Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag är nybörjare när det gäller studio men jag håller på att bygga en studio i mitt sovrum på 16 kvm. Jag ska ha studion för inspelning av Spoken word och musik produktion till det.

Det jag köpt hittils är:

*Dator

*E-mu 1820 ljudkort

*mikrofon stativ

Nu ska jag köpa:

*Aktiva studio monitorer, det är en jungel av monitorer där ute, vad ska jag välja?

Monitorerna får kosta mellan ca 4000-9000

*Mikrofon, har kollat på Sontronics STC-2, är det ett bra val? Eller finns det nåt bättre alternativ i den prisklassen? Mikrofonen får högst kosta 3500:-

Andra funderingar som jag har:

Ljudet i sovrummet som är på 16 kvm är ganska "ihåligt", vad ska jag tänka på när jag dämpar rummet och på vilket sätt ska jag dämpa rummet?

Är det nåt annat som jag ska tänka på?

Tack på förhand för svar!

Mvh Daniel

Edit: Såg nu att jag skrev den här tråden i fel forum med undantag för sista frågan, ursäkta för det.

Redigerat av Serious
Annons
Postat
Andra funderingar som jag har:

Ljudet i sovrummet som är på 16 kvm är ganska "ihåligt", vad ska jag tänka på när jag dämpar rummet och på vilket sätt ska jag dämpa rummet?

Om du ger os dimensionerna på rummet så hjälper det en hel del. höjd,längd,bredd och varför inte en skiss på hur det ser ut!?

a

😆

Postat

Så här ser det ut:

Höjd: 2,48 m

Längd: 3,6 m

Bredd: 3, 4 m

Snygg skiss va? hehe

studio.GIF

Mvh Daniel

pme (oregistrerad)
Postat

Om sängen inte är allt för otymplig så ställer man den på högkant i hörnet. Lämpligen använder du sedan sängen som förgrund. Men du har också ett otäckt tomt hörn kvar. Där behövs nog något. Och du bör ha en tjock matta i rummet. Är sängen bestående flera delar så använd de i var sitt hörn.

Postat

Personligen skulle jag hålla mig ifrån rörmikrofoner i de billigare prissegmentet. Röret har mer funktionen av en marknadsföringsgimmick än något som förändrar ljudet till det bättre jämfört med transistoruppbyggd elektronik.