Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag är nybörjare när det gäller studio men jag håller på att bygga en studio i mitt sovrum på 16 kvm. Jag ska ha studion för inspelning av Spoken word och musik produktion till det.

Det jag köpt hittils är:

*Dator

*E-mu 1820 ljudkort

*mikrofon stativ

Nu ska jag köpa:

*Aktiva studio monitorer, det är en jungel av monitorer där ute, vad ska jag välja?

Monitorerna får kosta mellan ca 4000-9000

*Mikrofon, har kollat på Sontronics STC-2, är det ett bra val? Eller finns det nåt bättre alternativ i den prisklassen? Mikrofonen får högst kosta 3500:-

Andra funderingar som jag har:

Ljudet i sovrummet som är på 16 kvm är ganska "ihåligt", vad ska jag tänka på när jag dämpar rummet och på vilket sätt ska jag dämpa rummet?

Är det nåt annat som jag ska tänka på?

Tack på förhand för svar!

Mvh Daniel

Edit: Såg nu att jag skrev den här tråden i fel forum med undantag för sista frågan, ursäkta för det.

Redigerat av Serious
Annons
Postat
Andra funderingar som jag har:

Ljudet i sovrummet som är på 16 kvm är ganska "ihåligt", vad ska jag tänka på när jag dämpar rummet och på vilket sätt ska jag dämpa rummet?

Om du ger os dimensionerna på rummet så hjälper det en hel del. höjd,längd,bredd och varför inte en skiss på hur det ser ut!?

a

😆

Postat

Så här ser det ut:

Höjd: 2,48 m

Längd: 3,6 m

Bredd: 3, 4 m

Snygg skiss va? hehe

studio.GIF

Mvh Daniel

pme (oregistrerad)
Postat

Om sängen inte är allt för otymplig så ställer man den på högkant i hörnet. Lämpligen använder du sedan sängen som förgrund. Men du har också ett otäckt tomt hörn kvar. Där behövs nog något. Och du bör ha en tjock matta i rummet. Är sängen bestående flera delar så använd de i var sitt hörn.

Postat

Personligen skulle jag hålla mig ifrån rörmikrofoner i de billigare prissegmentet. Röret har mer funktionen av en marknadsföringsgimmick än något som förändrar ljudet till det bättre jämfört med transistoruppbyggd elektronik.

Min personliga favorit bland de billigare mikrofonerna är ADK Hamburg Edition, listad för 1995:-.

Vad gäller monitorer kommer de bästa du kan få från en liten entusiastfirma som heter Ino Audio. Modellen heter piP eller pr10. Du får en sådan och ett bra slutsteg för mindre än 9000 kr. Dock måste de hämtas i konstruktörens källare i Täby norr om Stockholm...

Vad gäller dämpning i rummet är det bra att dämpa bakom monitorerna och om möjligt överallt där ljudet kan studsa på sin väg från monitorerna och dig när du sitter i lyssningspositionen. Om vi antar att din teckning är korrekt vad avser väderstreck skulle jag alltså dämpa den norra väggen, eller åtminstone ett fält bakom varje monitor. Sedan skulle jag ställa två stycken dämpande skärmar öster och väster om datorbordet. De dämpande skärmarna kan du sedan flytta när du ska göra röstinspelningar, för att minska rumsklangen in i mikrofonen.

Norra väggen dämpas billigast och enklast genom att bygga ramar av trä, så djupa du har plats med. Lägg in lågdensitets mineralull (typ 22 kg/m3) och häfta tyg framför med häftapparat i träramarna. Ju tjockare/djupare dämpning desto bättre.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Risken finns ju att jag blir lynchad för att skriva det här i just det här forumet, men jag föreslår att du börjar med att inte göra så mycket alls åt ditt rum, av ren lathet 😎

Du kan som nämns ovan ta bäddmadrassen från sängen (om den har en sådan, vilket den säkert har med tanke på hur bred den verkar vara) och ställa den mot väggen stödd av en stol eller så. Eller kanske bakom monitorerna på datorbordet, fastkilad mellan datorbord och vägg.

Men faktum är att även om rummet spelar oerhört stor roll så är det skillnaden mellan en väldigt bra inspelning och en extremt bra, nästintill perfekt inspelning, som görs. Så är du nöjd med en väldigt bra inspelning så kan det räcka med att bara ha något dämpande bakom miken när du sjunger så att det inte studsar ut i rummet och ekar och har sig.

En MATTA däremot är ju bra på det sättet att den gör nytta samtidigt som den inte ser konstig ut att ha ett rum 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.