Jump to content
Annons

*LÖST*Vill ha in ljudkortets ingång till msn

Zyan

Recommended Posts

Har ett emu 0404 som är kopplat till mixern, men om jag väljer den ingången som ljudkälla till telefon och videosamtal i msn så ger den inget utslag. Prova med att köra asio installationen från cubase på denna dator fann inget problem

Kan välja något som heter e-dsp Wave (a000) som mickrofon.

Men du hörs inte en knyst. Vad ska jag göra?

Edit: Har varit inne i enhetshanteraren och där heter den e-mu e-dsp så det borde vara rätt... och e-dsp wave (A000) funkar på inställning av uppspelning.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Nu fann jag något intressant.

När jag går in och väljer volymkontrollen för uppspelning i windows, och ställer om den till inspelning. Så finns det bara en mätare som heter wave och den är gråmarkerad. Alltså, inte går att påverka regeln.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Det har jag gjort, och finns bara en att välja mellan.

Körde även ett test av maskinvaran i ljud och ljudenheter, fick inte in ett ljud från mixern. Men även kom det ut i datorn, troligen gick det genom e-mu patch.

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag hade också problem med mitt Audiophile 24/96 och MSN förut..

När jag skulle välja rätt ljud i MSN drog den automatiskt ner master-regeln i Windows-mixern till strax över 0. Hur jag löste det vet jag inte, men jag slet mitt hår ett bra tag.

Microsoft driver folk till vansinne helt enkelt.

EDIT: Ta bort "också"...

Redigerat av MarcusRombo
Dela på andra sajter

Jag hade också problem med mitt Audiophile 24/96 och MSN förut..

När jag skulle välja rätt ljud i MSN drog den automatiskt ner master-regeln i Windows-mixern till strax över 0. Hur jag löste det vet jag inte, men jag slet mitt hår ett bra tag.

Microsoft driver folk till vansinne helt enkelt.

EDIT: Ta bort "också"...

Försök komma på hur du gjorde...

Nu är det jag som river av mitt hår.

Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Alltså, vad fan...

Har kikat runt lite här nu, och jag testade att skicka ljud via MSN nyss, o det funkade, fast det står "ingen" under vilken mic jag vill använda. Jag fattar inte det här alls just nu...

Jag vill minnas att jag löste det förut genom att trixa runt lite med inställningarna i ljudkortets mixer. Jag tror du får köra med trial & error här tyvärr...

Dela på andra sajter

Gjort det redan.

Får inte in en endast signal när jag gjorde testet i ljud o volymgrejen i kontrollpanelen. Men däremot gjorde input left o right utslag i emu-patch mix.

Dela på andra sajter

Funderar vidare.

Ska det vara asio eller direct monitoring, eller asio for all, funderar.

Men någon borde förstå hur ljudet ska gå från kortet till msn, har sett svar på mer komplicerade frågor här.

Dela på andra sajter

mm...trodde inte de skulle behövas...men slängde in dem ändå för kanske behöver detta ljudkortet det..

Men jag vet inte riktigt vad asio gör med ljudet...så än så länge så går det inte in.

Dela på andra sajter

Under volym för inspelning kan du ju välja egenskaper. Där finns en massa rutor (åtminstone hos mig), där det står saker som "mic" "wave" osv osv. Är alla dessa ikryssade? Om inte, kryssa i dem och tryck sedan ok. Hjälpte det?

Dela på andra sajter

Förresten, jag tror definitivt inte att du ska köra ASIO4ALL när du har ett EMU-kort som har ASIO-drivrutiner själv.

Däremot så har jag svårt att tänka mig att MSN skulla använda sig av ASIO, så där borde det kvitta.

Men om jag fattar dig rätt så har du provat att spela in i Cubase, med samma mic och med ASIO-drivrutiner, och det har fungerat?

Dela på andra sajter

Bumpar denna när jag ser att Linus har kommit tillbaka. Han verkar ha koll på mjukvara ☺️
😳
När jag går in och väljer volymkontrollen för uppspelning i windows, och ställer om den till inspelning. Så finns det bara en mätare som heter wave och den är gråmarkerad. Alltså, inte går att påverka regeln.
Jajamän! E-MU är lite kluriga eftersom de har många möjligheter till intern routing (Input/Output/Sends/DSP m.m.) och detta görs i E-MUs egen mixer, Patchmix DSP.

Så stäng Windows volymkontroll, och kicka igång Patchmix istället. 😆

Där ska du se två channel strips, en för Wave (WDM/MME) och en för ASIO.

ASIO-drivrutin spelar ingen roll i det här fallet, då MSN hänger fast vid Windows standardljudkort och WDM/MME. Så vad du ska ge dig på är... just det, Wave.

Här har du en kort guide till Patchmix DSP och hur du routar för inspelning.

Spara din nuvarande setup till en mall - innan du börjar "rycka" i mixern. 😆

I steg 4 i guiden raderas ASIO-stripen. Lite onödigt, när allt du vill göra är att justera Wave-stripen. Men annars verkar guiden vettig.

Configuring E-MU PatchMix to record a Stereo source using WDM

Configuring E-MU PatchMix to record a Mono source using WDM

Ska du spela in en ensam monomikrofon och skicka iväg som ip-telefon på MSN är det onödigt krana upp en stereoregel, så då följer du den andra guiden för monoinspelning.

Efteråt sparar du inställningarna i Patchmix till en ny fil. Sen kan du göra olika mallar med olika ljudkortsinställningar. Mycket smidigt 😄

Du kan t.ex. ha en mall för ASIO-inspelning med Cubase och DSP-effekterna uppkopplade och klara, en mall för MSN och Skype och alla mediaspelare när du vill kolla film, en mall när du bara vill lyssna på musik med finjusterad master eq och kanske låta faltning (även känt som konvolvering) kompensera för rummets klang och brister.... Ja, nu glider jag iväg lite men du förstår vad jag menar. 😆

Lycka till! 😆

Redigerat av Linus
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Funkar finfint...

Visste att du kunde det...

Har ingen aning om vad jag gjorde...det med host wave jag inte riktigt fattar.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.