musik (oregistrerad) Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Apropå detta med 3-pinnars XLR: Såhär trodde Classic: "Det är samma XLR-kontakt. Det finns inga stereo eller mono." Medan Diwic menade att: "Antingen så har man en jord och två kanaler, L och R, eller så har man en balanserad kontakt där en är jord, en är kanalen och en är kanalen fast fasvänd." Enligt Classic finns alltså inga XLR-stereokontakter, medan Diwic menar att det gör det visst. Vem har rätt? 😏
classic Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 Apropå detta med 3-pinnars XLR: Såhär trodde Classic: "Det är samma XLR-kontakt. Det finns inga stereo eller mono." Medan Diwic menade att: "Antingen så har man en jord och två kanaler, L och R, eller så har man en balanserad kontakt där en är jord, en är kanalen och en är kanalen fast fasvänd." Enligt Classic finns alltså inga XLR-stereokontakter, medan Diwic menar att det gör det visst. Vem har rätt? 😏 Jag vidhåller fortfarande att det inte finns några stereo-XLR. Den som påstår något annat har inte riktigt koll. Vem var det på MUG som sa att balanserad betyder stereo? Var det Mathias eller? 😎
Diwic Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 (redigerat) Tack för svaret, Diwic! Eftersom det var som jag trodde, signalen kan bli svagare om jag använder en med teleplugg hona STEREO i ena änden och inte mono, så vill jag helst ha såna med mono. Har nästan problem redan som det är nu med förstärkningen i mikförstärkarna på kortet. Det finns inget du kan göra åt det, eftersom du inte har någon fasvänd signal. Det kommer att bli lika svagt i en mono-kontakt. (Du kan förstås köpa andra burkar, som skapar en fasvänd signal. Men då kan du lika gärna köpa en extern preamp.) Det som förvirrar mest är ju att handlarna i musikaffärerna ger så olika besked. På Musikbörsen sa de att jag definitivt inte kan använda en XLR hane till Tele Stereo, utan MÅSTE ha en XLR hane till Tele Mono. På MUG sa de att det visst kunde gå med en stereo. Där sa de också att balanserad betyder Stereo och obalanserad betyder Mono. Det är väl det som förvirrar med anledning av din post här. Ok, om vi dissar Musikbörsen för ett tag, för det verkar som om alla här på forumet håller med MUG i den frågan. Att säga att balanserad betyder stereo, är ungefär det jag försöker förklara, att en trepinnarskontakt kan användas både för två vitt skilda signaler (L och R, stereo) och för att få balanserad signal. Så en Tele stereo hona kan användas för att skicka en balanserad signal, trots att den heter "stereo hona". En burk som tar emot XLR-kontakter (t ex din emu 1616) förväntar sig med 99% sannolikhet, att den får en balanserad monosignal, och inte en stereosignal. Därav uttalandet, från andra här, att XLR alltid är mono. En burk som tar emot en telekontakt med tre anslutningar - där kan det variera lite. Vissa burkar förväntar sig att det är två olika signaler, L och R, som kommer. Andra förväntar sig en balanserad anslutning. Eftersom den länkade Hosa-adaptern är en XLR-hane till Tele Hona Stereo (balanserad) som kan ta emot både obalanserade och balanserade kablar, så antar jag att jag egentligen bara behöver köpa en enda för att få stereo? Jag har nämligen en "klump"-adapter som är tele mono hona x2 till tele hane stereo. Alltså sätter jag mikens telepluggar hane L och R i "klump"adapterns tele hona L och R och sedan dess teleplugg stereo i den enda Hosa-adapterns Tele hona stereo. Hörs ljudet i stereo (olika i de två högtalarna) då? Nej. Vad som händer då är att din emu 1616 inte får in vad den förväntar sig. Som jag förklarade så tar emu 1616 den ena signalen och drar ifrån den andra. Så resultatet kommer att bli att signalen du spelar in i datorn är en monosignal som motsvarar skillnaden mellan L och R, vilket kanske kan vara användbart vid vissa inspelningar, men det är inte det du behöver i det här läget. 😉 F.ö. köpte jag på Jam en JJ Labs mikkabel [XLR hane till XLR hona] till min Sony monomik för nån vecka sen också. Den hette MS-ML001-3M och funkar finfint till min mik och E-mu 1616. Hur ser jag om den kabelkontakten är en 3-pinnars stereo eller en 3-pinnars mono, enligt din beskrivning Diwic, utan att ta isär den? Kabelkontakten är densamma, kabeln är densamma, så rent teoretiskt kan du använda den till vilket som! Men ditt emu 1616 förväntar sig en monosignal, så tipset är att använda den till det. För att summera: Ditt emu 1616 förväntar sig en balanserad monosignal i sin XLR-kontakt. Om du skickar in en balanserad monosignal i emu 1616, så är allt frid och fröjd. Detta antar jag är fallet med din monomik. Om du istället skickar in en obalanserad monosignal och kortsluter den fasvända signalen med jord, vilket är fallet med din mic från 1979 (eftersom den inte skickar någon fasvänd signal), så kommer resultatet att bli att signalen blir 6 dB svagare, men annars inga konstigheter. Om du skulle få för dig att skicka in en stereosignal med L och R i emu 1616 (fortfarande i en och samma XLR-kontakt), som du föreslog i den andra tråden, så blir det inte så bra. // David Redigerat 30 juli 2006 av Diwic
Diwic Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 (redigerat) Medan Diwic menade att:"Antingen så har man en jord och två kanaler, L och R, eller så har man en balanserad kontakt där en är jord, en är kanalen och en är kanalen fast fasvänd." Meningen var kanske lite dumt formulerad. Jag menar att det är samma kontakt rent fysiskt, men att den kan användas till olika saker. Classic menar att xlr-kablar aldrig används till att skicka två obalanserade signaler utan bara för att skicka monosignaler. Jag menar att det går att använda xlr-kablar till att skicka två obalanserade signaler, men att det är inte är så vanligt att man gör så. Har själv aldrig sett någon pryl som förväntar sig det. // David Redigerat 30 juli 2006 av Diwic
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 30 juli 2006 Postat 30 juli 2006 XLR används till balanserade kopplingar just för att man inte skall kunna blanda ihop stereo-balanserad mono lika lätt. XLR är en de facto standard för balanserat. Jag har heller aldrig träffat på att man sku ha flyttat en stereosignal med XLR-kablar. Dessvärre använder man XLR till högtalarkablar, vilket ju leder till att en felkoppling kan stå mycket dyrt, eftersom kopllingar och kabeltyp är helt annan...!
musik (oregistrerad) Postat 31 juli 2006 Postat 31 juli 2006 Hej igen! Tack för svaren! Nu ska jag göra musikaffär'n osäker, genom att fråga om de adapters jag behöveroch sedan köpa dem och testa! Får bli 4Sound el. Jam. 😑 :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.