Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag undrar ifall det finns någon möjlighet att få ut surroundljud från mitt audiophile 2496. Har letat runt här på forumet men inte hittat något vettigt i frågan 😉

Anledningen till detta är att jag spelar upp all media från PC:n, och vid filmvisning vore det ju därför schysst med lite surroundljud.

Frågan är alltså om detta går att fixa med nuvarande kort, eller om jag måste prioritera inspelning/uppspelning:

Dvs, antingen ha kvar nuvarande kort och skippa surround, men kunna spela in vettiga inspelningar, eller byta kort, kunna spela upp surround, men få leva med crappiga inspelningar... 😮

Tanken har ju snuddat vid de digitala utgångarna, men jag vet alldeles för lite om dem i dagsläget för att kunna göra något vettigt av det...

Frågan består alltså:

ÄR DET MÖJLIGT??? 🙁

Tacksam för all hjälp jag kan få! 😛

Kipss out!

Annons
Postat

Jag har ett m-audio 2496 och den är kopplad till en reciver, från recivern har jag kopplat till surround högtalare. jag får i alla fall surroundljud 😮

Postat

Du måste koppla digitalt eftersom det bara finns två analoga utgångar, om jag inte minns fel ska man under spdif inställningarna (möjligen i någon "advanced" flik) kryssa i "non audio" för då skickar det ut Dolby Digital om källan (film programmet) skickar ut det, annars tror jag den tolkar om det och gör om ljudet till stereo. Du måste sen ha en hemmabio-reciever som kan ta emot digitalt ljud och som kan koda om dolby digital (det kan i princip varenda en som säljs idag, det är bara gammalt skrot som inte kan alla gånger).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.