Jump to content
Annons

Vilken Status Quo-låt är din favorit?


spaceman

Recommended Posts

Annons
musik (oregistrerad)

Representanter? 🙂

Själv vet jag inte så mycket om deras låtar. "Rockin' all over the world" som John Fogerty brukar dra har väl de gjort? Eller är det tvärtom?

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att hon tycker att det är ett PLUS att han åkte fast för rattfylla till den låten är ju högst anmärkningsvärt. Det var ju inte speciellt FUN!

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hon kanske tyckte det var bra att han åkte fast äntligen och när hon hör låten tänker hon på det! Fruntimmer...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på Riktiga Status, tex dubbel-liven från 1976 eller när det nu var, inte nåt jävla skval-dansbands Status som dom blev på 80-talet för det är rena rama skiten vill jag bara säga, betong boogie-blues är deras rätta stil men den la dom ner för länge sedan tyvärr... 🙂

låtar att lyssna på:

Technicolour dreams...

den här har jag inte hört på bergis 25 år---vilken rysare,börjar nästa grina i nostalgi---ni som gillar rock´n roll, sitt ner och känn draget i 17 minuter,haja läget,basic knegarrock asså... 😎😎😎

dom har haft mer brudar än jag har hår på min skalle kan jag ju bara säga(jag är inte flintis) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv vet jag inte så mycket om deras låtar. "Rockin' all over the world" som John Fogerty brukar dra har väl de gjort? Eller är det tvärtom?

Jo det är tvärtom. Låten är skriven av Fogerty och var med på hans andra soloplatta på sjuttiotalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på Riktiga Status, tex dubbel-liven från 1976 eller när det nu var, inte nåt jävla skval-dansbands Status som dom blev på 80-talet för det är rena rama skiten vill jag bara säga, betong boogie-blues är deras rätta stil men den la dom ner för länge sedan tyvärr... 😕

låtar att lyssna på:

Technicolour dreams...

den här har jag inte hört på bergis 25 år---vilken rysare,börjar nästa grina i nostalgi---ni som gillar rock´n roll, sitt ner och känn draget i 17 minuter,haja läget,basic knegarrock asså... 😳😎😎

dom har haft mer brudar än jag har hår på min skalle kan jag ju bara säga(jag är inte flintis) 🙂

Här är det åter igen en fråga om tycke och smak.

Den första låten (Technicolor dreams) gillar jag inte alls. Det låter som Beatles förutom rösten som var väldigt karakteristisk redan då. Dessutom suger ljudet verkligen (något vi har diskuterat i en annan tråd angående ljudkvalitet förr och nu... 😳 ).

Den andra låten tillhör definitivt inte Status' bästa.

Deras vanliga stil - och sådant som de flesta känner till om dem och som har gjort dem riktigt mega-stora, är ju låtar som Rockin' all over the world, Whatever you want och ett rejält gäng andra härliga låtar. Det som du kallas "skval-dansbands Status", är precis det Status Quo som jag gillar i alla fall. När de har gjort en ny låt, så släpper de ett nytt album. Nåja - inte riktigt, men lite ligger det i det. Finessen är att de ändå lyckas göra ruggigt bra musik hela tiden - och lyckas variera sig trots att det är samma grund i väldigt många låtar. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Kort sagt ingen tycker personligen dom suger rejält men OBS! jag respekterar alla som håller dom högt och det är så vitt jag kan förstå ganska många så det måste ju betyda nåt tycker man ju.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Little Blue Eyed Lady, ligger på HELLO! deras fjärjde platta. Svinbra. Har gillat dom starkt från slutet av sexti till ca slutet av åttitalet. Numera kan man väl säga att dom har överlevt sig själva. Men hur många av den tidens artister kan man inte säga det om?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras vanliga stil - och sådant som de flesta känner till om dem och som har gjort dem riktigt mega-stora, är ju låtar som Rockin' all over the world,

Deras "vanliga stil" anser jag förstås ligga på 70-talet,eftersom de var då de blev stora med sin betongboogierock/blues etc blev ett band som tilltalade väldigt många fans och skaror just pga sin enkelhet/hjärtlighet och raka rör s.a.s. inga större finesser om man skall hårddra det gällande sololir osv men känslan och draget gick inte att ta miste på...

Hittade inte de (på youtube...)som jag tycker bäst om Claes, därför la jag in 4500 times men lyssna du en gång till på dubbeliven fr. 1976 som jag nämnde tidigare så hittar du de flesta av dåtidens bästa Quo-låtar,Little lady/Most of the time mm mm...

Piledriver är en underskattad platta FÖR ÖVRIGT...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Piledriver tycker jag är deras absolut bästa album, även om jag inte är något Freak...

När Allan Lancaster slutade gled dom sakta utför... Men även John Coghlan gav dom ett speciellt "sound" med sin något annorlunda spelstil...Speciellt hans Shuffle tyckte jag var speciell... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nog alltid gillat dom tills det kom dansbandproduktioner på deras plattor. Visst nån låt slinker väl igenom, men tycker att dom var bäst under 70-talet när boogiestämpeln fick mer fäste. Även om det från 60-talet var rätt bra det med, kanske lite väl flummigt. I början på 80-talet hade dom sin peak med "whateveryouwantstilen" och gjorde en hel del hits. Sen har det inte varit nåt alls vettigt från dom enligt mig. Bästa uppsättningen omch med mest sväng var iaf med radarparet Rick Parfitt, Francis Rossi. Alan Lancaster med sitt toktuggande plektrum, och sist å bäst, då det begav sig John Coghlan. Numer spelar han som en kratta. Annars så var han kung på 70-talet! Roy Lynes var väl mest "bara med ändå"..

StatusQuo_F_29A.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Deras vanliga stil - och sådant som de flesta känner till om dem och som har gjort dem riktigt mega-stora, är ju låtar som Rockin' all over the world,

Deras "vanliga stil" anser jag förstås ligga på 70-talet,eftersom de var då de blev stora med sin betongboogierock/blues etc blev ett band som tilltalade väldigt många fans och skaror just pga sin enkelhet/hjärtlighet och raka rör s.a.s. inga större finesser om man skall hårddra det gällande sololir osv men känslan och draget gick inte att ta miste på...

Hittade inte de (på youtube...)som jag tycker bäst om Claes, därför la jag in 4500 times men lyssna du en gång till på dubbeliven fr. 1976 som jag nämnde tidigare så hittar du de flesta av dåtidens bästa Quo-låtar,Little lady/Most of the time mm mm...

Piledriver är en underskattad platta FÖR ÖVRIGT...

😳

Deras "vanligaste stil" måste ju rimligen vara den stil som de har kört under större delen av sin karriär, eller hur...? De har ju faktiskt hållit sig kvar i branschen hur länge som helst och levererat skitbra musik som många gillar. Under flertalet år av deras karriär, har de kört vad du kallar "dansbands-stil" - en benämning som jag definitivt inte kan identifiera Status med, men som är den stil som de flesta tycker är synonymt med Status...

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssna på Riktiga Status, tex dubbel-liven från 1976 eller när det nu var, inte nåt jävla skval-dansbands Status som dom blev på 80-talet för det är rena rama skiten vill jag bara säga, betong boogie-blues är deras rätta stil men den la dom ner för länge sedan tyvärr... 😎

Haha alltid lika härligt kritisk till det senare 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...