Jump to content
Annons

Skiss på hårdrockslåt...VERSION 3 /w SOLO

Recommended Posts

Annons

🙂 Nu låter det som Eddie Meduza goes Metal.

Nu tycker jag att det låter ännu konstigare än första versionen, fick t.o.m en vimsig association av någon fras i låten: rytmiskt och sångmässigt lät det exakt likadant som introt till Southpark 😕 så hade du pitchat hela låten en oktav upp hade det inte gått att höra någon skillnad... eller ..ja ..ok.. det var ju bara en liten kort fras 😆

vet inte vilken ände jag skulle börja vrida i, jag hör vad du är ute efter, och jag tror ni har potential att komma dit.. sångaren har enligt mig en typisk heavy-pipa, som lyfter låtarna det gäller bara att förvalta den väl med passande musik, men hur fasen ska man kunna ge vettiga tips genom ord utan att det blir lika långt som en mindre bibel???

Följer vidare avancemang bakom kulisserna istället.

Lycka till

Dela på andra sajter

rytmiskt och sångmässigt lät det exakt likadant som introt till Southpark  😎  så hade du pitchat hela låten en oktav upp hade det inte gått att höra någon skillnad... eller ..ja ..ok.. det var ju bara en liten kort fras  😳

haha, hur många öl hade du druckit när du hörde låten? 😉 Vilken fras var det som lät som suthpark introt? Inget ont med det, då jag gillar Primus (de som gjort den låten) 😉

vet inte vilken ände jag skulle börja vrida i, jag hör vad du är ute efter, och jag tror ni har potential att komma dit..

Jag har lärt mig att ha tålamod vad gäller musik/mixning. Du om ngn vet ju hur kass min mix på min förra låt (Stainless steel) var... En liten förbättring har det allt blivit om jag får säga det själv.😮

sångaren har enligt mig en typisk heavy-pipa, som lyfter låtarna det gäller bara att förvalta den väl med passande musik

Han har en pipa som heter duga, synd bara att mkt av hans botten och kraft försvinner i mina mixningar. Hans röst & min gitarr konkurrerar ju om samma frekvens-område. Gissa vem som får maka på sig , då det är jag som sköter mixningen 😳

Följer vidare avancemang bakom kulisserna istället.

Nä, varför det? Klart du ska komma med synpunkter/förslag om du kommer på några. Din fegis:)

Dela på andra sajter

Fegis o fegis..men öppnar man käften mer än 10mm får man stå där o gapa i flera veckor innan all info kommit ut... 😉

Alltså det jag gör så fort jag gillar en sångröst, men mixen inte backar upp sången är att leta "fel" i varför det inte lirar.. en bra röst måste ha en dubbelt så bra mix för att låten ska bli tre gånger så bra..

Att låta rösten maka på sig är redan där tvärtom hur jag tänker...visserligen måste man nästan alltid bearbeta sången på något sätt men aldrig sätta den som nummer två..

Well.. första mixen du gjorde lät bättre än den sista, men jag vet ju inte hur du har mixen i huvet och hur din helhet ser ut för att tycka mig kunna tillföra någon hjälp? Jag skulle kunna räkna upp hur många saker som helst som inte stämmer med den helhet jag ser när jag hör den rösten...

Men jag har inte riktigt den tiden att utveckla mina åsikter i det här fallet bara..

Så jag säger lycka till istället.. och hasar bort till kulisserna.

Dela på andra sajter

Att låta rösten maka på sig är redan där tvärtom hur jag tänker...visserligen måste man nästan alltid bearbeta sången på något sätt men aldrig sätta den som nummer två..

Jag hör/läser vad du säger/skriver, och visst låter det logiskt. Men gitarrist som man är så hör jag alltid gitarren först i en låt och inte sången så mkt. Därför är det gitarren som får fokus även när jag själv mixar, rätt eller fel, det beror på vem man frågar..😳

Well.. första mixen du gjorde lät bättre än den sista,

Man blir ju lite kluven... Du vill inte säga vad som var sämre med version2? de flesta andra som kommenterat sa ju att det blev bättre, så det vore kul o höra din motivering.

Men jag har inte riktigt den tiden att utveckla mina åsikter i det här fallet bara..

Så jag säger lycka till istället.. och hasar bort till kulisserna.

Det är okej, jag förstår:) Jag får ändå be att få tacka för att du kommenterade låten.

Dela på andra sajter

Man blir ju lite kluven... Du vill inte säga vad som var sämre med version2? de flesta andra som kommenterat sa ju att det blev bättre, så det vore kul o höra din motivering.

Ok.. jag försöker ge det ett skott då.. tjat-o.. håller ändå på att konvertera 15000 samplingar.. så allt annat är roligare.. 😳

Så var var vi.. hmmm.. jag lyssnar på båda låtarna.. det jag spontant reagerade på ( även om 2:an faktiskt låter bättre.. jäklar vad subjektivitet spelar stor roll vid ett första intryck 🙂 ) är att sången låter tydligare i 1:an, men är knaspanorerad, vilket jag iofs också reagerade på..men reverb och upplevd knasfiltrering och allt annat kvarstår..

Vill du ha min synvinkel så tänker jag såhär:

Detta var det första jag reagerade på

1. Reverbet på sången hörs för mycket - men reverbet måste vara där..

2. Sången borde få en pytteliten puckel-puff nånstans mellan 5 - 8khz.

3. Ska reverbet finnas på sången skulle jag lagt gitarrerna i samma rum.

4. Upp med basen så den morrar bättre i synkopi med gitarrerna

5. Ge kicken mer fet heavybotten

6. Virveln känns som om den behöver lite EQ nånstans..

En bi-detalj som kanske beror på ovanstående

7. Textens mängd gör att sångrytmen förstärker styltigheten.

Men jag kanske missar något väsentligt?

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

Vill du ha min synvinkel så tänker jag såhär:

Detta var det första jag reagerade på

1. Reverbet på sången hörs för mycket - men reverbet måste vara där..

2. Sången borde få en pytteliten puckel-puff nånstans mellan 5 - 8khz.

3. Ska reverbet finnas på sången skulle jag lagt gitarrerna i samma rum.

4. Upp med basen så den morrar bättre i synkopi med gitarrerna

5. Ge kicken mer fet heavybotten

6. Virveln känns som om den behöver lite EQ nånstans..

En bi-detalj som kanske beror på ovanstående

7. Textens mängd gör att sångrytmen förstärker styltigheten.

Tack för dina synpunkter.

Försökte verkligen tänka på alla dessa punkter samt de jag fått från de andra i den senaste versionen.

Känns bra om jag får säga det själv, men jag avvaktar o ser vad ni säger... Det blir ju lite chansning vid mixningen då jag varken har bra lyssningsrum eller bra monitorer..

Varför blir så stor skillnad på ljudet när man lyssnar i Cubase och efter att ha exporterat (lyssnar i Mediaspelaren utan EQ)? Stor idé o sitta o mixa när ljudet ändå ändras?

Kollade frekvenskurvan i Voxegno och inspector, på båda var det jämnt från 10Hz upp till ca 3KhZ, där det dalade lite. Ska man ha en rak frekvenskurva över alla frekvenser i en sån här låt?? eller vad är det ultimata eg?Finns det några riktlinjer?

Fan ta den som säger att man ska använda öronen nu, jag har inga öron så jag måste köra på detta sättet 😉

Dela på andra sajter

Rätt bra låt, jag gillar gitarrljudet,

kan inte komma på nått direkt dåligt med låten eller hur den är mixad.

Bra jobbat. 😎

TACKSOMFAN! Dina ord värmde verkligen i hjärtat .... 🥰

Kul det här med smaker, en tjejkompis som lyssnade på låten igår hatade den... (hon gillar hårdrock)... Svårt att göra en låt som alla gillar har jag märkt:)

😎

Dela på andra sajter

Tja! Tycker det var en riktigt bra låt!

riffen lät grymt bra. Duktig sång oxå.

Forts rocka! :rolleyes:

kul att du gillar den.. Känns superkul! Sångaren blir nog glad åxå..

Men om jag ska vara 100% ärlig, så fattar jag inte varför 😄 Jag har lagt upp låtar som jag själv tycker är mkt mkt bättre, men som inte fått lika mkt beröm som denna... 😳

Kan ju iofs bero lite på att mixningen på dem sög. det är ju ett studio-forum vi är på så ljudet har nog en avgörande roll....😎

Dela på andra sajter

Ja..det här låter lite bättre.. 😎 ..men

Jaha..säger du då.. vad kommer härnäst?.

Sången har blivit torrare och det får du plus för, reverbet hörs nog bara på ett ställe? och där låter det minst som ett 2 sekunders platereverb..

Alltså det som slår mig som första grej med mixen att allt låter kliniskt rent.. och högt..och tomt...som ett kalhygge med enbart två träd kvar.

Följdaktligen tror jag att du kan fylla på mixen med fler saker.. har du rullat av diskant på något ingående element i mixen? detta kommer alltså göra mixen lite varmare..

Well..mer än så kan jag nog inte sätta fingret på i det här läget..

men det tar sig säkert i brasan närsomhelst... lycka till 😄

Redigerat av Lundin
Dela på andra sajter

Jag tycker att sången låter MYCKET bättre nu.

Tackar... kul att höra 🤪

Mkt är ju bla din förtjänst. Får tacka återigen en gång för all ovärderlig hjälp jag fått av dig.

Och vilket solo! 😱

Tolkar det som att du gillade den, eller?? Hoppas det iaf så jag inte missuppfattar eller att du är ironisk. Pinsamt isf ..😆

Det är alltid väldigt svårt att avgöra själv vad folk kommer tycka om ens låtar, och ännu värre.. ens solon. Det hänger nog mkt på om man är gitarrist själv eller inte åxå.

Dela på andra sajter

Ja..det här låter lite bättre..  😄 ..men

Hade faktiskt blivit förvånad om det inte hade kommit ett "men".

Med tanke på hur stora problem jag haft med mixningen är jag överlycklig nu att det var så få "fel" på låten som det ändå var (enl er iaf).. Kanske är det dags att ta ett kliv uppåt i mixningshiearkin och gå på lite mer avancerade saker? 🙂

Men först ska jag njuta lite av denna lilla "framgång"...😄

Sången har blivit torrare och det får du plus för, reverbet hörs nog bara på ett ställe? och där låter det minst som ett 2 sekunders platereverb..

Menar du i slutet på refrängerna, under "Together, we stand too small"? Det är en dålig sak att det hörs va, eller??

Alltså det som slår mig som första grej med mixen att allt låter kliniskt rent.. och högt..och tomt...som ett kalhygge med enbart två träd kvar. Följdaktligen tror jag att du kan fylla på mixen med fler saker

Menar du att jag ska fylla på med fler instrument? hmm, vet inte vad det skulle vara då isf. Skulle vara en synt då som lägger en matta, men vet inte om det skulle passar in på denna låt. en panflöjt kanske?🙂

.. har du rullat av diskant på något ingående element i mixen? detta kommer alltså göra mixen lite varmare..

Menar du om jag har EQat bort diskant nånstans (är osäker på definitionen/meningen av "rulla av")? Vid mastringen slängde jag på ett LP-filter med gränsfrekvens på sisådär 20khz har jag för mig. Annars tror jag inte att jag skar så mkt på diskanterna på instrumentkanalerna.

Gitarrerna skulle ju kunna få en liten puckel på högre frekvenser, kan det hjälpa?

Frågan är hur mkt mastringen i t-racks eg gjorde. Kan ju lägga upp den omastrade versionen senare för att se vad ni tycker om den. Det är eg viktigare att den omastrade versionen får godkänt av er än den mastrade.

Well..mer än så kan jag nog inte sätta fingret på i det här läget..men det tar sig säkert i brasan närsomhelst... lycka till  😆
'

Stort tack även till dig, även om det varit en del överkurs-tips som jag inte känner mig mogen att hantera just nu, men som jag naturligtvis kommer ha i tankarna till nästa låt då ribban höjs en aning.. 🙂

Redigerat av hobbex2004
Dela på andra sajter

Rulla av..kanske ska skriva i normala termer.. jag menar alltså att skära med highcut eller dämpa med ett shelvingfilter ( som sveper från en frekvenspunkt till en annan.. till skillnad från notch som är en mer specifik punkt, smal eller bred beorende på Q-värdet) alternativt att gå in på specifika punkter i ljudet, notch, men det är lite knepigare och helt avhängt hur ljudet låter i mixen.

Att tjocka på mixen kan ju också innebära att dubblera saker och panorera isär - återigen en smaksak.

Dela på andra sajter

till skillnad från notch som är en mer specifik punkt, smal eller bred beorende på Q-värdet) alternativt att gå in på specifika punkter i ljudet, notch, men det är lite knepigare och helt avhängt hur ljudet låter i mixen.

Att tjocka på mixen kan ju också innebära att dubblera saker och panorera isär - återigen en smaksak.

Rulla av..kanske ska skriva i normala termer.. jag menar alltså att skära med highcut eller dämpa med ett shelvingfilter ( som sveper från en frekvenspunkt till en annan..

Nejfan, såna avancerade saker håller inte jag på med:) Det enda jag använt isf är Cubases EQ, eller EQ i Mastringsverktyget T-racks24.

...har du rullat av diskant på något ingående element i mixen? detta kommer alltså göra mixen lite varmare..

Nu när jag läste detta igen kom jag på att det går att tolka på flera sätt. Du menar alltså att jag SKA rulla av/ta bort diskant för att få varmare ljud? eller att jag ska trycka på mer diskant för att ljudet är för Varmt och således kalt, som du beskrev det.

Jag är ju inte så van vid dessa "studiotermer" och studiospråket, så bare with me:)

Jaförfan, panorera mer kan jag göra. Jag vågade inte panorera alltför mkt, så visst finns det utrymme kvar för mer panorering, särskilt på gitarrerna som ligger L54, C & R54. C-gitarren är dock väldigt låg, så den kan jag ju höja lite mer åxå.

Dela på andra sajter

har lyssnat på låten och efteråt så känns det som om man glömmer allt på en gång, dvs. det finns ingenting extra och det känns samma hela tiden, speciellt gitarrackordet som spelar samma hela tiden.

Du är inte ensam om att tycka så.. då jag själv känner likadant, trots att det är en egen låt 😳

Gjorde allt för att hålla igen den här gången, eftersom mina låtar brukar ha en förmåga att vandra iväg med antal riff, stämmor och antal instrument. Detta är lätt den Enklaste av alla mina låtar, kanske därför det gick så lätt att mixa/mastra den.

Dela på andra sajter

pluggar? vilka syftar du på???
ne jag var inte ironisk.. men de där waves pluggarna är väl rätt dyra? 😳

Fick dem gratis..😉

Fy fan var kan man få sådana gratis nånstans (vill ha) waves bundlen kostar väl runt 35 000:-

Dela på andra sajter

Kanske skall kommentera låten/inspelningen oxå!

Sången är mycket bra framförd o borde kunna få en egen bättre plats i låten.

Riff o uppbyggnad på låten är bra.

Det låter lite otjajt kan kanske bero på det du sa att du kvantiserade i efterhand.

Gitarrljuden låter bra.

Bas?? finns det nån bas (instrumentet) på inspelningen?

Mina förslag!!

Börja att ställa in sången helst inget reverb utan testa med delay istället, få sången att låta snyggt bygg sedan upp instrument (ljudbilden) runtom sången (gitarren låter bra men det är kanske den som snor frekvenser från sången tex).

Om du kan gå tillbaks till då du kvantiserade så gör det o Ångra, kanske blir det tajtare.

Dela på andra sajter

Fy fan var kan man få sådana gratis nånstans (vill ha) waves bundlen kostar väl runt 35 000:-

Av min farsa... Du kan ju kontakta honom och se om du åxå kan få, men det tvivlar jag på 😳

Redigerat av hobbex2004
Dela på andra sajter

Tack! det uppskattas oerhört!

Det låter lite otjajt kan kanske bero på det du sa att du kvantiserade i efterhand.

Gitarrljuden låter bra.

Det finns faktiskt en bas, här hos mig lät den väldigt högt tom. Återigen tror jag att det är mina monitorer som lurar mina öron. Men nu vet jag att kan kräma på ännu mer nästa gång. Förr eller senare lär man sig ju sina monitorer. Trail &Error så det heter duga:)

Mina förslag!!

Börja att ställa in sången helst inget reverb utan testa med delay istället, få sången att låta snyggt bygg sedan upp instrument (ljudbilden) runtom sången (gitarren låter bra men det är kanske den som snor frekvenser från sången tex).

Experimenterade ju med delay i version 1, men fick mkt kritik för det. Därför gick jag tillbaka till reverbet. Skulle dock vara kul att få till det med enbart delay. Vad är det för typiska tidsinställningar man brukar köra med på delayen för sång?

Om du kan gå tillbaks till då du kvantiserade så gör det o Ångra, kanske blir det tajtare.

Jag är inte världens tajtaste gitarrist, så jag är rädd att det kommer låta mer otajt om jag ångrar kvantiseringen:)

Kommer nog inte orka lägga ner så mkt mer energi på den här låten, då jag har flera låtar som står i pipe-line och väntar på att bli mixade/mastrade. Men när jag sätter mig med nästa låt ska jag prova din metod, att börja med sången helt!

Redigerat av hobbex2004
Dela på andra sajter

Tack! det uppskattas oerhört!

Gitarrljuden låter bra.

Det finns faktiskt en bas, här hos mig lät den väldigt högt tom. Återigen tror jag att det är mina monitorer som lurar mina öron. Men nu vet jag att kan kräma på ännu mer nästa gång. Förr eller senare lär man sig ju sina monitorer. Trail &Error så det heter duga:)

Mina förslag!!

Experimenterade ju med delay i version 1, men fick mkt kritik för det. Därför gick jag tillbaka till reverbet. Skulle dock vara kul att få till det med enbart delay. Vad är det för typiska tidsinställningar man brukar köra med på delayen för sång?

Jag är inte världens tajtaste gitarrist, så jag är rädd att det kommer låta mer otajt om jag ångrar kvantiseringen:)

Kommer nog inte orka lägga ner så mkt mer energi på den här låten, då jag har flera låtar som står i pipe-line och väntar på att bli mixade/mastrade. Men när jag sätter mig med nästa låt ska jag prova din metod, att börja med sången helt!

Iofs så är det väl mycket en smaksak men om man anväder delay så det låter som ett reverb så dränks inte sången lika mycket, man kan använda 4 olika panorerade delay som är filtrerade så att de knappt hörs, då får du en reverbeffekt som inte dränker sången lika mycket.

Men först kanske det handlar om eq innan det är intressant med delay.

Generellt så kan man skära lite lätt under 100 Hz och dra på lite runt 2 kHz även vid 10 kHz. MEN som allt annat i musik är det en fråga om smak o hur rösten låter från början i inspelningen men man kan kanske se det som en grundinställning som man kan börja med.

Dela på andra sajter

Mmmm Bättre låter låter det... Men tycker fortfarande sången känns sådär... Låter kall.. ingen värme i den... Kan nog var reverbet som ställer till det, men vet fasen inte.

Sen trumprog saknar verkligen driv... Skulle tippsa dig om att införskaffa EZdrummer där det finns mängder med skit bra rockkomp som kommer göra underverk på din trumprog. Det gjorde susen för mig, gjorde min första låt med EZ i helgen, och min trummor har aldrig låtit så bra och framförallt känts så verkliga. Sen vet jag inte reverbet du har på virveln känns sådär... skulle även tro den skulle gilla lite mer kompressor, borde kunna få lite mer smack i den.

Gitarrljudet är riktigt bra tycker! Gött skitigt solo, som kanske ligger lite högt.

Men summa sumasumarum tycker jag det låter bra men trummorna drar ner helheten. Jag känner inget riktigt driv. Känns lite stakigt. Prova EZdrummer tror det kan göra undervärk.

Men det tar sig helt klart, skoj att man får höra din utveckling!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.