Jump to content
Annons

Recommended Posts

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Tjenare tjenare!

Som många andra på dett forum har jag problem med midin i Cubase. Konfigurationen är jag klar med så det är lugnt men det är när jag ska spela in som det kör sig. Den börjar spela in och efter 2-3 sek stannar inspelningen men strecket fortsätter att åka. Jag klickar på inspelningsknappen igen och då går inspelningen åtminstone 7-8 sekunder. Sedan stannar den igen. Det är väligt irriterande!

Någon som vet hur jag löser detta problem? Tacksam för svar!

😉

Annons
Postat

Händer det bara när du spelar in midi och inte audio?

I vilket fall, det där har hänt mig några gånger också, och samtidigt så hackar det till i ljudet. Jag löste det genom att öka buffertstorleken för audio.

Vad har du för ljudkort / vilka drivrutiner använder du till ljudet?

// David

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Tack för svaret!

Jo, bara vid Midi. Alltså jag är helt borta på sånt här så jag har ett skitljudkort 😉

Eller jag har två som jag skiftar mellan. Ett heter typ Crystal WDM (det är integrerat i moderkortet), det andra heter Forte Media 801. Det sistnämnda fick jag från min pappas jobb, så jag vet inte om det är något bra. Pappa hittade det i en hylla. Hur ökar man buffertstorleken?

Mattias

Postat

Buffertstorleken är direkt kopplad till vilken latency du får, så om du vet hur du justerar din latency så är det samma sak.

Nu vet jag inte om det varierar mellan olika Cubaseversioner, men i min, som heter SL 1.06, så gör man så här:

Devices -> Device Setup -> VST Multitrack. Här kan du välja mellan "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "ASIO Multimedia Driver". (Om du skulle ha något mer här, så hojta till, för det kan påverka vad som är bäst att göra.) Det första du kan försöka med är att byta mellan dessa två och se om det gör någon skillnad.

Hjälper det inte, så kan du klicka på Control Panel för att göra inställningar. Om du har DirectX-drivern så finns det en kolumn som heter "Buffert Size - samples" som du kan ändra på. Motsvarande finns nog nånstans under multimedia-drivern om du föredrar den.

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Ska jag höja eller sänka bufferten? Och vad är Latency?

Postat

Det troligaste är att du behöver öka latency. Latency är den fördröjning som det blir genom systemet - och en låg latency gör att datorn belastas hårdare, eftersom den inte får någon paus mellan operationerna, där den kan hinna ikapp vad den hade behövt göra för 3 mikrosekunder sedan, typ... 😆

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Hur gör jag det? 😲

Jag har ingen erfarenhet av programmet 😎

Postat
Hur gör jag det? 😲

Jag har ingen erfarenhet av programmet 😎

Jag skrev ju det lite längre upp i tråden:

Nu vet jag inte om det varierar mellan olika Cubaseversioner, men i min, som heter SL 1.06, så gör man så här:

Devices -> Device Setup -> VST Multitrack. Här kan du välja mellan "ASIO DirectX Full Duplex Driver" och "ASIO Multimedia Driver". (Om du skulle ha något mer här, så hojta till, för det kan påverka vad som är bäst att göra.) Det första du kan försöka med är att byta mellan dessa två och se om det gör någon skillnad.

Hjälper det inte, så kan du klicka på Control Panel för att göra inställningar. Om du har DirectX-drivern så finns det en kolumn som heter "Buffert Size - samples" som du kan ändra på. Motsvarande finns nog nånstans under multimedia-drivern om du föredrar den.

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Ska det finnas en grej som heter DirectX direkt i kontrollpanelen?

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Ok, hittade stället.

Hur skaffar jag DirectX-drivern?

mattek92 (oregistrerad)
Postat

Förstod det 😳

Jag hade inte DriectX. Hur laddar jag ner den drivrutinen till Cubase?

Postat

Jag har samma problem, men även när jag spelar in audio. Jag har testat att ändra Latency men då blir ljudet så brusigt att det inte gå att lyssna på. Mitt ljudkort är ett Interface Lexicon Lambda Studio. Någon som vet hur jag kan fixa detta???

Postat
Jag har samma problem, men även när jag spelar in audio. Jag har testat att ändra Latency men då blir ljudet så brusigt att det inte gå att lyssna på. Mitt ljudkort är ett Interface Lexicon Lambda Studio. Någon som vet hur jag kan fixa detta???

Har du sänkt latency så att det blir lägre än vad datorn orkar med, så får du en massa knaster och elände i ljudet. Enda sättet att komma ifrån det, är att skaffa en vassare dator...

Du har väl förresten valt "bakgrundstjänster" under "schemaläggning av processor"...?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.