Jump to content
Annons

Varför finns det inga snygga basar?

Recommended Posts

Postat

Jag har en Rick 4003 maple glow. Riiiktigt fräsh, kan jag intyga!

Fast jag ställer mig lite tvivlande till att 4001 skulle vara den bästa som gjorts. Den hade ju, de facto, en hel del problem med dragstången. Jag hade en 4001 under en kort period, men hade tyvärr inget superex, så jag bytte till en ny 4003. Kanonnöjd!

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

Denna är riktigt grisigt vacker!!!!

SR506_BM_1M_02.jpg

Varför skulle en bas inte kunna ha mer än fyra strängar???

Postat
John Myung använde Tung-bas på Awake skivan. Grymt snygg bas och dessutom grymt basljud. 🙂

Tycker du? Han må vara en jäkla kompetent basist, men han har ett rätt uselt basljud i mitt tycke. 😎

Postat

4 strängar har en bas.. Annars är det tammetusan i mig nåt annat (odöpt) instrument. Snygga basar finns det gott om för övrigt.. En riktig gammeldags kontrabas är väl ett av de sexigaste intrumenten jag kan tänka mig.. Såväl till ljud som till utseende 😳

Postat

Har aldrig fallit för 5-strängade basar heller. Dels tycker jag att det bara är låga D man vill kunna spela, och det fixar jag med min hipshot D-Tuner. Lägre toner låter bara konstigt, det blir så lågt att man inte hör tonen, det blir bara fladder och inget kött. Det andra är att på 5-strängade sitter strängarna så nära varandra att man inte kan drämma till ordentligt och få riktigt tunga anslag. En vanesak förstås, men på grund av den första anledningen har jag aldrig brytt mig om att försöka vänja mig.

Postat

pict0086%20-%20liten%20bas.jpg

jag gillar min Morr, numera avbandad, o med inbyggt sväng.. :rolleyes:

den låter bäst genom gamla rörhäckar! plonkigt o gött, men med en bra EQ så får den asfet botten!

Postat (redigerat)

Fender Jazz Bass som bara är klarlackad.(alltså den är träfärgad) med ljus greppbräda samt vitt plektrumskydd....MUMMA!!

Som denna fast bas å ljus greppbr..

istockphoto_142174_fender_stratocaster_wood_finish.jpg

Redigerat av Pazo
Postat (redigerat)
hehehe.. vilken planet kommer den ifrån? 😑

Bassisten jag spelar med har faktiskt en hel del 2-strängade basar.

Egentligen är jag också bassist men jag drog det kortaste strået så jag fick

ge mig på gtr istället 🙂

Redigerat av fudgesson
Postat

Håller med om att snygga basar är svåra att hitta. Speciellt bland de av lite bättre kvalité, där är det mest "basistbasar" :rolleyes:

Jag tycker iofs att min bas är ganska snygg. Fast det är ju en väldigt billig en.

GAXB150BK.jpg

Annars är ju Jaguar-basen ganska tuff. Synd att de inte finns i sunburst eller vit bara.

0259505506_md.jpg

Postat
Desto mer strängar desto roligare. speciellt på bass, när jag köpte min 7strängade gitarr var jag tvungen att uppgradera basen till en femma och det kändes mycket mer naturligt att ha en till sträng på en bass. Så fort jag får pengar till att bygga en 8strängad gitarr skall jag ha en 7 strängad bas till. Det är som midikeyboards, dom med minst tangenter har mest begränsningar.

Jag klarar mig med marginal med 6-strängad gura och 4-strängad bas i minst 35 år till :rolleyes:

Postat
hehehe.. vilken planet kommer den ifrån? :rolleyes:

Bassisten jag spelar med har faktiskt en hel del 2-strängade basar.

Egentligen är jag också bassist men jag drog det kortaste strået så jag fick

ge mig på gtr istället 😎

Danska D.A.D. använder en del tvåsträngade, bl.a. en raketbas 😎

Kolla bilder på www.dad.dk under Photos.

musik (oregistrerad)
Postat
Håller med om att snygga basar är svåra att hitta. Speciellt bland de av lite bättre kvalité, där är det mest "basistbasar" 😉

Jag tycker iofs att min bas är ganska snygg. Fast det är ju en väldigt billig en.

GAXB150BK.jpg

Annars är ju Jaguar-basen ganska tuff. Synd att de inte finns i sunburst eller vit bara.

0259505506_md.jpg

Den där Ibanez:en var snygg och stilren. Sedan är frågan vad som är billigt. Jag visade ju upp en Washburn med Quilted Top i min första post i tråden. Beställer man den från UK så går den för runt 2100 inkl. frakt. Det får nog ses som ett fynd eller? Den finns även bl.a. i en blå nyans och bara för det så ska jag visa en bild även på den andra nyansen...

EM_T14QTBL.jpg

Kan den duga?

😉

:musik

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

EM_T24-NM.jpg

Det fanns visst tydligen en naturträ mattlackad också... som heter T24, mer avancerad. Snygg tycker jag. Från USA bara $299 just nu.

😉

Redigerat av musik
Postat

Det ska va Caparison! *dreglar lite*

dellingerbass%20transrosev2.gif

Postat (redigerat)

En Mosrite Solid Body är aldrig fel:

1965-B2.jpgb_wosrite_f2.jpg

b_mosrong_f2.jpg

Tym Guitars tillverkar även dem:

07.jpg05.jpg

08.jpg06.jpg

Redigerat av sixties
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vov Vov!!

En del tycker att Burns gör de fräckaste basarna.

EG00977.jpg

EG00794.jpg

EG00795.jpg

5500 SEK inkl hardcase Gator och frakt från UK. Ca. 8200 SEK inkl hardcase Gator från svensk butik.

Vilken musikstil förknippar man med denna bas?

:rolleyes:

Redigerat av musik
Postat
För mig räcker det om den låter. Och om personen som spelar på den kan le.

inte le, personen ska se ut som om han bajsar och göra tupprörelse med huvudet, annars är han ingen riktig basist.

Postat
7 strängad bas känns lite Overkill 😎 B)

8-strängad bas känns lite maxmaxmaxxat

Spjuver-varning :rolleyes:

För att återvända till ämnet; Det viktiga är väl hur basen låter? Om den sedan är gjord i mahogny eller transparent plast eller nåt sånt, det är väl mer en "bonus".

Postat
För att återvända till ämnet; Det viktiga är väl hur basen låter? Om den sedan är gjord i mahogny eller transparent plast eller nåt sånt, det är väl mer en "bonus".

Njae, för studioinstrument kanske, men använder man instrumentet live så förmedlar man ju ändå en bild till publiken, precis som med din frisyr och dina kläder. Så där kan ju utseende lätt gå över ljud.

Dessutom skulle jag ha svårt att lägga ut +5000kr på ett instrument som jag inte tycker är estetiskt tilltalande, hur bra det än må vara. Man kommer ju trots allt se eländet i flera år framöver.

musik (oregistrerad)
Postat
Det viktiga är väl hur basen låter? Om den sedan är gjord i mahogny eller transparent plast eller nåt sånt, det är väl mer en "bonus".

Hej!

Det är förvisso sant. Eftersom jag tycker att Rickenbacker låter väldigt bra så vill man ju helst ha en sån på inspelningarna. Tyvärr känner jag ingen som har och kan hantera en sån...

I övrigt tycker jag att många basar låter ungefär samma. Därför är detta ett knivigt ämne och det blir gärna så då att jag kan diskutera utseendet mer.

Sedan kan jag inte erinra mig att jag uppskattat nån speciell bas på nån speciell skiva eller live överhuvudtaget. Den finns bara nånstans där i bakgrunden och gör nåt som jag inte har en aning om vad det är för nåt. Frågar nån mig om det efteråt så skulle jag inte veta alls vad han/hon/de/vi spelade på basen. Möjligen skulle jag märka basen om den togs bort helt ur låtarna på en skiva. Inte annars.

Behöver jag säga att jag inte är basist?

😏

pme (oregistrerad)
Postat
Håller med om att snygga basar är svåra att hitta. Speciellt bland de av lite bättre kvalité, där är det mest "basistbasar" :rolleyes:

GAXB150BK.jpg

0259505506_md.jpg

Duger inte denna?

jab-90eq.jpg

Postat (redigerat)
Vilken musikstil förknippar man med denna bas?

60-tals pop/rock, vet att Barry & the Remains körde på Burns prylar.

d144554o853.jpg

och Shadows!

shadowsimage.gif

Den är snygg, originell och något man inte ser på varje bassist så det är ett bra val tycker jag.

Redigerat av sixties
Postat

Basar ska inte vara snygga. En riktig bassist ska vara ett missförståt geni, och ett genier har inte tid med stil.

Jag är bassist, en riktig! Och har endast "fula" basar :rolleyes:

Postat
Danska D.A.D. använder en del tvåsträngade, bl.a. en raketbas  😆

Kolla bilder på www.dad.dk under Photos.

Precis. Det är hans bas.

Vi har ett skumt musik projekt ihop :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.