Jump to content
Annons

Recommended Posts

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Vänta lite nu, är det du som är min storebror?

Nej för han och Pelle och en halv Eva delade på en dagispersonal, jag och tre Anna och en Putte delade på en Lotta...

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat
Har i övrigt svårt att förstå att starkt konsumentskydd skulle vara någonting negativt (tycker mig ana tendenser till detta hos en del): Säljer man undermåliga produkter så får man stå sitt kast, förstår inte vad det skulle vara för konstigt med det. Om det är lättare att få igenom reklamationer i Sverige än i andra länder så borde dom ta lärdom av oss, inte tvärtom. Men det beror sig eklart på hur medmänsklig man här; Det är klart att många tycker att det skulle vara trevligt att betala 100 kronor mindre för sitt nya midiklaviatur. En öl och en pizza extra i månaden. Men för den stackaren som får en defekt klaviatur och slängt ut 3000 till ingen nytta har såklart lättare att hålla sig för skratt.

Att företag får sälja vad som helst utan att ta ansvar för vad dom säljer låter inte som någon vidare bra lösning för att få ner priserna?

Tyvärr kan det vara enda sättet ibland. Vi har som sagt ett starkare konsumentskydd i Sverige - och ett starkare konsumentskydd innebär att den som blir drabbad av något fel, inte drabbas så hårt som han hade gjort annars - MEN det innebär samtidigt att någon måste betala för det bättre skyddet - och det är alla andra kunder. Bara för att politikerna i Sverige hittar på nya saker, så innebär det inte automatiskt att resten av världen anpassar sig till vår lilla ankdamm...

Bara för att ett land gör förändringar i sina lagar, innebär det inte att produkterna plötsligt blir bättre och mer hållbara, utan det måste anpassas i tillverkarledet - eller så måste distributören och/eller butiken lägga undan en större summa än tidigare för att kunna täcka kommande förväntade garantianspråk. Vill man ha förbättringar på något område, så kostar det. Högre grad av konsumentskydd innebär högre priser på produkterna. Högre försäkringsbelopp innebär högre försäkringspremie etc. Det är ett väldigt enkelt samband. Det är samma sak som när en importör köper löjligt billiga kinesiska mikrofoner. Om man vill göra modifieringar på den ursprungliga konstruktionen och ha bättre kvalitetskontroll, så får man betala för det hos tillverkaren.

Postat

Alltså, är inte på ngt sett insatt men har hört att det är samma konsumentskydd i Tyskland som i Sverige, fel?

Teoretiskt konsumentskydd är heller inte samma som praktiskt, när mitt ljudkort pajade ,köpt i Sverige, ville jag ha nytt ljudkort

eller pengarna tillbaka. Fick iställer vänta i evighet på att det skulle lagas, skulle det ens kunnat bli värre i Tyskland?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Exemplet jag fick om att en Fender Stratocaster, Made in Mexico skulle vara billigare i USA än någon annanstans måste följas upp:

Dagskurser (28/7-2006) cirka:

USD: 7.25

EURO:9.25

GBP: 13.50

Hos 4Sound Gbg kostar nämnda gitarr: 4895 SEK.

Hos USA-adressen i exemplet som gavs kostade den $435 = 3154 SEK. Men till det tillkommer frakt på ca. 800 SEK. Och moms i Sverige på 25% av priset exkl. frakt, dvs. 3154 x 0.25 = 789 SEK. 3154 + 800 + 789 = 4743 SEK.

Hos exempelvis Dolphin Music, UK går den för £289 plus £30 i frakt = 4306 SEK.

Av ovanstående exempel ses att den förvisso är 150 SEK billigare att få från USA än nuvarande pris hos 4Sound. Jag tror dock att de 150 SEK kan man pruta. Det känns också bra att kunna få känna på gitarren direkt i affären. Det är definitivt värt minst 150 SEK. Vill man komma billigast undan köper man från England.

Det var dessutom så att Musikbörsen eller Jam reade ut nämnda modell i massa färger för 3995 SEK för några månader sedan.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Postat
Hej!

Exemplet jag fick om att en Fender Stratocaster, Made in Mexico skulle vara billigare i USA än någon annanstans måste följas upp:

Hos USA-adressen i exemplet som gavs kostade den $435 = 3154 SEK. Men till det tillkommer frakt på ca. 800 SEK. Och moms i Sverige på 25% av priset exkl. frakt, dvs. 3154 x 0.25 = 789 SEK. 3154 + 800 + 789 = 4743 SEK.

Hos exempelvis Dolphin Music går den för

Gitarren går nog att hitta till lite bättre pris i USA ochbeställer man fler prylar samtidigt så blir ju fraktkostnaden inte så hög har du dessutom turen att slippa moms (händer ibland) så blir det ju bra mycket billigare.

Postat

Sålänge det kostar samma exklusive moms i Sverige så köper nog jag och de flesta andra helst i en (fysisk) butik i Sverige.

Postat (redigerat)
Gitarren går nog att hitta till lite bättre pris i USA ochbeställer man fler prylar samtidigt så blir ju fraktkostnaden inte så hög har du dessutom turen att slippa moms (händer ibland) så blir det ju bra mycket billigare.

Man kan slippa momsen eller en stor del av den om man ber någon skicka som "gåva" eller ange ett väldigt lågt värde. Problemet är att om något händer, så är paketet inte försäkrat för mer än det värdet som anges. Man gör sig också skyldig till varusmuggling och kan riskera rättslig påföljd på grund av det - och man betalar dessutom inte heller momsen - som ju bl a ska hjälpa till att finansiera vård och skolor i Sverige... 🙂

Redigerat av Claes
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Vad hände med ditt citat, Glaskatten? Du knep av Dolphin Music, UK! 🙂

Jag har bekanta som beställt många gånger ifrån USA. För små paket kan man många gånger slippa moms, de kan slinka igenom. Men för synthar och gitarrer verkar det stört omöjligt. Frakten kan bli t.o.m. fri om man beställer från UK vid beställningar på flera saker samtidigt.

Solklart UK som jag ser det. 😛

Anledningen till att jag ändå skulle kunna tänka mig att handla från USA är att de har stort utbud av gitarrer och det kan finnas flera etstetiskt tilltalande modeller av exempelvis Gibson än här. Det verkar som om de inte gärna släpper ifrån sig de vackraste. Jag skulle alltså åka dit för att se och känna på grejerna. Inte för att spara pengar. Det tror jag inte på, såvida det inte handlar om en speciellt dyr Custommodell för 50000 SEK. Då kan man tjäna några tusen ändå, för de är så vansinnigt sällsynta i Svea Rike.

😲

Redigerat av musik
Postat
Vad hände med ditt citat, Glaskatten? Du knep av Dolphin Music, UK!

>musik

Nix jag knep inte av eftersom det då inte stod något efter Dolphin music det var du som klantade dig på ett eller annat sätt, hint: "Inlägget har redigerats av musik kl. 28 July 2006, 00:39"

musik (oregistrerad)
Postat
Hej!

Av ovanstående exempel ses att den förvisso är 150 SEK billigare att få från USA än nuvarande pris hos 4Sound. Jag tror dock att de 150 SEK kan man pruta. Det känns också bra att kunna få känna på gitarren direkt i affären. Det är definitivt värt minst 150 SEK. Vill man komma billigast undan köper man från England.

Det var dessutom så att Musikbörsen eller Jam reade ut nämnda modell i massa färger för 3995 SEK för några månader sedan.

🙂

Ok. 😆

Här är det därför igen då da...

Postat
Hej!

😆

du har koll på det där du heh 🙂

Postat

Man kan slippa momsen eller en stor del av den om man ber någon skicka som "gåva" eller ange ett väldigt lågt värde. Problemet är att om något händer, så är paketet inte försäkrat för mer än det värdet som anges. Man gör sig också skyldig till varusmuggling och kan riskera rättslig påföljd på grund av det - och man betalar dessutom inte heller momsen - som ju bl a ska hjälpa till att finansiera vård och skolor i Sverige... 😄

Vård bekostas väl av skatten till landstingen, och skolan av kommunskatten. Möjligt att en viss del av detta bekostas av statliga bidrag, men statlig skatt handlar väl mer om att finansiera polis, vägar, militär, järnväg och annat som jag inte kommer på just nu?

Postat (redigerat)

Man kan slippa momsen eller en stor del av den om man ber någon skicka som "gåva" eller ange ett väldigt lågt värde. Problemet är att om något händer, så är paketet inte försäkrat för mer än det värdet som anges. Man gör sig också skyldig till varusmuggling och kan riskera rättslig påföljd på grund av det - och man betalar dessutom inte heller momsen - som ju bl a ska hjälpa till att finansiera vård och skolor i Sverige... 🙂

Vård bekostas väl av skatten till landstingen, och skolan av kommunskatten. Möjligt att en viss del av detta bekostas av statliga bidrag, men statlig skatt handlar väl mer om att finansiera polis, vägar, militär, järnväg och annat som jag inte kommer på just nu?

Helt riktigt...

Kommunen: Skola/Barnomsorg, äldrevård, vatten/sopor, omsorg/handikapp...

Staten har ju en del statsbidrag som dom även delar ut till kommunerna...

Landstingen har ju akutsjukvård, vårdcentraler och länstrafik... 😄

Det vore önskvärt att se lite mer siffror och saklighet i debatten (inte JJR utan generellt tråden)... Det är lätt att slänga ur sej att ditt & datt är billigare här och där om man inte kan verifiera siffrorna.

Jag ser inte lagar och regler som ett hot Mot låga priser...

Tvärtom tror jag det är en förutsättning för frikonkurens och möjlighet för en rättvis handel... 🙂

Redigerat av Lilleman
musik (oregistrerad)
Postat

Hehehe...vad spelar det för roll vad det kallas och var slantarna ligger? Det är ju ändå ifrån medborgarna de kommer. Jag tycker de skulle slopa alla varianterna av skatt och bara ha ett enda namn.

🙂

Kan vi komma tillbaka till instrumentfrågan?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.