Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena!

Jag har funderat lite på att införskaffa en hörselbur som sångbås. Är detta totalt katastrofalt? Finns risken att dämpningen blir för stor? Eller kan det funka hyfsat? 😆

Redigerat av Pingpong
Annons
Postat
Tjena!

Jag har funderat lite på att införskaffa en hörselbur som sångbås. Är detta totalt katastrofalt? Finns risken att dämpningen blir för stor? Eller kan det funka hyfsat? 😆

Ta hem & prova.inget blir nog sämre i alla fall 😆

Postat
Tjena!

Jag fick ett gäng sådana bås för ett antal år sedan (som kom från en nerlagd militärintagningsanläggning) det skulle vara lite bökigt att frakta hem dem så jag diskuterade om eventuell funktionalitet med andra "besserwissrar" på ett annat forum o till sist så kom vi nog fram till att dessa inte var bra (åtmistonde den gamla modell som jag fick tillgång till).

Postat
Storleken kan vara viktig ibland... 😆

Speciellt för dom som pratar om den... 😆

Höhö!

Postat
Tjena!

Jag har funderat lite på att införskaffa en hörselbur som sångbås. Är detta totalt katastrofalt? Finns risken att dämpningen blir för stor? Eller kan det funka hyfsat? 😄

Jag fick ett gäng sådana bås för ett antal år sedan (som kom från en nerlagd militärintagningsanläggning) det skulle vara lite bökigt att frakta hem dem så jag diskuterade om eventuell funktionalitet med andra "besserwissrar" på ett annat forum o till sist så kom vi nog fram till att dessa inte var bra (åtmistonde den gamla modell som jag fick tillgång till).

Hur kom ni fram till att det inte var bra?

Anledningen att jag undrar är att för min del är det MINST lika viktigt att kunna ljudisolera utåt (och inåt förstås) som att få bra akustik. Och en hörselbur är ju optimal ljudisolering, så där är halva vunnet. Under förutsättning att man sen kan skapa bra akustik där inne förstås.

Så hur resonerade du och dina ""besserwissrar", om man får fråga? 😳

Postat

Akustiken var inte speciellt bra inne i dem (det går förståss att fixa) + dessa var inte så ljudtäta, nu får man komma ihåg att dessa kom från en gammal militärförläggning så de hade kanske 20-30 år på nacken.

Så nya (moderna) är förmodligen mycket bättre.

Postat
Storleken kan vara viktig ibland... 🙂

Speciellt för dom som pratar om den... 😄

Jäpp! 😄

Problemet är att en sådan bur kan vara för liten för att det ska låta bra att sjunga där, så kolla upp måtten först, så är det nog lättare att avgöra om det är användbart eller inte.

Postat
Storleken kan vara viktig ibland... 🙂

Speciellt för dom som pratar om den... 😄

Jäpp! 😄

Problemet är att en sådan bur kan vara för liten för att det ska låta bra att sjunga där, så kolla upp måtten först, så är det nog lättare att avgöra om det är användbart eller inte.

Så hur avgör man det baserat på måtten då? Inte utrymmesmässigt alltså, utan akustikmässigt.

I C O N (oregistrerad)
Postat

Har inte en aning om hur dessa "burar" funkar men däremot hade jag i hemstudion för en massa år sedan en tokdämpad "cell" där det gjordes en hel del sångpålägg och det blev aldrig bra... Sången var totalt död därinne...

Postat
Har inte en aning om hur dessa "burar" funkar men däremot hade jag i hemstudion för en massa år sedan en tokdämpad "cell" där det gjordes en hel del sångpålägg och det blev aldrig bra... Sången var totalt död därinne...

OK??

Nu skrämmer du mig för jag håller precis på att bygga ett tokdämpat rum.

Har du några tips på vad jag skall undvika eller vad som är viktigt att tänka på?

Postat (redigerat)

Det är nog mest när det är ett litet rum som är tokdämpat som det blir dåligt, eller? Små rum låter väl alltid illa?

Och det i sin tur beror på att det egentligen inte går att dämpa små rum jämt över frekvensspektrat? Med små rum menar jag typ garderob.

Redigerat av Hans
Postat

Men i ett tokdämpat rum så finns det (förhoppningsvis) inga reflektioner o då kan jag ju bestämma vilken rumsklang jag vill ha i efterhand med Reverb & Delay.

Däremot om jag spelar in ett rum med rumsklang så kan jag aldrig ta bort den om jag ångrar mig.

Förklara & berätta vad jag skall akta mig för??

Postat
Men i ett tokdämpat rum så finns det (förhoppningsvis) inga reflektioner o då kan jag ju bestämma vilken rumsklang jag vill ha i efterhand med Reverb & Delay.

Däremot om jag spelar in ett rum med rumsklang så kan jag aldrig ta bort den om jag ångrar mig.

Precis så tänker jag också.

Postat

Klart att det kan funka fint att spela in i ett tokdämpat rum och lägga på reverb efteråt. I min erfarenhet är det dock mer tidsödande och svårare att få instrumenten att limma ihop snyggt jämfört med att spela in i ett mer klingande rum. Man får så mycket mer gratis då.

Men sång är oftast skönt att spela in någorlunda dämpat. Så har man en hemmastudio där det främst är sång som spelas in med en mik skulle jag också dämpa upp inspelningsrummet så gott det går. Om vi dessutom talar om ett inspelningsrum på storlek med en garderob har jag svårt att föreställa mig att man skulle kunna få någon användbar klang. Så i det läget tycker jag att man bör tokdämpa så mycket man har plats för/råd med.

Hälsningar

/Henrik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.