Jump to content
Annons

Rädda Barnen


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

I vår stad står alltid dagtid personer som arbetar för diverse insamlingsorganisationer och samlar in pengar. Idag då jag utförde diverse ärenden stoppades jag av en Rädda Barnen-representant. Jag vet att 22% försvinner omgående och därefter på plats i främmande land ytterligare %. Men jag kan ändå tänka mig att intermittent ge ett bidrag. Däremot gillar jag inte att de vill att man ska prenumerera och bidra varje månad med ett visst belopp.

Då jag efter hans utläggning sa att jag kan gå in på hemsidan och läsa där och skicka in ett tillfälligt bidrag blev han sur och undrade varför jag inte lika gärna kan betala in månadsvis.

Hallå? Det finns inget tvång i detta, eller hur?! Jag måste inte bidra överhuvudtaget! Nu gick jag ändå in på hemsidan och läste ordentligt om pågående projekt osv. Det var dock så att de inte direkt underlättar för dem som vill ge tillfälliga bidrag. Så nu har jag i mitt liv hittills gett ett riktat bidrag mot torkan i Sudan, till byggandet av en brunn i en etiopisk by och ett bidrag till utsatta barn i Sverige.

Bidragsinsamlarna får inte göra att man tappar lusten...

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som han koverterat från Jehovas insamlingstrupp.

Jag bidrog rätt rejält förr, men efter ett antal blåsningar (som man upptäckt i efterhand) låter jag numera konsekvent bli.

Vilket väcker en ny fråga; hur vet man att man betalar till seriösa aktörer? För att postgirot börjar på nio-noll-nånting, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Man kan läsa på den officiella hemsidan. Skulle aldrig betala till nån på plats. Värsta exemplet är den kille som samlade in pengar vid Frölunda Torg för ett par år-tre år se'n... Krävde rent ut sagt minst femhundra spänn på plats med kommentaren "Det behöver ju inte vara så mycket, en femhundring räcker. Här och nu!". Och då var jag student...

Det är naivt att tro att allt som skänks går till de behövande på plats. Oavsett vad någon insamlare säger. 22% av Rädda Barnens insamlade pengar gå till administrationen och sedan försvinner ytterligare procent i administration på platserna. Man får vara glad om knappt 50% går fram. Men man har ju hört ännu värre exempel. Dock inte vad jag vet gällande Rädda Barnen.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att 22% försvinner omgående och därefter på plats i främmande land ytterligare %. Men jag kan ändå tänka mig att intermittent ge ett bidrag.

Bara för att ge lite balans, då jag själv har jobbat mycket med biståndsfrågor...

Ett av dom stora målen med bistånd är att bekämpa fattigdom. Mycket av fattigdom beror på brist på kunskap, både formell och informell, inte bara på pengar...

En viss procent måste gå till administration, men max 15-20% tycker jag...

Tänk att ditt bidrag lägger sej på toppen över administrativa kostnader, dom ligger ju där och släpar ändå... 😆

Dom på gatan får inte en spänn av mej... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Mmm...och på TV sa de att av pengarna till SIDA går 91% bort. Det var nåt år se'n. Hoppas det blivit bättre.

😕

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

När jag var en unge undrade jag hur pengarna man ger bort hamnar nere i Afrika (eller whatever). Var det någon som skickade dom i något brev?

Idag undrar jag ungefär samma sak...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Nu överförs pengarna elektroniskt med hjälp av stora datormaskiner som farbröder byggt.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...