Jump to content
Annons

Astma-hörnan


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Ska verkligen luftrören dra ihop sig av Pulmicort? Kramperna är nog värst.

🙂

Är inte det kontraindicerande? Alltså indikation på att det är nåt annat eller att medicinen är fel.

😉

Felet med medicineringen, är att du inte får Oxis samtidigt. Oxis är luftrörsvidgande och ska tas samtidigt som Pulmicort. Tjata på läkaren så att du får Oxis också. Läkaren kan ju även ringa till Kristina Heuman här i Malmö och rådfråga henne om hur astma ska behandlas. Hon är enormt påläst och kan nog reda ut de flesta frågetecken. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 137
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Tack Claes! Förmodligen ska jag ha 200 x 2 som max då. Får ta ett snack imon igen med dem om det. Och detta med kramperna i lungorna efter intaget. Den biverkningen är kontraindicerande åtminstone för Asmanex som också är ett kortison.

Om man istället skulle börja med Asmanex istället så måste man dessförinnan vara helt säker på att inte ha svampinfektion. Jag antat att det tar några dagar innan man kan få labbsvar på om man har det? Så det blir att fortsätta med Pulmicort ett litet tag åtminstone, för min del.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tvivlar på om Asmanex gör någon skillnad jämfört med Pulmicort. Enligt FASS, så ger den precis samma biverkningar. Jag tror att det lämpligaste skulle vara att fortsätta med Pulmicort (kanske då med lägre dos än du har nu) och lägga till Oxis för att motverka kramperna i luftvägarna. Jag är förstås ingen läkare, och det kan kanske finnas skillnader som inte står i Fass - men jag har haft astma tillräckligt länge för att vara mycket väl förtrogen med hur det fungerar... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Precis. Och många gånger är det bättre att ventilera med någon med erfarenhet själv av det än med läkare och annan sjukvårdspersonal som inte har egen personlig erfarenhet.

Asmanex ger samma biverkningar plus risk för galukom och katarakt. Men med mycket låg dos Asmanex så är risken för heshet lika låg som för placebo, minst en på 100 jämfört med minst 1 på 10 med Pulmicort. Det bästa om jag fortsatte med Pulmicort vore att ha en inhalator på 100 mikrogram, för då är det lättare att istället ta flera gånger. Det går ju inte att minska en på 400 mikrogram till 200 per tillfälle t.ex...

Lite om bakgrunden till mina astmatiska besvär: Jag fick det efter insmorning av Orudis Gel (ketoprofen) på bröstet för jag hade en bröstbensinflammation för några år sedan. Symptomet kom omedelbart och har hållit i sig sedan dess i varierande grad. Men det är först nu som jag behandlats med kortison. Jag har inga morgondippar i PEF (omedicinerad), därför tror man INTE på astma. Dessutom inte så stor effekt av Bricanyl som astmatiker ändå har tydligen. 10-12%(15%) max bara. Enligt tabell så ska PEF öka med minst 20% för den som har mild astma efter Bricanylintag och med ännu mer ju värra astman är. En liten fråga: Om man känner sig helt normal eller är en person som inte har astmatiska besvär alls (inplockad slumpmässigtfrån gatan) och tar Bricanyl, kommer den personens PEF-värde att öka med minst 20% då?

Glad att kunna blåsa 540 i PEF för en liten stund sedan. 🙂 Tror att det är exakt normalvärde för ålder och längd. Och då har jag inte använt Bricanyl heller...

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Claes, intressant att du kunde smälla in 2 x 400 mikrogram Pulmicort på en gång och känna "tendens" till heshet bara. Nu har jag i helgen gått ned till halva styrkan, alltså 1 x 400 mikrogram Pulmicort. Jag har inte bara en tendens till heshet (vid halva din dos), jag har ingen röst alls... 🙂

Jag kan inte säga att jag hört andra astmatiker med kortison låta som jag gör nu. Men jag har ju märkt att den har samma effekt på PEF, om inte bättre (än vid 800 mikrogram/dygn).

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en helt frisk person trycker i sig Bricanyl, så blir det nog mikroskopiskt liten skillnad...

Morgon eller kväll eller på dagen spelar mindre roll. Det beror ju på DINA reaktioner på sjukdomen och inte på några tabeller... 🙂

På morgonen känner jag sällan av några andningsproblem, men det finns alltid uppsamlat slem som måste bort med hjälp av Acetylcystein.

PEF-mätaren tycker jag inte ger så mycket egentligen. Om man sjunger så tar man i på ett annat sätt än en normal person skulle göra och använder magen också för att blåsa ut kraftigt - så för folk som sjunger, kan man nog sällan lita på den enkla PEF-mätaren. Jag brukar oftast få den i princip i botten (runt 700), trots att jag inte motionerar annat än genom sporadiska promenader... 😛

Eftersom du upplever kramper i luftrören när du tar Pulmicort, så måste du säkert ta luftrörsvidgande samtidigt, på samma sätt som jag gör. Begär att få prova med Oxis också under en tid (eller Symbicort, som är samma sak som Pulmicort och Oxis tillsammans) - även om läkarna säger att de inte tror att det handlar om astma. Oxis är ofarligt att testa. Det enda som händer, som kan kännas jobbigt, är att man känner sig lite darrig och att man känner att hjärtat slår hårdare under kanske 10 minuter eller något ditåt - men det har gjorts försök med Oxis för att kontrollera oskadligheten, där man har kommit fram till att det är helt ofarligt att ta 20 doser i sträck 😎 - och alltså är mindre farligt för kroppen än att ta många doser Bricanyl...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

De har redan bestämt att jag ska rita på en PEF-kurva i nästa månad under 14 dagar. Då ska jag mäta före Bricanyl och efter Bricanyl. För att se om det blir nån skillnad. Jag har gjort såna mätningar förut. Det har ibland inte varit någon skillnad alls. Men när det är gynnsamt så får jag drygt 10% skillnad. Om det inte blir någon skillnad på 15-20% så har jag inte astma. Då har jag antingen kol eller är helt frisk. Eller rättare sagt kan jag ha hyperreaktiva luftrör, som är extra retbara och producerar för mycket slem.

Att ge sjukdomsspecifik medicin till en person som inte har sjukdomen ifråga är aldrig bra, oavsett det gäller diabetes, schizofreni eller astma. Enligt lungproverna från Lungkliniken i juni, så hade jag inte astma eller nåt annat heller egentligen. Vitalkapaciteten t.ex. var över normal och den ska vara under normal vid både astma och kol. Vad jag vill säga är att det inte är ett glasklart fall i mitt fall.

Hur jag känner mig är vägledande. Under sommaren känner jag mig oftast besvärsfri och har aldrig andnöd. Under vintern helkass. Slemmet är det som är problem nr.1. Vilken tid på dygnet och hur jag känner mig spelar ingen roll, för det beror ju på vad jag gör under dygnet. Förra gången tränade jag stenhårt på spinningcykeln och tappade säkert 2 liter svett. Och den positiva effekten som därav följde höll i sig i 37 timmar. Så dygnsvariation förekommer egentligen inte.

Började du med det medicinbatteri du nu har direkt eller hade du t.ex. "bara" Bricanyl först? Lättaste fallen av astma får ju det.

Det finns en ny mätare nu som ska vara mycket mer tillförlitligt än PEF. Har du provat sån? Piko-1 heter den.

PiKo1-200.jpg

Piko 1-mätare. Den mäter inte bara PEF utan även FEV1.

😉

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

På vintern är jag helkass också, eftersom jag har köldutlöst astma - så om jag går ut och skottar snö i en kvart när det är någon minusgrad, så får jag ligga och sova i ett par timmar efteråt - även om jag försöker förebygga med några doser akutmedicin. Det enda som gör det lite lättare, är en speciell luftväxlare som man stoppar i munnen och som tar värme från utandningsluften och låter den värma inkommande kalluft... Samma sorts värmeväxlare används ibland av skidåkare - passar ju mig, eftersom jag är så otroooligt sportig av mig. 😉😆 Om jag sedan tycker att det börjar bli för jobbigt (det är lit etrögt att andas genom den) så får det bli ett par andetag genom näsan, med riktig kramp i luftrören som resultat...

Det är vanligt med problem i kyla om man har antitrypsinbrist också, om jag kommer ihåg rätt. Är det kanske det du har?

Fukt reagerar jag också på - och som sagt, infektioner. Jag är allergisk mot allt utan katt på pricktest, men reagerar inte med allergisymptom, utan med allergiutlöst astma. Jättekul... 😄😛

Min läkare gav mig Pulmicort och Oxis direkt (och förstås ett gäng allergimediciner också...), men började med 200 mikrogram, som jag blev lite bättre av. Fick experimentera lite på egen hand och kom fram till att 400 mikrogram Pulmicort och 9 mikrogram Oxis morgon och kväll fungerade bäst. Hon har aldrig ens övervägt att enbart ge akutmedicinen, eftersom det ju är en akutmedicin och inte är långtidsverkande, som kortisonbehandlingen är...

Ett tag dubblade jag dosen Oxis på morgonen, eftersom jag mådde bättre av det när jag hade extremt stressigt på jobbet under en period. Det är fördelen med att ha dem separat, i stället för att ha Symbicort - men nu har det varit stabilt länge för min del, så numera tar jag Symbicort Forte i stället för att ta preparaten separat.

Piko-mätaren har jag aldrig sett. En sådan skulle man kanske köpa vid tillfälle...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom att tänka på en sak som du nämnde tidigare, att läkaren hade sagt att skillnaden mellan astma och KOL är att astmatiker har svårt att andas in, medan KOL-patienter har svårt att andas ut. Så är det inte alls! Astmatiker har svårare att andas ut än att andas in - och det är därför man har en chans att klara ett akutfall på egen hand med hjälp av inhalator. Det är också därför man kan ställa diagnos med ledning av utandningstester. Ofta andas astmatiker ganska grunt också - och om man inte tänker på det, så har man ibland till slut så mycket luft i lungorna att man inte kan få in mer - så man behöver tänka på att andas ut ordentligt lite då och då...

Du kan ju också läsa mer om det i FASS, om du inte redan har gjort det...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Piko-mätaren glömde jag att fråga om nu senast. Jag såg bara till den gamla på mottagningen. Den nya piko är mycket mer tillförlitlig. Den mäter stabilare och man kan inte "fuska". 6 av 10 patienter får otillförlitliga resultat med gamla PEF-mätaren tydligen. Åtminstone enligt Piko-reklamen.

Man kan få den gratis, precis som PEF-mätaren. Vill de inte vara med om det av någon osannolik anledning kan man väl köpa den för ett par hundra tror jag det var. Den går att koppla till dator också. Den har inbyggt mående-schema beroende på hur man blåser i tre olika färger som talar om hur man mår (om man inte visste det). Moderna grejer... 😄

Piko

🙂

tv//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Anledningen till alla läkare jag talat med (inte bara på allergikliniken, utan ÄVEN på lungkliniken, samt sjukgymnaster) sagt att astmatiker har lättare att andas ut än in och kol-patienter tvärtom, är just det att man mäter spirometri (utåtandning). Vid den mätningen så andas man ju just utåt mot ett motstånd. Kolpatienter har ju svårt med just den mätningen - utåtandning. Astmatiker brukar fixa det bättre. Å andra sidan så är det nog kanske så att astmatiker även har bättre inandning än kol-patienter.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hmm. De kanske menar såhär (om vi använder en tiogradig skala där 10 är bäst):

Generell förmåga att andas ut (vid astma): 6

Generell förmåga att andas in (vid astma): 8

Generell förmåga att andas ut (vid kol): 4

Generell förmåga att andas in (vid kol): 9

Då har ju astmatiker lättare för att andas in än ut, relativt sin egen patientgrupp. Men kol-patienter har ännu lättare för att andas in. Så relativt kol-patienterna har astmatiker svårare för att andas in. Kol-patienterna kan dock mycket dåligt andas ut, därför brister alveolerna och emfysem uppstår. Att kol-patienter har ännu lättare än astmatikerna för att andas in är dock inget gott tecken, för den luften försvinner in i lungans brustna delar och tar längre tid på sig att hitta ut igen (emfysem).

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

De kan ha menat så, ja.

Obehandlad astma kan också leda till emfysem och i värsta fall till döden om man får en svår astma-attack, så det gäller att sätta in rätt behandling så fort som möjligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag vet, jag vet. Det är det jag varit orolig för i flera år. Jag har varit medicinskt obehandlad, förutom en kort kur Acetylcystein. Och Bricanyl jag knappt använt.

Och sedan vill jag inte förlora min röst heller. Då är det bättre jag lever i fem år och kan sjunga i 2, än lever i 30 utan talförmåga.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

...men eftersom jag fortfarande kan prata - och sjunga hjälpligt - så finns det nog hopp för dig också, även om du fortsätter med kortisonbehandlingen 🙂 - men jag är ganska säker på att du bör få prova med Oxis tillsammans med kortisonet och se vad som händer. Du nämnde ju att de ger enbart akutmedicin i lättare fall - men om de bedömer att du ska prova 400 mikrogram Pulmicort morgon och kväll, så är det inte ett lättare fall, utan båda preparaten borde ges... Krampen du får i luftrören när du tar Pulmicort, tyder också på att du måste komplettera med den luftrörsvidgande Oxis också.

Du känner hur kroppen reagerar. Det kan inte läkarna, utan de kan i många fall bara göra kvalificerade gissningar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Men jag har rena operastämman... haft?...

Menar du på fullt allvar att din röst inte förändrats? Kan du sjunga i skalor och i falsett? Asmanex ger de till operasångare sa läkaren, det var därför som...jag pratade om den.

Uppenbarligen var just 400 x 2 för hög dos. Men normalt sänker man väl sedan till vad de kallar underhållsdos? Åtminstone förstod jag min läkare så.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inga som helst hinder att sjunga, varken med normal röst eller falsett och har inte märkt någon nämnvärd försämring på det området - förutom slembildningen, som är ett elände ibland, speciellt om jag inte kommer ihåg att ta Acetylcystein innan jag ska sjunga en lite längre stund under perioder när jag har mer slembildning än vanligt - men det har ju inte med kortisonet att göra... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Det låter bra!! 😮

Tyvärr måste jag sjukskriva mig imon bitti. Jag har ingen röst alls...

🙂

Det där med slembildningen och Acetylcystein du tar upp är intressant. När jag tar Pulmicort så brinner det i strupen och blir sedan torrt som i sandlådan. Tittar man i spegeln då så ser man t.o.m. hur slem torkat in i luftröret bakom gomseglet. Min gissning är här att slem även fastnat på väg upp och ned och en del av det har hamnat på de stackars stämbanden. För att rösten ska funka måste de sex millimeterlager som stembanden består av ständigt vara fuktiga. Jag minns ju också hur varmt och torrt vädret var när jag provade Pulmicort 400 x 2 - 30 grader både inne och ute. Acetylcystein ska jag fråga om. Jag tog upp det i veckan, men då sa läkaren att slembildningen minskar av Pulmicort och att Acetylcystein förmodligen inte behövs.

Största skillnaden med Pulmicort är denna: Kan äta iskall sorbet för första gången på år utan att strupen piper.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt omöjligt att panikångest finns med i bilden om alla medicinska värden är bra. En klassiker är just att rädslan för symtomet -- t ex andnöd eller hjärtklappning -- blir en utlösande faktor för själva symtomet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Svento!

Jag hade en granne som led av Panikångest. Mina värden är numera bra sånär som på PEF, vilket inte är bra.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu handlar tråden mest om olika läkemedel och sätt att mäta på.

Idag på fm provade jag en ny metod för intag av Pulmicort 400 mikgrogram som bestod av några delar:

1) Andas inåt lika kraftigt som på kliniken vid utandning, då man blir som ett plommon i fejan.

2) Prata och t.o.m. sjunga en hel del efter intaget och fortsätta fortsätta med det...

Igår kväll blev jag lite kass - producerade plötsligt hrmm... 3 dl slem. Men ingen andnöd. Jag hade nämligen druckit Coca Cola sent, för jag märkte jag blev så stram i strupen (trots vatten). Blåste bara 460 på morgonen. Somnade om framåt fm och hade plötsligt röst igen och blåste bättre, en bit över 500. Konstigt nog torkar osötade lakritspastiller in slemmet i strupen numera, medan Coca Colan gör tvärtom. Normalt enligt min erfarenhet och vad som annars sägs så är ju lakrits tvärtom slemlösande och att föredra, framför Coca Cola som bildar slem.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag dricker mycket Coca-Cola - men inte när jag ska sjunga. 🙂 Då är det te eller ljummet vatten som gäller (efter att ibland ha grundat med en dos Acetylcystein...).

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hoppas hoppas rösten håller.

Sov så gott i fm att jag försov mig från att ringa till allergikliniken om dosjustering.

Och nu vet jag plötsligt inte vilket som kan vara bäst: 400 x 1 eller 200 x 2.

Men jag tycker att de gott ALLTID kunde skriva ut så låg koncentration som möjligt, iaf åt mig. Jag kan räkna antalet gånger... 🙂 Och då kan man ju också justera om man behöver ta mindre/mer beroende på olika faktorer, tidpunkt på dygnet, väderlek, förkylning - allt individuellt.

Hoppas hoppas rösten håller. Avgörande är salivutsöndringen tror jag. Den har ökat äntligen.

Om medlet gör nytta får spirometrimätningen i sep utröna. Men som lätt berörts tidigare, mycket av bedömningen är också subjektiv.

Har någon annan upplevt att främsta skillnaden med/utan Pulmicort är att tåla kyla bättre? För första gången på decennier kan jag äta iskall sorbet eller svepa milkshake. Cellerna överreagerar inte för kyla.

Funderar i vilket fall som helst på att andningsfilter. Det finns även groteska Jason Vorhees-liknande masker, som cyklister använder i Europa när de tränar som skydd för avgaser! En sån kanske kan fungera som köldfilter också?

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att det är bättre att sprida ut behandlingen, så att du tar 2*200 mikrogram. Annars är ju risken att du blir hes under några timmar efter att du har tagit dosen och sedan klarnar rösten efter hand. Om du tar det jämnt fördelat, så borde påverkan bli minimal - och medicinen borde dessutom fungera bättre eftersom det blir en jämnare nivå.

När det gäller vintern, så tror jag att det bästa är den typen av värmeväxlare som jag har skaffat. Det är ju inte något som behöver filtreras bort, utan snarare att du andas in för kall luft på vintern - och då behöver luften värmas upp lite innan du drar in den i luftvägarna. Värmeväxlaren tar vara på en del av värmen i utandningsluften och värmer inkommande luft med hjälp av den. Den heter "Lungplus" och finns på Apoteket för 250:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Tack!

Det du skrev om hur det var igår (Pulmicort 400 x 1) stämmer. Den tog som mest efter 1-5/6 timmar, PEF till 535. Sedan sjönk det. För att höjas på fm av sig självt,

lite grann innan Pulmicort. Jag bryr mig inte ett dugg om att de sagt att PEF inte ändras av Pulmicort akut (inom någon timme), så fungerar det på MIG iaf. Den torkar helt enkelt in slemmet - man kan tydligt se vita intorkade slemstrimmor i luftstrupen! Pulmicort är helt enkelt en uttorkare. Jag vet dock såklart att den inte ska användas som akutmedicin.

Rätt bra röst ännu - peppar peppar, men finns det inget som motverkar intorkningen? Hela gapet och strupen blir ju verkligen ökentorr och att stämbanden inte fuktas är ju egentligen orsaken till röstproblemen.

😳

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu vet jag varför jag känner mig drogad av Pulmicort kortison! Blodsockret åkte upp. Har börjat se konstigt. Inte bra alls. Törstig och jättekonstig.

Hittade information i FASS om Bricanyl Turbuhaler, som bestämt avråder det tillsammans med kortisonpreparat.

Vad ska du undvika när du använder Bricanyl Turbuhaler?

- läkemedel som innehåller kortison

Hur kan man då få rekommendationen Pulmicort och Bricanyl?? Dessa medel ihop triggar risken för diabetes. Min farsa fick det i min ålder, dök under av det mycket snabbt. Ärftliga faktorn är mycket stark.

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske därför min astmaläkare skriver ut Pulmicort och Oxis i stället. Med den behandlingen, kan man använda Oxis som akutmedicin också, så behöver man inte använda Bricanyl alls.

Nu, när jag har fått Symbicort Forte, så har jag visserligen Bricanyl som akutmedicin, men med rätt medicinering, behöver man inte akutmedicinen särskilt ofta, så det blir inte något problem då...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Fick åka in AKUT till sjukhuset för några dagar sedan, då jag blev sämre och sämre av medicinen. På sjukhuset konstaterades att jag hade extremhögt blodtryck och en vilopuls som var mer än dubbelt (!) mot det normala. Denna höga puls låg kvar i ofattbara 20 timmar. Man vet inte heller om jag kanske haft den farligt höga pulsen ännu längre tid, under min medicineringsperiod med Pulmicort. Jag blev beordrad att omedelbart avbryta den behandlingen! Läkarteamet menade att det var tack vare min relativt goda hälsostatus som jag överlevde. En normal människa klarar inte en sådan belastning på hjärtat, som att springa hundra meter i 20 timmar. Övriga biverkningssymptom av Pulmicort var svaghet, lätt nedstämdhet och minnesblackout, muntorrhet och synrubbningar. Ett team på 12 pers (!) sammanlagt var inkopplade och jag låg kopplad till sån där puls/ekg/m.m.-apparat som registrerade ev. förändringar. Jag gjorde en massa tester och särskilt bra var faktiskt lungröntgen! Man VÅGADE INTE ge mig någon akut blodtrycksänkande medicin. Läkaren sa: det bästa är att du håller dig frisk. Det är främst av medicinen mot den - vilken som helst - du skulle kunna dö.

Är fortfarande medtagen, har gått ned 6 kilo, men överlevde. Har varit under observation en vecka nu, på annan ort. Märkte att jag inte har något slem alls nästan, när jag slipper avgaser. Därför är det inte svårt att räkna ut vad jag ska göra så snart som möjligt: flytta!

Slutsats: Detta tror man inte var en överkänslighetsreaktion, utan en massa biverkningar och därför rubbningar av diverse funktioner i kroppen. Vad man måste göra eftersom min kropp inte gör sig av med läkemedel på ett normalt sett utan lagrar upp det, blir att sätta lägsta tänkbara dos i alla sammanhang. Ex. 100 mikrogram var tredje dag, istället för 800 mikrogram per dag.

Vilken pärs!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig ens tänkt tanken på att öppna den här tråden men min erfarenhet av astma har pågått sen jag var 7. Så visst har man haft sina läkarbesök och mediciner... 🙂 Bricanyl för tillfället. Visst finns det dom som inte ger lika grova bieffekter men dom är så innåt helvete dyra. Så sällan som jag använder dom nu för tiden så klarar jag mig med bricanylen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fick åka in AKUT till sjukhuset för några dagar sedan, då jag blev sämre och sämre av medicinen. På sjukhuset konstaterades att jag hade extremhögt blodtryck och en vilopuls som var mer än dubbelt (!) mot det normala. Denna höga puls låg kvar i ofattbara 20 timmar. Man vet inte heller om jag kanske haft den farligt höga pulsen ännu längre tid, under min medicineringsperiod med Pulmicort. Jag blev beordrad att omedelbart avbryta den behandlingen! Läkarteamet menade att det var tack vare min relativt goda hälsostatus som jag överlevde. En normal människa klarar inte en sådan belastning på hjärtat, som att springa hundra meter i 20 timmar. Övriga biverkningssymptom av Pulmicort var svaghet, lätt nedstämdhet och minnesblackout, muntorrhet och synrubbningar. Ett team på 12 pers (!) sammanlagt var inkopplade och jag låg kopplad till sån där puls/ekg/m.m.-apparat som registrerade ev. förändringar. Jag gjorde en massa tester och särskilt bra var faktiskt lungröntgen! Man VÅGADE INTE ge mig någon akut blodtrycksänkande medicin. Läkaren sa: det bästa är att du håller dig frisk. Det är främst av medicinen mot den - vilken som helst - du skulle kunna dö.

Är fortfarande medtagen, har gått ned 6 kilo, men överlevde. Har varit under observation en vecka nu, på annan ort. Märkte att jag inte har något slem alls nästan, när jag slipper avgaser. Därför är det inte svårt att räkna ut vad jag ska göra så snart som möjligt: flytta!

Slutsats: Detta tror man inte var en överkänslighetsreaktion, utan en massa biverkningar och därför rubbningar av diverse funktioner i kroppen. Vad man måste göra eftersom min kropp inte gör sig av med läkemedel på ett normalt sett utan lagrar upp det, blir att sätta lägsta tänkbara dos i alla sammanhang. Ex. 100 mikrogram var tredje dag, istället för 800 mikrogram per dag.

Vilken pärs!

😱

:musik

Fy f-n! 🙂 Skönt att det gick bra i alla fall. Jag har aldrig haft några sådana biverkningar av Pulmicort, så du måste ha andra problem som gör att du inte klarar den behandlingen. Pulmicorten kommer ju huvudsakligen lokalt i lungorna - men det verkar som om din dosering har varit fel - om det nu verkligen är astma du har... Det kan ju finnas annat som har liknande symptom...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...