Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Håller hela tiden på att uppgradera mina grejer. Spelar in i datorn via presonus preampar (bla. bluetube)

Mina mickar jag använder till sång nu är Studio Projects B1 och en TSM mt47 (rör).

Funderar på att skaffa en liten "finare" mick då jag håller på att spara in på lite nya studioprylar.

Letar jag efter något speciellt?

Kommer jag verkligen att höra skillnaden genom de relativt enkla preamps jag har?

Jo Cleas, jag har varit på din testsite och lyssnat igenom det mesta. Men efter ett tag så känns varenda en likadan 😉

Annons
Postat

I nya MM så recenserar de Black Knight & den kostar "bara" 3500:- och den fick finfina recensioner! Annars har de storebröderna BabyBlueBottle o allt vad de heter om du tycker 3500:- är för billigt 😉

Postat (redigerat)

Det tycker jag absolut inte! Men det är just frågan om det verkligen ger mig något extra. För jag vill ändå ha en "ordentlig" sångmick. Visst kommer folk låta olika och vissa låter bättre i andra mickar men jag vill ändå ha någon sorts standard.

Och de ligger såklart i ett väldigt fint prisläge. För då kan jag ju köpa annat för pengarna som är över!

EDIT: Hur står sig Audio Technicas lite dyrare varianter? Tittar lite på thomann och de har några intressanta modeller för runt 4000kr

Redigerat av red_house_painter
Postat

Jag har en AT4050 i studion. Den är ... OK. En arbetshäst, allt annat än sexig. Funkar fint till det mesta, dock har den en lite nasal karaktär som gör att jag aldrig använder den till sång.

Personligen tycker jag att man antingen rör sig nere omkring 2000 kr, eller så tar man klivet upp till runt 10.000, det som finns däremellan är (med det möjliga undantaget Audio-Technica) sällan prisvärt. Det finns saker för 5-6000 kr som är bättre än det bästa för 2000 kr, men det är ändå sällan så mycket bättre att det i mitt tycke är värt att lägga ned de extra pengarna på. (Jag hittade min 4050 beggad för 3000 kr, och för DET priset var det bara att hugga).

I prisklassen runt 10.000 kr finns det enligt mitt tycke en verkligt stark spelare: Microtech Gefell M930. Den är allround, mycket tyst, låter mycket bra utåt sidorna, har en diskret karaktär. Den är kanske heller inte direkt sexig till sång, men om du ska ha något som fungerar till många olika typer av sångare får man pruta lite på karaktären. M930 är ett verkligt kvalitetsbygge och en mik du kan ha hela livet. Danmarks Radio gjorde nyligen en jättestor mikrofonjämförelse för att välja en mikrofontyp de kunde ha i alla studios. De valde M930, och lade in en order på 140 stycken!

Mycket poppis är ju även Neumann TLM-103. Personligen tycker jag att den är för ljus, även om den är långt ifrån den ettriga diskanten hos de flesta kinamikrofoner. Den gör underverk på killröster av det lite mörkare och otydligare slaget, men kan bli för mycket av det goda till damerna. Men jag inser att jag tillhör en minoritet här, de flesta tycker att TLM-103 är världens åttonde underverk.

Ett alternativ som kanske kan vara något är svenska Milabs DC-196. Den är tämligen nyutkommen, och jag har inte hunnit testa den än. Av specarna att döma är den något i hästväg, och den fick en fin recension i Monitor (ligger på Monitors webbsida) – fast sådana där recensioner har en tendens att bli väl hövliga, så det ska man kanske inte lita blint på. En fördel DC-196 har jämfört med de andra kvalitetslirarna runt 10 lax är att den har omställbar upptagningskaraktäristik – kula, njure, åtta.

Visst spelar preampar roll, men mikrofonen gör ändå den största skillnaden. En bra och extremt prisvärd preamp finns i LineAudio DMP, listad för 2875 kr.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Kommer jag verkligen att höra skillnaden genom de relativt enkla preamps jag har?

Jo Cleas, jag har varit på din testsite och lyssnat igenom det mesta. Men efter ett tag så känns varenda en likadan 😄

jag skulle gärna vilja säga något vettigt i den här tråden, så jag vill fråga hur din studio ser ut i övrigt? det är lite synd om det är så att du inte tycker att du hör någon direkt skillnad på claes testinspelningar, utan mer hoppas på att en dyrare mick ska få saker att låta bättre.

är du säker på att det är micken som är din svaga länk? hur ser din miljö ut när det gäller akustik? kanske kan en investering göras mer effektivt på andra områden än just en mick.

Postat

Sång en som sålde en AKG solidtube jättebilligt på vendolin, kanske kan vara nått. Jag är jättenöjd med min. Men jag har ju ingen jätte mickpark att jämföra den med. Har haft några billigare mickar innan ( ADK51 & JM47 ) men gillar den här bättre.

Postat

Jo Cleas, jag har varit på din testsite och lyssnat igenom det mesta. Men efter ett tag så känns varenda en likadan  🙂

jag skulle gärna vilja säga något vettigt i den här tråden, så jag vill fråga hur din studio ser ut i övrigt? det är lite synd om det är så att du inte tycker att du hör någon direkt skillnad på claes testinspelningar, utan mer hoppas på att en dyrare mick ska få saker att låta bättre.

är du säker på att det är micken som är din svaga länk? hur ser din miljö ut när det gäller akustik? kanske kan en investering göras mer effektivt på andra områden än just en mick.

Ja - jag funderade faktiskt på samma sak...

Du bör höra en hel del skillnad om din lyssning är tillräckligt bra och om akustikregleringen är ok. Det kan förstås också bero på att du har lyssnat på för många inspelningar i samma veva och blivit "fartblind" på köpet... 😆

Jag tycker att Studio Projects T3 är en höjdare - och sE Electronics Gemini är ännu trevligare, om det är rörmicar du är ute efter.

Black Knight från Violet Designs, som någon nämnde, är i likhet med deras Dolly mycket intressanta micar i vettiga priser.

Man ska inte heller glömma bort Line Audio Design, med t ex SM3i.

Eftersom du redan har en kondensatormic och en rörmic, så kan det också vara idé att titta in i bandmikrofonernas underbara värld. En som ligger i ett vettigt pris, men ändå håller superkvalitet, är Crowley and Tripp's Naked Eye. Andra riktigt bra bandmicar är AEA R-84 och Royer Labs R-121. Vill du ha en bandmic med riktigt mäktig bas, så är kanske också Sontronics Sigma ett alternativ.

Du har inga småmembranare - och där borde du titta närmare på Oktava MK012 - eller om du vill hålla dig på en lägre prisnivå, Line Audio Design CM3.

Postat (redigerat)

Mina tips är, manlig vokalist: Neumann TLM-103, kvinnlig/manlig vokalist: Brauner Phantom C. Om du har bra mikrofon preamp gör det klar skillnad.

Genom relativt enkel micpreamp kommer skillnaden att vara obetydlig utan satsa först och främst på en bra preamp, då lyfter alla hyffsade mikrofoner rejält.

Redigerat av Hans
Postat

Jaa då är det dags förförsvarstalet! 😆

Jag kan tyvärr inte sitta nere i studion och lyssna på Classes klipp. Den enda datorn som är uppkopplad till internet är den här skrutten som inte ens kan bränna ner saker på skivor!.. Så jag sitter och lyssnar via fattiga 85kr speakers! Så ni kan bara tänka er hur det ser ut när man sitter och koncentrerar sig och antecknar! Men visst kan det också vara så att jag lyssnat lite väl hastigt på dem.

Det är ju såååå många! 😄

Itzhak:

Jag anser inte kanske att micken är den svagaste länken. Visst skulle jag gärna förbättre mina rum! Men jag kan inte göra så mycket mer med dem än vad jag har gjort! Jag kan ifs gräva upp en bit i trädgården och bygga en kvadratiskt bunker. Men det jag fick var två avlånga rum och ett tvättrum som jag lite halvt tagit över. Härligt att gossarna som byggde huset inte kunde mäta den sidan av huset. Väggarna är lite ojämna. Och trumsetet låter helt klart bäst där inne! Har ananrs igång en tråd om lite andra akustikfrågor så det är igång det också. Uppdaterar hela tiden. Och jag börjar kunna mina rum nu lite bättre. Men för att återgå till det vi pratar om nu! 😳

Jag klarar mig en bit med min B1a och MT47a. Men dett känns just som om det är sånginspelningarna som inte riktigt sitter. Visst är det också det svåraste "instrumentet" att spela in. Jag brukar sitta och reglera volymen under tiden då folket sjunger in för att slippa använda kompressor på sång.

Vad härligt! En sägar att micken gör mest, den andre säger preampen gör mest. 😄 Visst vore det bäst med en kompromiss kanske? Och eftersom det egentligen mest är sången jag sitter och hackar med så kanske en vettig preamp vore något? Finns ju som sagt lite cash att använda. Andra tips än Line audio?

Jag gillar royer r-121 väldigt mycket! Fick låna den i skolans studio när jag gick på gymansiet. Hade den till allt minns jag. Överhäng, akustiska gitarrer, sång mm. Men är inte dom just svårdrivna? De hade väl en annan variant som hette R-122? 😳 är riktigt osäker på det där. Har funderat på en ribbonmick faktiskt.

Gillar annars rörsoundet i min mt47. Så man kasnke ska satsa på en lite bättre rörmick? Finns rätt mycket att välja bland märker jag!

Småmembranare har jag! Line Audio Cm3 efter att alla (verkligen ALLA) här på studio sagt att man ska ha dem. Så då köpte jag ett par. Och det ångrar jag inte alls.

Violet Design är såklart mycket intressanta. Sen är de riktigt snygga också! Kanske risk att man sjunger illa bara för att man blir så intresserad av hur de ser ut 😆

Postat (redigerat)
Jaa då är det dags förförsvarstalet!  🙂

Jag kan tyvärr inte sitta nere i studion och lyssna på Classes klipp. Den enda datorn som är uppkopplad till internet är den här skrutten som inte ens kan bränna ner saker på skivor!.. Så jag sitter och lyssnar via fattiga 85kr speakers! Så ni kan bara tänka er hur det ser ut när man sitter och koncentrerar sig och antecknar! Men visst kan det också vara så att jag lyssnat lite väl hastigt på dem.

Det är ju såååå många!  😄

🙂 Då är det nog inte så konstigt att du har problem med att höra skillnad...

Skaffa ett par bra, öppna hörlurar i så fall - t ex Ultrasone Proline 2500 - om du inte kan lägga lite extra pengar på monitorer där. 🙂

Jag klarar mig en bit med min B1a och MT47a. Men dett känns just som om det är sånginspelningarna som inte riktigt sitter. Visst är det också det svåraste "instrumentet" att spela in. Jag brukar sitta och reglera volymen under tiden då folket sjunger in för att slippa använda kompressor på sång.

Jag spelar in med 32-bit FP och backar i inspelningsvolym för att skapa ett "headroom" och slippa använda kompressor. Att reglera volymen manuellt låter lite riskabelt... 🙂

Vad härligt! En sägar att micken gör mest, den andre säger preampen gör mest.  🙂 Visst vore det bäst med en kompromiss kanske? Och eftersom det egentligen mest är sången jag sitter och hackar med så kanske en vettig preamp vore något? Finns ju som sagt lite cash att använda. Andra tips än Line audio?

Det beror på vad du är ute efter. Vill du ha en färgande preamp, så titta på Summit Audio 2BA-221 eller kanske Joemeek SixQ. Vill du ha en mer transparent preamp, så titta på exempelvis True Systems P-Solo eller Line Audio.

Jag gillar royer r-121 väldigt mycket! Fick låna den i skolans studio när jag gick på gymansiet. Hade den till allt minns jag. Överhäng, akustiska gitarrer, sång mm. Men är inte dom just svårdrivna? De hade väl en annan variant som hette R-122?  😄 är riktigt osäker på det där. Har funderat på en ribbonmick faktiskt.

Jag gillade AEA R-84 bättre än R-121 - men det var tills jag testade Crowley and Tripp, som är klart trevligare. Studio Vocalist är den bästa bandmic jag har hört, men min egen budget räckte "bara" till Naked Eye (som kostar ungefär hälften av Studio Vocalist), som också är grymt bra. 🙂

Redigerat av Claes
Postat

Jag ska snart gå över till en bärbar dator så att jag akn flytta ner filer från internet och sånt till den datorn i studion. Tills dess får jag klara mig some how.

Detta med inspelnignsvolymen är väl det jag pillat med. Det funkar med vissa såklart. Ananrs låter jag det gå hela tiden utan att jag gör något. Vet inte ens varför jag nämnde det.. 😄

Joemeeks grejer har jag kollat in lite. Hur skiljer sig den lilla enkanalaren mot sixQ?

Vore en bandmick det bästa alternativet då? Så får jag ju lite range också känns det som i övrigt. Bandmickar låter riktigt najs i mina öron. :rolleyes: kan det bli så att det ibland inte passar alls med det övriga?

Får spana runt lite till. Detta blir väl kasnke först aktuellt i början av september. Har inte fått sålt min rörtopp ännu... Börjar bli lite lack på att ingen klipper till på den.

Postat
Jag ska snart gå över till en bärbar dator så att jag akn flytta ner filer från internet och sånt till den datorn i studion. Tills dess får jag klara mig some how.

Detta med inspelnignsvolymen är väl det jag pillat med. Det funkar med vissa såklart. Ananrs låter jag det gå hela tiden utan att jag gör något. Vet inte ens varför jag nämnde det.. 😄

Joemeeks grejer har jag kollat in lite. Hur skiljer sig den lilla enkanalaren mot sixQ?

Vore en bandmick det bästa alternativet då? Så får jag ju lite range också känns det som i övrigt. Bandmickar låter riktigt najs i mina öron. :rolleyes: kan det bli så att det ibland inte passar alls med det övriga?

Får spana runt lite till. Detta blir väl kasnke först aktuellt i början av september. Har inte fått sålt min rörtopp ännu... Börjar bli lite lack på att ingen klipper till på den.

ThreeQ är halvrack och saknar både S/Pdif-utgång och den extra roliga "Iron"-switchen, som ger dig en transformatoringång i stället för transistoringång. Du får alltså i principå två olika preamps i samma burk.

Eftersom du redan har diverse andra micar, så kan en bra bandmic vara rätt sak att komplettera med. Du får en mjuk och fin ljudbild med dem, men tittar man på de billiga kinesiska modellerna, så handlar det mer om en kraftigt skuren diskant, så de är ofta mindre kul...

Postat

Detta med inspelnignsvolymen är väl det jag pillat med. Det funkar med vissa såklart. Ananrs låter jag det gå hela tiden utan att jag gör något. Vet inte ens varför jag nämnde det..  😄

Vore en bandmick det bästa alternativet då? Så får jag ju lite range också känns det som i övrigt. Bandmickar låter riktigt najs i mina öron.  :rolleyes: kan det bli så att det ibland inte passar alls med det övriga?

ThreeQ är halvrack och saknar både S/Pdif-utgång och den extra roliga "Iron"-switchen, som ger dig en transformatoringång i stället för transistoringång. Du får alltså i principå två olika preamps i samma burk.

Eftersom du redan har diverse andra micar, så kan en bra bandmic vara rätt sak att komplettera med. Du får en mjuk och fin ljudbild med dem, men tittar man på de billiga kinesiska modellerna, så handlar det mer om en kraftigt skuren diskant, så de är ofta mindre kul...

Vilka ska det va då?

Postat

Bandmikar är jättekul, själv är jag mycket förtjust i Beyerdynamics M160 och Royer R-121. Samt förstås mina B&O! Samtidigt beror det så mycket på vad du främst spelar in. Du nämner trummor, och visst – där är bandmikar mycket trevliga.

Den som säger att preamp spelar större roll än mik talar i nattmössan – självklart förutsatt att man har en åtminstone hygglig mikpreamp. Jag säger inte att preampar är oviktiga, bara att det är större skillnad mellan mikar än mellan preampar.

Hälsningar

/Henrik

Postat
Vilka ska det va då?

De mest prisvärda är Beyerdynamics M160/M130. Riktigt bra. Oktava ML52 är ... häftig, men så kraftigt färgad att jag inte skulle rekommendera den till någon med bara två mikar i samlingen sedan tidigare. Sedan blir de bra bandmikarna tyvärr lite dyra, Royer och AEA ligger runt 10.000 kr.

Postat (redigerat)

Jag tycker att Naked Eye från Crowley and Tripp slår både Royer R-121 och AEA R-84 på fingrarna - och den har ett listpris på 9995:- (förutom ett litet antal som jag kan sälja betydligt billigare 🙂 ). Lite mer klassiskt bandmikrofonljud från framsidan, medan baksidan bjuder på en ljusare klang. Två olika sound i samma mic, alltså. Det finns även liknande skillnad mellan fram- och baksidan på R-121.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.