Jump to content
Annons

Adapter Tele hona mono - XLR hane

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har letat runt nu i en massa musikaffärer på Nätet, men inte funnit vad jag söker! Jag ska köpa ett par adapters Tele hona mono till XLR hane, för att använda till min stereomiks vänstra tele hane mono och högra tele hane mono.

De enda adapters som finns är ju XLR hona till XLR hane, Tele hane till XLR hane, Tele hane till XLR hona, Tele hona stereo till XLR hane o.s.v.

Med anledning av att det finns Tele hona stereo till XLR hane (hur kan XLR hane vara stereo??) undrar jag: Är XLR mono eller stereo eller finns bägge varianterna och vad skiljer dem åt?

😄

:musik

Annons
Postat (redigerat)

xlr har tre stift och används ofta i samband med balanserade ingångar -jag har det själv till mina monitorer. detta kanske kan misstolkas som en stereokabel. däremot har ju inte alla preamps balanserade mickingångar och många mikkablar har därför monotele till xlr, för att passa helt enkelt.

du kan naturligtvis överföra en stereosignal, men det blir lite av en egen standard, så det är kanske inte så mycket att stå efter (eller inte, om det är en sådan kabel du ska ha så är det). det kan nog vara svårt att hitta monotele-hona till xlr, men det går ju alltid att löda själv.

kan du inte hitta en 6.3 hona/hona adapter som komplement till den kabeln du hittat?

Redigerat av Itzhak
Postat (redigerat)

Hej Musik.

Det borde fungera med en balanserad tele hona. Den du kallar stereo och det stämmer när man använder den för till exempel hörlur. Kontakten används till en massa annat också, en kontakt är ju bara en kontakt.

Från micken kommer signalerna på en 6,3 mm stickpropp (egentligen är de 1/4 tum men det blir just 6,3 mm):

- spetsen -- signal

- hölje -- jord

In till din mixer eller förförstärkare har du XLR. I mixern sitter en hona så sladden skall ha en hane.

1 - jord

2 - plus

3 - minus

I kabeln finns

hona -- xlr

spets -- 2

ring -- 3

hölje -- 1

Kontakten är lika lång. Om du skjuter in den helt så får du kontakt inte bara med spets och hölja, honans ringkontakt ansluter till jorden. Precis som det är tänkt och du får signal.

Var bara noggrann med att inte sätta på fantommatning. Gör du det kortsluts det 48 volt från ring direkt till jord. Det finns ett skyddsmotstånd så mixern går inte sönder, men det är tänkbart att nätdelen i mixern kommar knäa och inte orka leverera full spänning. Vad som händer med micken är inte heller helt säkert, den kanske inte tål 48V.

Gunnar

Redigerat av trombonisten
musik (oregistrerad)
Postat
kan du inte hitta en 6.3 hona/hona adapter som komplement till den kabeln du hittat?

Vilken kabel då?

Man läser ofta i produktlistor att det står om adapters att de är Tele hona stereo till XLR hane 3-pin. Då är det nog så att XLR hane 3-pin är stereo i de fallen.

😆

Postat

Vet inte vart du bor med Estrad ( 4sound ) på Folkungagatan i Stockholm brukar ha gott om adapters och kontakter hemma. Rekomenderar dig inte att du ber dom ta hem något dock. Bad dom ta hem en sladd till mig men dom ringde aldrig. Jag mailade dom två gånger men dom hörde aldrig av sig. Men som sagt dom brukar ha rätt mycket hemma.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Trombonisten och Izshtack: Jag har ett ljudkort E-mu 1616 (ingen mixer, hårklyverier 😆 ) som på fronten har kombinerade tele-/XLR-ingångar. XLR:arna är för mik (teleingångarna avsedda för instrument/linje). Jag har en Sony stereo kondensatormik jag ska koppla dit. Denna har nu teleplugg i ändarna i sin fasta kabel. Dessa är säkert de ni kallar 6.3 mm. Tele hona mono till XLR-hane, 2 stycken är vad jag söker alltså. Om jag förstått rätt så bör det dock gå med två stycken tele hona stereo till XLR hane, enligt Trombonisten.

Dessutom har jag en annan Sony stereomik som bara har en mini-tele hane stereo i änden. Antar de även kallas 3.5 mm. Så där måste jag få ihop något lämpligt också. En mintele stereo hona till två stycken XLR hane kanske. Om det finns...

🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Nu har jag hittat Tele hona Stereo-XLR hane 3 pin hos Musikbörsen för endast 49 spänn styck = 98 SEK. Sound King är märket.

Ska jag skita i att det är Stereovariant, eller ska jag hellre köpa de Tele hane mono-XLR hane 3 pin som Jam faktiskt har, för 150 spänn styck. Då måste jag komplettera med en Tele hona-Tele hona adapter på varje också, för 20 spänn styck. 150 x2 + 20 x2 = 340 SEK. Hosa är märket.

😉

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Ju flere adapters, desto sämre signal. En stereoplugg kan bra användas i nästan alla fall, och jag är övetygad att det ska fungera för dig enligt din situationsbeskrivning.

musik (oregistrerad)
Postat

Hmm... Det stod inte om den där Tele Stereo till XLR hane var en Tele hane eller hona... Om den är en Tele Hane, vilket jag tror måste jag ändå ha en adapter Tele hona-Tele hona till Musikbörsens modell också. 49 + 49 + 20 + 20 = 138 SEK.

😄

Postat

Använder du micken i andra sammanhang där tele förekommer?

I annat fall kanske det smartaste är att byta kontakter på micken, till XLR. Lödkolven is the shit... 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Egentligen skulle jag vilja byta hela mikkabeln, men den är krångligt fastsatt i miken som är från 1979. Men dessutom är det så att jag bara har två XLR-ingångar på ljudkortet, de andra två mikingångarna jag kan få baktill är just tele, via externa mixern. Så jag vill vara lite flexibel ännu så länge, tills jag får råd att köpa ett par mik-förförstärkare med XLR.

Var på Musikbörsen i eftermiddags. De hade ingen XLR hane - Tele hona mono. De hade dock XLR hane - Tele hane stereo. men han sa att även om jag sätter en Tele hona-Tele hona adapter på den där Tele stereo och sedan min tele mono stereoplugg från miken i den adaptern i sin tur, så funkar det inte!! Stereo är stereo och mono är mono och aldrig mötas de två! Tvärtemot vad ett par stycken trodde i denna tråden... Har handlar'n rätt eller fel?

Får bli Jam igen.

😏

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Hittade de jag sökte i Luthmans katalog. Det är märke PROEL och modellserie Die Hard. Italienska prylar. Kolla även Riktiga grejer. Beteckning AT320 och INTE AT310 som det står i Luthmankatalog och på t.ex. Musikbörsens hemsida. Observera detta!

Nu återstår att se om någon har inne dessa...

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.