Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Har bara köpt akustiska prylar.

:rolleyes:

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postat

Är jag helt ensam här om att kunna få prylar i min lokala musikaffär för ett typiskt EU-pris? Det är inte så svårt, dom säger vad dom vill, och jag säger vad jag vill betala. Ofta behöver man inte ens säga något, dom verkar ha koll själva...

Har i övrigt svårt att förstå att starkt konsumentskydd skulle vara någonting negativt (tycker mig ana tendenser till detta hos en del): Säljer man undermåliga produkter så får man stå sitt kast, förstår inte vad det skulle vara för konstigt med det. Om det är lättare att få igenom reklamationer i Sverige än i andra länder så borde dom ta lärdom av oss, inte tvärtom. Men det beror sig eklart på hur medmänsklig man här; Det är klart att många tycker att det skulle vara trevligt att betala 100 kronor mindre för sitt nya midiklaviatur. En öl och en pizza extra i månaden. Men för den stackaren som får en defekt klaviatur och slängt ut 3000 till ingen nytta har såklart lättare att hålla sig för skratt.

Att företag får sälja vad som helst utan att ta ansvar för vad dom säljer låter inte som någon vidare bra lösning för att få ner priserna?

Postat
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten… 😉

Det finns en slags självgod tro på att vi är bättre i Sverige än resten av Europa…

Jag vet inte vad den bottnar i från början, gamla föreställningar?

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården… 😛

Sverige är inte var det har varit, många andra länder har gått framåt och förbi…

Edit: Stafvel

Lilleman, jag håller fullständigt med. Vi slår oss för bröstet och tycker vi är bättre än många andra, men f_n vet...visst har vi tappat en del placeringar. 😄 Jag har t.o.m haft en tanke att emigrera till nåt annat.... Jag har en ide där och tror vi lever över våra tillgångar. Vi har för stora utgifter osv.

Christer/Mp3chrille

musik (oregistrerad)
Postat

Ja, att hålla folk med arbeten kostar också. Precis som när de är arbetslösa. Frågan är vad som kostar mest.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Skulle vara kul om nån kunde säga vad som är billigare att beställa från USA! Jag har ännu inte hittat nåt. Inte ens en Gibson Les Paul Standard tjänar man på att köpa därifrån.

En EastWest Symphonic Orchestra såldes som extraerbjudande där för: Silver 2600 SEK, Gold 12000 SEK, Platinum 37000 SEK. Det var ett passa på-pris, en "Bargain sale". Tillkommer gör svensk moms och frakt. Hos Jam kan man hämta en Silver för 1300 SEK och hos emusic tar de 4200 SEK fraktfritt för Gold!

Spansk gitarr Raimundo 104B kan kosta mellan 3000-6000 SEK från USA-siter plus svensk moms och frakt. I Sverige kan man få den för runt 2300 SEK. Beställa den från Spanien går annars för 1200 SEK plus frakt.

Så VAD exakt är bättre att köpa från USA?

😉

:musik

Postat (redigerat)
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten…  😄

Det finns en slags självgod tro på att vi är bättre i Sverige än resten av Europa…

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården…  🙁

Sverige är inte var det har varit, många andra länder har gått framåt och förbi…

Den härstammar ifrån (60)70-talet då Sverige på riktigt var helt överlägset alla andra länder på i stort sett alla områden som finns.

Högst (delad tvåa) BNP per capita, lägst arbetslöshet, absolut bäst sjukvård utan tillstymmelse till konkurrens, snällast polis, minst brottslighet, jämnast

inkomstfördelning, mest välstädade storstäder, o.s.v, e.t.c. Sen gick det s.a.s. liite utför 🙂! Det är fortfarande bra, på många sätt väldigt bra, men inte bäst...

... långtifrån. I alla fall, så då (på 70-talet) etablerades denna "vi är minsann bäst i hela världen"-mentalitetet som hos vis(S)a har hållt i sig ända tills idag.

Redigerat av Hans
Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten…  😄

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården…  🙁

Den härstammar ifrån (60)70-talet då Sverige på riktigt var helt överlägset alla andra länder på i stort sett alla områden som finns.

Högst (delad tvåa) BNP per capita, lägst arbetslöshet, absolut bäst sjukvård utan tillstymmelse till konkurrens, snällast polis, minst brottslighet, jämnast

inkomstfördelning, mest välstädade storstäder, o.s.v, e.t.c. Sen gick det s.a.s. liite utför 🙂! Det är fortfarande bra, på många sätt väldigt bra, men inte bäst...

... långtifrån. I alla fall, så då (på 70-talet) etablerades denna "vi är minsann bäst i hela världen"-mentalitetet som hos vis(S)a har hållt i sig ända tills idag.

Sverige har väl egentligen aldrig varit bäst på allt men räknar man genomsnittligt så ligger vi fortfarande väldigt bra till. Hur bra vi har det i Sverige upptäcker man först när man bott i andra länder som vissa (M)uppar brukar se som deras oslagbara förebildsländer....

musik (oregistrerad)
Postat

Som nationalekonom skulle jag kunna skriva hur mycket som helst här om detta, men anser vi hade en annan inriktning i tråden från början. Om musikinstrument.

😄

Postat (redigerat)

Intressant, Glaskatten, vet du vilka länder som används som förebilder? Jag har faktiskt inte hört någon politiker på åratal, varken (S) eller (M) tala om vare sig förebilder eller visioner utan bara om kortsiktig problemlösning och okonkret framtid.... Vore ju faktiskt coolt inför valet om vi hade något idealland att ta efter, förutom oss själva (vilket kanske inte är så smart).

Edit: tar tillbax allt ovanstående eftersom jag håller med Musik om att tråden kör i 190 i fel riktning. Sorry....

Redigerat av hammagrella
Postat

"out of topic" (lite iaf)

jag bara hatar allt j**** valfjäsk man hör på radio å skit...

vad man än röstar på så känns det som om det kommer bli dåligt ändå, liksom "får man det ena, får man inte det andra"

Postat (redigerat)
Sverige har väl egentligen aldrig varit bäst på allt men räknar man genomsnittligt så ligger vi fortfarande väldigt bra till.
Fel x 2!

Sverige har väl egentligen aldrig varit bäst på allt

1 Jo Sverige var bäst på i stort sett allt nån gång runt 1970! Alla Svenskar var rikare än motsvarande i alla andra europeiska länder.

Arbetarna tjänade mycket mer samtidigt som läkarna tjänade mer, sjukvården var bäst i världen och gratis för alla.

Fängelsestraffen var extremt låga samtidigt som brottsligheten var låg, o.s.v.

"men räknar man genomsnittligt så ligger vi fortfarande väldigt bra till."

2 Vadå, om du tar direktörslönerna som stigit några 100% mer än alla andras löner och lägger till vad alla uteliggare tjänar

och sedan delar summan med två så... får du ett bra medelvärde, är det somså du räknar 😄?

Redigerat av Hans
Postat
Intressant, Glaskatten, vet du vilka länder som används som förebilder? Jag har faktiskt inte hört någon politiker på åratal, varken (S) eller (M) tala om vare sig förebilder eller visioner utan bara om kortsiktig problemlösning och okonkret framtid.... Vore ju faktiskt coolt inför valet om vi hade något idealland att ta efter, förutom oss själva (vilket kanske inte är så smart).

Edit: tar tillbax allt ovanstående eftersom jag håller med Musik om att tråden kör i 190 i fel riktning. Sorry....

Att M ser USA som det fantastiska ofelbara ideallandet är ju helt klart med privatiseringar inom alla områden som prioritet no:1 något som inte funkat så bra inom bl.a. elbranschen...

Det är inte helt fel att diskutera ovanstående i en tråd som handlar om varför saker och ting är lite dyrare i Sverige.....

Postat

Jag tycker inte att USA är ett föredöme på knappt ngt vis alls men gissa vilken stad som har flest hemlösa, New York (>8 milj) eller Stockholm (< 1 milj)?

Postat

Sverige har väl egentligen aldrig varit bäst på allt men räknar man genomsnittligt så ligger vi fortfarande väldigt bra till.

Fel x 2!

Sverige har väl egentligen aldrig varit bäst på allt

1 Jo Sverige var bäst på i stort sett allt nån gång runt 1970! Alla Svenskar var rikare än motsvarande i alla andra europeiska länder.

Arbetarna tjänade mycket mer samtidigt som läkarna tjänade mer, samtidigt som sjukvården både var bäst och gratis.

Fängelsestraffen var extremt låga samtidigt som brottsligheten var låg, o.s.v.

"men räknar man genomsnittligt så ligger vi fortfarande väldigt bra till."

2 Vadå, om du tar direktörslönerna som stigit några 100% mer än alla andras löner och lägger till vad alla uteliggare tjänar

och sedan delar summan med två så... får du ett bra medelvärde, är det somså du räknar 😄?

Någon gång runt 1970 låter ungefär som adrig, men allvarligt inte ens då var vi bäst på ALLT!

Enligt FN så ligger Sverige just nu Topp 5 i världen när det gäller livskvalitet för invånarna......

Postat (redigerat)

Någon gång runt 1970 låter ungefär som aldrig,

Okej, då tar vi 1968 då. "Runt 1970" betyder åren runt 1970, d.v.s. 1965-1975.

men allvarligt inte ens då var vi bäst på ALLT!

Nej, inte på allt, jag skrev ju att vi låg på delad tvåa i BNP per capita 😆, där ettan hade en helt oförjämbar misär för den sämst ställda 1/10,

högre brottslighet, inga eller betydligt lägre socialbidrag, sämre eller ingen allmän sjukvård alls, universitet som bara rika hade råd med, o.s.v.

Enligt FN så ligger Sverige just nu Topp 5 i världen när det gäller livskvalitet för invånarna......

Och det beror säkert på att vi har flest genusforskare per/capita i världen, det är bra att staten prioriterar väl.

Hmmm, tak över huvudet till uteliggare eller fler genusforskare på universitetet?

Redigerat av Hans
Postat
Jag tycker inte att USA är ett föredöme på knappt ngt vis alls men gissa vilken stad som har flest hemlösa, New York (>8 milj) eller Stockholm (< 1 milj)?

New York givetvis, även om de göms undan bättre idag än tidigare...

Postat (redigerat)

Göms undan... i lägenheter 😆? Nej, men det är rätt New York har fler hemlösa, men att vi har hemlösa i Stockholm är en skam, jag skäms!

Jag kan gärna försörja genusstuderande och f.d. (numera arbetslösa) genusstuderande, låtsas studie-cirklar & Co, om man ger hemlösa tak över huvudet först!

Redigerat av Hans
Postat
Göms undan... i lägenheter 😆? Nej, men det är rätt New York har fler hemlösa, men att vi har hemlösa i Stockholm är en skam, jag skäms!

De flesta som är hemlösa i Sverige är det dock frivilligt här kan vi inte forsla iväg dem eller låsa in dom för lösdriveri vill de inte ha hjälp så kan vi inte tvinga dem...men det kan dom i USA.

Postat (redigerat)
De flesta som är hemlösa i Sverige är det dock frivilligt

Eeeeh, NEJ, DET ÄR DOM INTE! Har du frågat? ... Det har jag! Svaret är att långtifrån alla är "frivillgt" uteliggare!

Ingen är det frivilligt men en del är ju så borta att dom ju inte fattar ens vilken verklighet dom befinner sig i.

Visst, dom flesta är eller har varit missbrukare/psykpatienter men man kan väl få slippa frysa ihjäl även då.

Dock kostar härbärge pengar och då uteliggare mycket sällan röstar är dom (S)åledes inget man satsar på!

Hemlösa i Stockholm på 70-talet? Glöm det, fanns inte en chans att de hade accepterats.

Redigerat av Hans
Postat
De flesta som är hemlösa i Sverige är det dock frivilligt

Eeeeh, NEJ, DET ÄR DOM INTE! Har du frågat? ... Det har jag! Svaret är att långtifrån alla är frivillgt uteliggare!

Jo, de flesta uteliggare i Sverige är uteliggare frivilligt eller så vågar de inte söka hjälp eller så är de för stolta. De som möjligtvis inte kan kallas frivilliga uteliggare är de som t.e.x. är obotliga narkomaner eller alkoholister som inte kan få en bostad på grund av att de misskött sig alltför många gånger, men soc försöker ändå få in dom i samhället även om det går trögt.

Postat (redigerat)
De som möjligtvis inte kan kallas frivilliga uteliggare är de som t.e.x. är obotliga narkomaner eller alkoholister som inte kan få en bostad på grund av att de misskött sig alltför många gånger, men soc försöker ändå få in dom i samhället även om det går trögt.

Tänk efter nu, tror du att detta är unikt för just Sverige (som därmed är bäst i världen hur många uteliggare dom än har)?

Alla uteliggare i hela I-världen är obotliga narkomaner, alkoholister eller psykiskt sjuka!

Tror du att det inte fanns obotliga narkomaner, alkoholister eller psykiskt sjuka i Sverige på 70-talet?

Redigerat av Hans
Postat
De som möjligtvis inte kan kallas frivilliga uteliggare är de som t.e.x. är obotliga narkomaner eller alkoholister som inte kan få en bostad på grund av att de misskött sig alltför många gånger, men soc försöker ändå få in dom i samhället även om det går trögt.

Tänk efter nu, tror du att detta är unikt för just Sverige (som därmed är bäst i världen vad dom än gör)?

Alla uteliggare i I-världen är obotliga narkomaner, alkoholister eller psykiskt sjuka!

Nehej du en del är hemlösa för att deras musikföretag gått i putten eller för att de har köpt för dyra musikprylar istället för att betala hyran......

Postat

i sammanhanget vill jag påpeka att öppna gränser och en kraftig ökning av narkotika-användning bland ungdommar knappast leder till färre hemlösa i framtiden. -det är en utveckling som hejats på i bägge leden.

problemet med privatisering är att drivkraften är pengar, vilket många gånger slår ut människor. problemet med förstatligande är ironiskt nog det motsatta.

Postat

Tom Waits var väl hemlös ett tag, men dom har ju rätt billig musikutrustning i USA så han gjorde plattor ändå. 😆

Postat
Hej!

Skulle vara kul om nån kunde säga vad som är billigare att beställa från USA! Jag har ännu inte hittat nåt. Inte ens en Gibson Les Paul Standard tjänar man på att köpa därifrån.

En EastWest Symphonic Orchestra såldes som extraerbjudande där för: Silver 2600 SEK, Gold 12000 SEK, Platinum 37000 SEK. Det var ett passa på-pris, en "Bargain sale". Tillkommer gör svensk moms och frakt. Hos Jam kan man hämta en Silver för 1300 SEK och hos emusic tar de 4200 SEK fraktfritt för Gold!

Spansk gitarr Raimundo 104B kan kosta mellan 3000-6000 SEK från USA-siter plus svensk moms och frakt. I Sverige kan man få den för runt 2300 SEK. Beställa den från Spanien går annars för 1200 SEK plus frakt.

Så VAD exakt är bättre att köpa från USA?

🙂

:musik

kanske en mexico fender från:

http://www.music123.com/Fender-Standard-St...r-i290927.music

har ingen anning om vad moms frakt blir men priset där är 435dollar/3148.70 kr

😛

Postat (redigerat)

Alltså, det är ju mest amerikanska märken som är superbilliga i USA, Mackie = billigt, RME = ungefär som i Sverige, o.s.v.

Vi har en bild hemma hos mina föräldrar ifrån när min storebror gick på dagis (på 70-talet 🙂) och jag skämtar inte, det gick mindre än

två och en halv dagisunge per dagispersonal. Kanske inte så konstigt om det var låg arbetslöshet då 😛!)

Redigerat av Hans
Postat (redigerat)
Vi har en bild hemma hos mina föräldrar ifrån när min storebror gick på dagis (på 70-talet 🙂) och jag skämtar inte, det gick mindre än

två och en halv dagisunge per dagispersonal. Kanske inte så konstigt om det var låg arbetslöshet då 😛!

Jag gick på dagis på 70 talet inte fan hade vi så mycket personal som tog hand om oss, men det kanske berodde på att de satt i parken och spelade akustisk gitarr, antagligen för att de övertaliga förberedde sig för det famtida livet som hemlös psykskadad knarkande gatuspelande alkoholist med kronofogden efter sig, allt detta beroende på missade avbetalningar på en för dyr gitarr....

Redigerat av Glaskatten

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.