Jump to content
Annons

Söker mentor

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)
Postat

Först vill jag säga, att om detta är en oläglig förfrågan så ber jag om ursäkt.

Saken är den att jag har ingen att vända mig till inom musikens område, varken föräldrar eller vänner.

Det jag i princip vill är att ha kontakt med någon över internet som gärna kan svara på frågor, ge mig feedback på det jag skapar etc.

Jag har spelat mycket gitarr i mina dagar, aldrig tagit en lektion dock, piano kan jag väl plinka också, men nu sista veckorna så bestämde jag mig för att vafan, jag går in för musikskapandet och kör på, så jag köpte:

Presonus Inspire ljudkort

MXL 990 mick

M-Audio Keystation 49e

Cubase LE

Visst, LÄS manualer och guider etc.. jag vet, och jag läser för fullt!

Och det är inte så att det är något oseriöst jag vill, tex att jag bara vill tanka hem ett beat och rappa till det, thats it. Jag är öppen för alla musiksmaker, finns ingen gräns på min motivation. Och utan att skryta så tror jag att bara jag kan få en knuff i rätt riktning så kan det bli mycket bra. :]

19 årig, garagetillverkande norrlänning för er som vill veta 🙂

Om det nu skulle vara så att nån tänker "jaja, jag ställer väl upp då, kan va kul och se om vi kan få nå vett i den här killen" så skriv en rad.

Tack och hej

Jens

Annons
Postat

Att söka hjälp av likasinnade är alldrig fel däremot tror jag att du kommer få mer utav ett samarbete ifall du skulle hitta någon i din närhet som du kan skriva musik med ialla fall rent kreativt och musikalist.

Det du däremot kommer att finna på detta forum och säkert andra är många och mycket kompetenta personer som gärna ger dig synpunkter och råd om dina låtar/produtioner.

I dagens musikklimat räcker det inte alltid med att ha en bra melodi och låt utan produktionen i sig spelar oxå viktig del i hur folk uppfattar låten m.a.o Mixning , arrangemang , mastering osv och det är just i dom frågorna du kommer att finna mycket hjälp här.

Mitt största råd är att använda sökfunktionen i forumet och söka på mixning m.m m.m då du är inte den första som ställer dessa frågor.

Och svar som Läs handboken ges helt enkelt för att vissa är så jä..a lata att dom inte ens bryr sig att slå upp sidan 20 i manualen och läsa hur-man.nu-gör-det-dom-undrar.

Detta gäller nästan uteslutande tekniska problem eller funtionen med Cubase eller liknande program.

Frågor om mixning , produktion , mastering besvaras oftast mer seriöst då dessa områden är svårare att läsa sig till utan kräver erfarenhet och massa Trial By Error stunder.

Lycka till och kör hårt

Postat
Att söka hjälp av likasinnade är alldrig fel däremot tror jag att du kommer få mer utav ett samarbete ifall du skulle hitta någon i din närhet som du kan skriva musik med ialla fall rent kreativt och musikalist.

Det du däremot kommer att finna på detta forum och säkert andra är många och mycket kompetenta personer som gärna ger dig synpunkter och råd om dina låtar/produtioner.

Hörde du inte vad han sa, han är ju från Norrland. Det finns inga människor alls i hans närhet! 😉

Skämt åsido! Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att svara på frågor över msn och kommentera och sådär, men jag är ganska straightforward i min person. Förvänta dig ingen sugar-coating i så fall 😛

Jag är 20, har pysslat med musik hela mitt liv typ och kan min beskärda del av teori och min beskärda del av praktik 🙂 Hela vägen från låtidé på gitarren sent på natten till färdig (demo) produktion.

Tjo!

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Tro det eller ej Richard, men efter du hjälp mig så fint på min första tråd här funderade jag nästan på att senare be om din msn 😳

Cheers

edit: stavfel

Redigerat av SirAlex

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.