Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När man ser priserna på de flesta musik och elektronikprylar i utlandet, t.ex. USA,

så blir man riktigt förbannad.

Kan någon förklara varför det är så dyrt i Sverige?

Det var många år sedan jag köpte något från en svensk butik.

Nu är det import som gäller på nästan allt för mig. Att köpa i Sverige vore kanske bäst,

men plånboken styr och jag sparar många tusenlappar varje år.

En fd. privatimportör som drev ett eget företag hade en väldigt bra länk, som tyvärr inte fungerar nu,

där han förklarade situationen. Han skrev att han kunde sätta väldigt låga priser och ändå gå med vinst.

Han fick både massor av uppskattning från sina kunder och mer eller mindre hotfulla telefonsamtal från

de etablerade affärerna och importörerna.

Från Utlandet kan man få hit utrustning till halva Sveriges riktpris (i bästa fall),

och då är frakt, moms och tull ändå medräknad.

Han skriver bl.a.

"Vissa av de stora affärskedjorna skyller prissättningen på momsen, men denna är ju bara på 25%

och det räcker inte på hästvägar.

Andra skyller på lönekostnader och arbetsgivareavgifter, men det håller inte heller nuförtiden,

svensk arbetskraft har faktiskt blivit ganska billig.

Nej, dessa faktorer har kanske en viss betydelse, men den största enskilda förklaringen är sannolikt

att Sverige är en så liten marknad, med andra ord dåligt fungerande konkurrens."

Alltså, ni som är insatta, beror priserna i huvudsak bara på dålig konkurrens?

Borde det inte finns nåt regelverk som gör att affärerna inte kan ha vansinnespriser?

Det verkar som att alla affärer har en överenskommen prissättning och att de

utnyttjar vår vana att betala överpris i Sverige.

Är jag helt ute och cyklar? 🙂

Kom gärna med era funderingar över detta.

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
När man ser priserna på de flesta musik och elektronikprylar i utlandet, t.ex. USA,

Nu är det import som gäller på nästan allt för mig. Att köpa i Sverige vore kanske bäst,

En fd. privatimportör som drev ett eget företag hade en väldigt bra länk, som tyvärr inte fungerar nu,

där han förklarade situationen. Han skrev att han kunde sätta väldigt låga priser och ändå gå med vinst.

Han fick både massor av uppskattning från sina kunder och mer eller mindre hotfulla telefonsamtal från

Från Utlandet kan man få hit utrustning till halva Sveriges riktpris (i bästa fall),

Han skriver bl.a.

"Vissa av de stora affärskedjorna skyller prissättningen på momsen, men denna är ju bara på 25%

Andra skyller på lönekostnader och arbetsgivareavgifter, men det håller inte heller nuförtiden,

Nej, dessa faktorer har kanske en viss betydelse, men den största enskilda förklaringen är sannolikt

att Sverige är en så liten marknad, med andra ord dåligt fungerande konkurrens."

Borde det inte finns nåt regelverk som gör att affärerna inte kan ha vansinnespriser?

Är jag helt ute och cyklar? 🙂

felet som många gör att jämföra bästa pris i USA med Svenskt rekommenderat pris, sen så står dollarn för tillfället rätt lågt vilket bättre USA-priser för svenskar men för några år sedan när dollarn stod i 13 kronor så var priserna inte roliga där.

Sen får man ju tänka på att i Sverige så är det oftast bättre garanti på prodkterna och kunden har oftast bättre/fler rättigheter

En annan sak som driver upp priserna i Sverige är att importörerna enligt avtal ofta måste hålla stora lager, på ett superbrett sortiment som inte alltid efterfrågas vilket kostar flis.

Postat

Ibland säljs dessutom prylar billigare till återförsäljare på hemmamarknaden i USA, än de säljs till distributörerna i andra länder - och visst spelar momsen in. I USA uppges aldrig priset till slutkund inkl moms - vilket det måste göras i Sverige, enligt svensk lag. Förutom det, så tillkommer ett par procent i tullavgift.

Som Glaskatten nämnde, så har man i Sverige ett väldigt mycket bättre lagstadgat konsumentskydd - som självklart också bidrar till ett högre pris som måste betalas av alla kunder för att det ska gå att driva verksamheten på ett säkert och varaktigt sätt. Distributören måste ju fondera en del av förtjänsten för att kunna finansiera kommande garantiärenden.

Sverige är också en väldigt liten marknad, något som också bidrar till att distributörerna inte kan få lika bra priser som distributörerna som håller till på större marknader - och det slår förstås också igenom i konsumentledet.

Arbetskraften är kanske förhållandevis billig här - men inte arbetsgivaravgifterna (den del som arbetstagaren aldrig ser röken av), som tillhör de högsta i världen - och sedan hjälper det inte att arbetsgivaren numera måste betala en mycket större del av sjuklönen - något som i alla år tidigare har bekostats av skattemedel, men som numera innebär en större risk för höga kostnader för arbetsgivaren.

Listpriset är en sak - och vad du får betala är en annan sak. De flesta uppger nog listpriserna eftersom det är enklare än att räkna om egna priser på varje produkt varje gång distributörerna uppdaterar listpriser och/eller ÅF-rabatter... Om du frågar, så får du nog en viss rabatt ganska omgående.

Jag vet ju var rabatterna ligger, eftersom jag säljer musikprylar själv - och det handlar inte om några extrema marginaler. Det är bättre än i datorbranschen, men långt, långt, långt ifrån fantasipåslagen på minst 100% som klädbranchen har i många fall... Om sedan de höga priserna också delvis beror på att vissa distributörer kanske lägger på onödigt mycket i sitt led, kan jag inte svara på, eftersom jag inte har jobbat hos någon distributör - men jag har sett en viss skillnad när det gäller marginaler och prissättning när man jämför danska och svenska distributörer av samma produkter...

Postat

Konkurrensen spelar självklart också in. I USA pressar Guitar Center och Musician's Friend priserna så otroligt mycket de bara kan, så arbetskraften måste bli billig etc. etc. De anställda stannar inte kvar någon längre tid på företagen, lär sig aldrig produkterna och kanske inte ens är särskilt intresserade av arbetet från första början. Jämför med McDonald's.

Jag tycker personligen inte att man kan titta bara på priserna. Saker går sönder, då kommer garantin in i leken. Du kan få hjälp av riktigt kunniga på området på andra sätt om du går till en butik i Sverige än om du beställer något från Thomann, och så vidare.

Postat (redigerat)

Han skriver bl.a.

Är jag helt ute och cyklar?  😉

felet som många gör att jämföra bästa pris i USA med Svenskt rekommenderat pris, sen så står dollarn för tillfället rätt lågt vilket bättre USA-priser för svenskar men för några år sedan när dollarn stod i 13 kronor så var priserna inte roliga där.

Sen får man ju tänka på att i Sverige så är det oftast bättre garanti på prodkterna och kunden har oftast bättre/fler rättigheter

En annan sak som driver upp priserna i Sverige är att importörerna enligt avtal ofta måste hålla stora lager, på ett superbrett sortiment som inte alltid efterfrågas vilket kostar flis.

Självklart är det så att dom svenska generalagenterna tar/lägger på 30-40 % på priset på allt dom säljer i Sverige. 😆

I detta fallet är Sverige ett litet skit land om man tittar till försäljning och generalagenter får det mesta av deras varor ifrån platser i övriga Europa.

Om inte det här kommer att ändras, (Tex genom att låta Svenska handlare handla direkt ifrån importören i Europa) kommer många musikaffärer försvinna.

Detta har redan hänt i Finland... 😆

Om jag kan köpa en grej i Tyskland billigare än vad en seriös handlare i Sverige kan köpa in den för netto av den svenska Generalagenten, så anser jag det är helsjukt. 😮

Edit: Lite syftnings fel

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)
Självklart är det så att dom svenska generalagenterna tar/lägger på 30-40 % på priset på allt dom säljer i Sverige.  😆

I detta fallet är Sverige ett litet skit land om man tittar till försäljning och generalagenter får det mesta av deras varor ifrån platser i övriga Europa.

Om inte det här kommer att ändras, (Tex genom att låta Svenska handlare handla direkt ifrån importören i Europa) kommer många musikaffärer försvinna.

Om jag kan köpa en grej i Tyskland billigare än vad en seriös handlare i Sverige kan köpa in den för netto av den svenska Generalagenten, så anser jag det är helsjukt.  😮

Detta har redan hänt i Finland...  😆

Det är inte alla distributörer som skaffar exklusivt distributionsavtal - och i de fallen är det ju fritt fram för butikerna själva att importera - men sådant innebär samtidigt mer jobb än att ha kontakt med en svensk distributör och det innebär alltid förskottsbetalning i stället för faktura, så likviditeten i firman påverkas mycket om man som ÅF importerar själv.

Finns det en distributör i landet, så hänvisas man i egenskap av ÅF dit, om man frågar tillverkaren om man kan handla direkt från dem - men slutkunder kan ibland handla billigare från butiker i produktens hemland, än vad ÅF här hemma kan handla från sin distributör - och DET är en minst sagt märklig situation... 😉

Redigerat av Claes
Postat (redigerat)

Det är väl mest vissa märken som är dyra och i dom fallen är det helt klart bristande konkurrens som är allra största boven.

Kolla bara vad som hände när 4Sound blev till, genast massa superbilliga priser, konsumentskydd & Co var således bara snickelisnack.

När stod egentligen dollarn i 13 kr? 13:15 4/8 2034 😆?

Redigerat av Hans
Postat
Det är väl mest vissa märken som är dyra och i det fallen är det bristande konkurrens som är den allra största boven.

Konsumentskydd & Co är bara snack.

Nej konsumentskydd är inte snack, garantier i USA är oftast betydligt sämre än i Sverige/EU. Ibland har man inte mer än 90 dagars garanti....

Visst är det mer konkurrens i USA men framförallt mer invånare och fler storshoppande turister plus betydligt lägre fraktpriser.

Sveriges handlare kan aldrig få lika bra förutsättningar.

Angående dollarn så slant jag på tangentbordet det skulle stått 11 kr som dollarn stod i runt 2001.

Postat
Det är väl mest vissa märken som är dyra och i det fallen är det bristande konkurrens som är den allra största boven.

Nej konsumentskydd är inte snack, garantier i USA är oftast betydligt sämre än i Sverige/EU. Ibland har man inte mer än 90 dagars garanti....

Visst är det mer konkurrens i USA men framförallt mer invånare och fler storshoppande turister plus betydligt lägre fraktpriser.

Angående dollarn så slant jag på tangentbordet det skulle stått 11 kr som dollarn stod i runt 2001.

Men jag har ju lika bra garantier om jag handlar på Thomann som om jag handlar i Sverige, om inte bättre... Mycket kunnigare support tex. än i många svenska butiker...

Det där är bara myter som gärna underblåses av svenska handlare och generalagenter...

Postat

Håller med, intrycket av tyska butiker är att dom är proffsigare och mer kundvänliga än de flesta Svenska slökorvar, undantag finns givetvis

men jämfört med dom stora Svenska är det i alla fall min upplevelse 😆.

Att handla ifrån USA känns dock riskabelt och frakten är dessutom så pass svindyr att det sällan lönar sig.

Postat (redigerat)

Jag har faktiskt varit på Thomann i Troppendorf...

Dom har allt som säljs på hemsidan i butiken... (På tal om lagerhållning)

Allt är uppställt för att testas... Och jag menar verkligen allt...

Det är verkligen en upplevelse att kika på och det får även dom stora Musikbutikerna i Sverige känns som en fransk Tabac-kiosk 😆

- För Sverige i världen...

Edit: Slökorvar var ganska kul... (Fick genast några ansikten) 😆

Redigerat av Lilleman
Postat (redigerat)

Okej, men i Tyskland får butiksanställda varken pension, sjukersättning eller A-kassa och garantin gäller bara på söndagar, dessutom är svensköpta

musikinstrument hederligare och låter mera svenskt!

Redigerat av Hans
Postat

När stod egentligen dollarn i 13 kr? 13:15 4/8 2034 😄?

Men jag har ju lika bra garantier om jag handlar på Thomann som om jag handlar i Sverige, om inte bättre... Mycket kunnigare support tex. än i många svenska butiker...

Det där är bara myter som gärna underblåses av svenska handlare och generalagenter...

OK jag pratade mest om USA eftersom det är där som de riktigt låga priserna finns, Tyskland är ju oftast bara lite billigare än Sverige om man inte kollar på deras priser på utgående modeller där priserna kan vara riktigt bra men då av förståeliga skäl

Men vissa punkter gäller även för Tyskland låga fraktkostnader och många storshoppande turister t.e.x.

Om svenska posten gav bättre priser på frakter så skulle nog priserna kunna pressas ordentligt även här.

Postat

Sverige är ju en liten marknad, försäljningsvolymerna är inte så stora, sånt påverkar priset.

Lönekostnaderna är höga i Sverige, inget snack om det.

När vi ändå har frågan uppe; Svenska försäljare är väldans snabba med att skriva ut rekommederade priser - och - hur mycket billigare just de är.. Fjolligt..

Postat
Sverige är ju en liten marknad, försäljningsvolymerna är inte så stora, sånt påverkar priset.

Lönekostnaderna är höga i Sverige, inget snack om det.

Kanske dags å hyra in lite baltiska arbetare till musikaffärerna också? Om det sen spelar någon större roll för en normalstor musikaffär; En handelsanställd som jobbat i tre år kostar ca 1360 kronor om dagen (8 h). Även om man skulle låta någon underbetald stå där för halva dom pengarna, så skulle man väl knappast kunna sänka priserna så mycket ändå? 680 kronor uppdelat på vad man säljer en normal dag, säljer man 30 saker (vilka som helst) så blir snittrabatten 22 kronor och 70 öre.

Däremot så blir det förmodligen stor skillnad på inköpspriset om man som Thomann köper in 5000 Fender-gitarrer istället för 20?

Tyska priser är väl annars inget problem, är det billigare där så antyder man det i sin lokala affär, så brukar man få köpa för ungefär samma pris ändå. Att jämföra med USA är väl inte så rättvist, då de inte räknas som ett I-land.

Postat

När stod egentligen dollarn i 13 kr? 13:15 4/8 2034 😄?

OK jag pratade mest om USA eftersom det är där som de riktigt låga priserna finns, Tyskland är ju oftast bara lite billigare än Sverige om man inte kollar på deras priser på utgående modeller där priserna kan vara riktigt bra men då av förståeliga skäl

Men vissa punkter gäller även för Tyskland låga fraktkostnader och många storshoppande turister t.e.x.

Om svenska posten gav bättre priser på frakter så skulle nog priserna kunna pressas ordentligt även här.

Det står företagen fullkomligt fritt att använda andra fraktbolag än Posten?

Postat
Däremot så blir det förmodligen stor skillnad på inköpspriset om man som Thomann köper in 5000 Fender-gitarrer istället för 20?

Där var det någon som sa ett sanningens ord. (jobbar hos en distributör)

Postat

Där var det någon som sa ett sanningens ord. (jobbar hos en distributör)

Varför ska vi då ha generalagenter i Sverige?

Om det är så himla dyrt för dom svenska distrubitörerna, låt dom tex i Tyskland göra det, det verkar som om det blir billigare... 😄

Postat (redigerat)

Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten… 😄

Det finns en slags självgod tro på att vi är bättre i Sverige än resten av Europa…

Jag vet inte vad den bottnar i från början, gamla föreställningar?

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården… 😆

Sverige är inte var det har varit, många andra länder har gått framåt och förbi…

Edit: Stafvel

Redigerat av Lilleman
Postat
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten… 😛

Det finns en slags självgod tro på att vi är bättre i Sverige än resten av Europa…

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården… 😄

Sverige är inte var det har varit, många andra länder har gått framåt och förbi…

Jag har lite svårt att se hur detta skulle påverka prissättningen på musikutrustning, men det går säkert att härleda allting även om det inte är glasklart från början.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har köpt ifrån UK, eftersom de är med i EU till skillnad från USA. Jag har ännu inte hittat en enda musikpryl jag vill ha som är billigare i USA än från UK och hit. Faktum är att mräknat till SEK så håller de bägge länderna samma prisnivå. Men på USA-grejerna tillkommer ju svensk moms, tullavgift och sånt. En del grejer som finare gitarrer skulle t.o.m. bli dyrare från USA än om jag prutade i vanlig ordning med min butik här i stan. Så varför USA?

Från Tyskland kan man köpa vissa instrument om man är intresserad. Speciellt stråkinstrument har bra priser där, liksom små importörer av exotiska trummor.

Thomann har jag övergett, de priserna får jag av handlaren hemma.

50% billigare än i Sverige är mitt riktmärke.

Claes nämnde arbetsgivaravgiften och någon annan nämnde lönekostnaderna generellt. Det stämmer.

Enda anledningen till att tveka när det gäller att skicka efter saker är ju att det är jobbigt och riskabelt att skicka tillbaka dem, vid skada, felleverans och uppkomna fel senare.

😛

:musik

Postat
Hej!

Jag har köpt ifrån UK, eftersom de är med i EU till skillnad från USA. Jag har ännu inte hittat en enda musikpryl jag vill ha som är billigare i USA än från UK och hit. Faktum är att mräknat till SEK så håller de bägge länderna samma prisnivå. Men på USA-grejerna tillkommer ju svensk moms, tullavgift och sånt. En del grejer som finare gitarrer skulle t.o.m. bli dyrare från USA än om jag prutade i vanlig ordning med min butik här i stan. Så varför USA?

Från Tyskland kan man köpa vissa instrument om man är intresserad. Speciellt stråkinstrument har bra priser där, liksom små importörer av exotiska trummor.

Thomann har jag övergett, de priserna får jag av handlaren hemma.

50% billigare än i Sverige är mitt riktmärke.

Claes nämnde arbetsgivaravgiften och någon annan nämnde lönekostnaderna generellt. Det stämmer.

Enda anledningen till att tveka när det gäller att skicka efter saker är ju att det är jobbigt och riskabelt att skicka tillbaka dem, vid skada, felleverans och uppkomna fel senare.

😎

Har du tips på en bra sida från UK? Vore intressant att kolla upp. Har inte riktigt tänkt på det förut.

Postat

En klar fördel är om man har släkt och vänner i USA som kan skicka över sakerna med "gåva" förkryssat på paketet.

Även om folk inte gör ovanstående så blir det ändå på vissa produkter och märken betydligt billigare att importera till Sverige.

Även affärer kan gå med på att skriva "gift" eller ange ett lägre värdebelopp på paketet, bara man frågar.

Privatpersoner och affärer på Ebay går ofta med på det.

Om man hittar det man söker till bra pris inom EU så är det självklart att föredra och känns tryggare.

Ge gärna tips på bra köpsajter! 😎

Postat (redigerat)
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten…  😎

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården…  😕

Jag har lite svårt att se hur detta skulle påverka prissättningen på musikutrustning, men det går säkert att härleda allting även om det inte är glasklart från början.

Jag kanske var lite otydlig. 😉

Vad jag menar är att många tycker att det är bra som det är, vilket inte är förbjudet… Men det finns mycket att ändra på här oxå, just generalargenturerna för musikprylar tycker jag är en sådan grej... Vilket skulle vara positivt för handlarna...

Många saker är bättre utanför Sverige än i…

Men förklaringarna till prisskillnaden mellan Sverige och övriga Europa är inte löner, konsumentköplag och frakt… Det beror på att det många ggr finns ett led till mellan fabrikör och kund… 🙂

Redigerat av Lilleman
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej igen!

Några exempel:

UK:

Imuso

Stor kombinerad affär/lager kan man säga. Se bilder. De ligger rätt nära Yamahas stora lager i England, som förser hela UK med Yamaha-instrument. Bra priser tycker jag. Tjänade mer än 50% på en akustisk gitarr & två hard cases, jämfört med Musikbörsen. 100% nöjd.

Rikkis Music Shop

En familjeägd butik i Edinburgh. Har även internationell Näthandel på programmet. Om man vill ha en löjligt billig skolcello inkl. bag (enkla skolcellos i Gbg ligger på dubbla priset +) eller billiga congas från Sonor alternativt en Gibson SG Special. Inget stort sortiment. Har ej testat dem.

Dolphin Music

Ännu en stor affär, med basar, gitarrer m.m. Dock ej testat dem. Verkar bra.

McCormack Musical Instruments

En liten handlare i Glasgow. En billig snygg Washburnbas kanske?

Tyskland:

Instrumentenpark

En av många Ebay-shops. Ej testat, brett men ej djupt sortiment.

Spanien:

Radical Music

Om man vill köpa en spansk gitarr från Spanien. Måste väl kunna spanska också, för jag hittar ingen engelsk språkversion. Ej testat, men verkar intressant.

Utanför Europa:

Mid-East

Stort tablas-sortiment på olika nivåer och utförande. Bra priser även på andra exotiska instrument, som psaltery, sarangi, sitarer, rabab, saz, shofar, cuica och harmonium. Verkar seriösa.

Sverige:

Gitarrspecialisten

Entusiast som jag hoppas få lyckan att besöka nån gång.

Favoriter i hemstaden annars är Jam, 4Sound och Musikbörsen.

Sedan beror det ju på vad man ska handla, svenska instrument är knappast billigare utomlands, efter vad jag erfarit. Man vill ju också ofta ha en personlig bra kontakt med sin handlare och det är ju lättare att odla i Sverige.

Har som sagt bara handlat av Imuso, men har hittat de andra på Nätet och tycker de verkar seriösa. Om någon handlat av de andra nämnda får ni gärna recensera det. Fynd här ovan gäller speciellt gitarrer, basar, percussion-, stråk- och blåsinstrument. Gäller det mikar, mjukvara och andra studiogrejer liksom syntar känner jag inte till någon extra prisvärd.

😉

Redigerat av musik
Postat
Jag får lite samma vibbar i den här tråden som i EU/Euro debatten…  :rolleyes:

Är det bara jag som tycker det är konstigt att man inte kan få tag i en läkare på en gång om det inte är akut, att mormor ligger i sitt eget piss (12-14 tim) en hel natt i Äldrevården…  😎

Jag kanske var lite otydlig. 😄

Vad jag menar är att många tycker att det är bra som det är, vilket inte är förbjudet… Men det finns mycket att ändra på här oxå, just generalargenturerna för musikprylar tycker jag är en sådan grej... Vilket skulle vara positivt för handlarna...

Många saker är bättre utanför Sverige än i…

Men förklaringarna till prisskillnaden mellan Sverige och övriga Europa är inte löner, konsumentköplag och frakt… Det beror på att det många ggr finns ett led till mellan fabrikör och kund… 😎

Det finns nästan alltid en distributör/generalagent i andra länder också - så det är oftast precis lika många led mellan fabrik och konsument var man än handlar. Större länders distributörer kan förstås förhandla sig till ett bättre pris, eftersom de av naturliga skäl säljer mer. Det finns dessutom olika konsumentlagar i olika länder (hårdare i Sverige än överallt annars) - vilket innebär att distributörer och handlare måste skydda sig mot de förluster som lagarna innebär, genom högre marginaler. Kanske skulle det bästa vara att ha Europa-distributörer, som vissa (hittills väldigt få) har valt att göra. Då hade det säkert inte blivit lika stora skillnader mellan ländernas prissättning, eftersom en stor distributör handlar billigare än en liten. Man hade fortfarande haft kvar det starkare konsumentskyddet som butikerna i Sverige måste gardera sig för, men skillnaden hade säkert blivit betydligt mindre.

Hade vi haft samma konsumentlagstiftning, samma moms och samma skatteuttag i övrigt, i hela EU, så hade det säkert sett annorlunda ut och alla länder hade haft priser som låg betydligt närmare varandra. Nu får vi finna oss i att vi bor i det land som har högst skatteuttag - och därmed högst kostnader för företagen, med höga priser som följd. Allting påverkar. Gillar man inte detta, så kan man rösta annorlunda så att våra sämre förutsättningar kan förbättras, men då handlar det om en politisk diskussion som bara skapar osämja och som hör hemma i OT-delen av forumet... 😮😉

Postat

haha 😄

tycker ni det är dyrt i sverige, så välkommna ti åland! :rolleyes:

om det är dyrt nånstans, så är det här. 😎

Postat

hallå är det någon som har köpt prylar från utlandet här?

i så fall undrar jag om det funkat bra med kompabiliteten med svenska grejer.

jag tänker på om det behöver speciell el-försörjning eller nåt sånt som inte vi använder i sverige...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.