju ett kulturell avtryck av hur det låt just då - pang på - utan grädde på rödbetorna. Att utrustningen inte kunde mäta sig med en hemmapulares idag är helt sant och ur ett kräset öras persepktiv låter det väl ganska illa... men ibland låter det helt fantastiskt bra trots kass ljudkvalité från dessa gamla inspelningar och då handlar det väl just om att de lyckats fånga något som inte har med hifi att göra, utan just det där... Beatles - Sgt Pepper. Den plattan sägs ha spelats in med endast en 4 kanals rullbandare :-) Sen har vi Deep Purple... Say no more! ;-)
hackeman Postat 28 juli 2006 Postat 28 juli 2006 Egentligen är det väl lika illa vilket man än föraktar. Att förakta "the old fashion way" eller förakta den nya tekniken. Eller förakta de som föraktar. Skönheten med musik och konst är ju friheten att framställa vad man vill, hur man vill och kalla det vad man vill.
Hans Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Det ultimata är ju självfallet att kombinera hur dom gjorde när tekniken var begränsad med dagens obegränsade möjligheter. Skulle 50-talets legendarer musicera idag skulle dom garanterat inte sitta och älta med kreativitetsbegränsande bandspelare. (Förakta är ett väldigt starkt ord, saker jag föraktar kan jag räkna upp på mina händers fingrar och de ger alla långa fängelsestraff (... i USA !))
pennudd Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 (redigerat) jag är ändå jävlit tacksam att dagens teknik fanns... Och jag hade sannolik ALDRIG hållit på med musik om det inte vore tack vare datorerna... Så jag säger bara; tack alla datorer och dagens teknik 😄 Jag har slutat att jaga pluggar och skapar bara av det jag har... det funkar!!! och när man vet vad man vill göra så går det fort att få till det sound man vill ha. Gjorde det på 60talet? eeeh... hyra in ett gäng stråkmusiker för att testa om det funkar att köra ett stråkarr i en rysk balalajka låt? oj... det funkade visst inte. 10 000kr i sjön... det är alltid lätt att romantisera andra tidsepoker för att man inte har kreativitet. Det fanns garanterat dom som hade idé torka på 60-talet också... hehe 😆 och då tänkte dom säkert... fan vad kreativt det måste ha varit på 20-talet, det finns ju så mycket teknik nu, vi lever ju ändå på 60-talet och ALLT är ju redan uppfunnet (dom sa ju så på den tiden...) Redigerat 29 juli 2006 av pennudd
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Hans kan ha rätt... Men det kan nog bli fruktansvärt fel också, det räcker med att lyssna på Lee Perry's senaste album för att dra den slutsatsen. Pennudd har en fin poäng.. Dagens teknik har gett oss musik vi med största sannolikhet aldrig hade fått utan den. Det är något jag inte skulle vilja ha ogjort. (för att inte tala om mitt eget skapande, som inte hade existerat utan datorer)
Hellecaster Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Det bästa med att tekniken utvecklats som jag ser det är att alla idag (nästan), kan lira in musik av hög teknisk kvalitet och man behöver inte längre stå med mössa i hand och skrapa med foten utanför de etablerade skivbolagens kontor för att få tillträde till de fina studiosarna (hm? heter det studiosarna eller studiorna?..det lät konstigt hehe). Viss var det otroligt att det lät så pass bra som det ändå gör på många gamla inspelningar men då var det ju också gräddan som fick spela in och inga vanliga blåbär. Nu kan alla vi hårt arbetande amatörer få glänsa med våra egna inspelningar som många är mycket bra efter vad man till exempel kan höra här på detta forum. Men tekniknördar är vi väl allihopa mer eller mindre :-) och en bra melodi blir ju förhoppningsvis inte sämre av en ny teknik. Dessutom tycker jag att nya grejer kan vara inspiration nog ibland men naturligtvis är ju melodierna själva kärnan i verksamheten.
Florian le Sage Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Att säga att det låter för djävligt om gamla godingar bara för att de är inspelade live och med en mikrofon vittnar om en sjusärdeles dum inställning tycker jag: Denna era skapade och ställde krav på ljudteknikern/producenten som i sin tur besatt oerhörda kunskaper genom erfarenhet som gått förlorade sedan länge/ingen pysslar med detta på "rätt basis" längre (finns som tur är några gamla rävar kvar som det alltid är lika intressant att sitta och lyssna på när de berättar om 50-talet och den oerhörda spänning som förelåg varje inspelning med tex storband och den skicklighet i balans och just placering som allt ljudfixande i botten handlar om osv osv...) så därför måste jag än en gång säga att, tyvärr-det var bättre förr/alla bra låtar är gjorda redan/moderna tider pressar fram krystade grepp bara för att verka originella osv och datorer är ett gissel och kreativitetshämmande verktyg till syvende och sist, detta har jag alltid hävdat trots att jag sitter med skiten själv idag men i ärlighetens namn är det fan så mycket trevligare och mer pålitligt och snabbjobbat med min analogbandare (16 kan på entum...)och så kommer det alltid att vara!!! Musiken är inte längre spännande, där har ni ett sorgligt men absolut faktum, pionjärandan är sedan länge död och nyare artister försöker men resultatet blir att det endast kopieras/plagieras i retur och nya trendvågor som nytillkomna generationer tar för original...sorry men vilket blekt lurendrejeri... The spirit is gone and the future is empty and black 😎 jorå så kan det låta om man ser världen för vad den är, 3.e världskriget håller just på att startas osv,kom ihåg mina ord....men le och var glad idag för det, i morgon kan det vara försent!
Snake Postat 29 juli 2006 Postat 29 juli 2006 Det bästa med att tekniken utvecklats som jag ser det är att alla idag (nästan), kan lira in musik av hög teknisk kvalitet och man behöver inte längre stå med mössa i hand och skrapa med foten utanför de etablerade skivbolagens kontor för att få tillträde till de fina studiosarna (hm? heter det studiosarna eller studiorna?..det lät konstigt hehe). Viss var det otroligt att det lät så pass bra som det ändå gör på många gamla inspelningar men då var det ju också gräddan som fick spela in och inga vanliga blåbär. Nu kan alla vi hårt arbetande amatörer få glänsa med våra egna inspelningar som många är mycket bra efter vad man till exempel kan höra här på detta forum. Men tekniknördar är vi väl allihopa mer eller mindre :-) och en bra melodi blir ju förhoppningsvis inte sämre av en ny teknik. Dessutom tycker jag att nya grejer kan vara inspiration nog ibland men naturligtvis är ju melodierna själva kärnan i verksamheten. Håller till viss del med om vad du säger men samtidigt är det just det som är problemet. Det är mycket svårare för de "riktigt duktiga" att komma fram idag. SKivbolagen tvingas plöja igenom tonvis med skit skapade av "icke-musiker" som lekt i ett loop-program. Det måste ändå finnas en viss stolthet i att kalla sig musiker. Tänk om alla skulle börja kladda med oljefärger och ha vernisage hit och dit. Till slut skulle intresset för konst att svalna!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.