Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Står i beråd att köpa en ny musikdator (den gamla börjar bli gammal).

Det program som jag använder (och tänker fortsätta använda) är Cubase SX 2.2 och nu undrar jag om denna version av Cubase till fullo kan utnyttja dubbla processorkärnor. Eller är det bara SX 3 som kan det? Är det någon som vet hur det förhåller sig med detta? Vore i så fall väldigt tacksam för att bli upplyst. Har försökt forska på nätet men inte hittat några entydiga svar. 😛

Är det någon som har dubbla processorkärnor (typ, Pentium D 930) med ett Cubase som inte är SX 3, och i så fall, var vinsten stor vid den eventuella uppgraderingen. Behöver kunna använda ett antal pluggar som guitarrig och dylikt. Nuvarande dator hänger sig halvvägs in i projekten.

Please help. Vill inte köpa grisen i säcken! 😕

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Jag körde dubbla pentium 3:or med kubisen, sx2. Mycket snabbare än med 1 processor.

Postat

Ok, tack. Men är det samma grej som dubbelkärnigt i EN processor? Gjorde du några specifika inställningar i din "kubis" tvåa? Vad hade du innan?

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat

Det finns nån "enable multiprocessing" -grej i nån meny nånstans.. 😮

Postat
Ok, tack. Men är det samma grej som dubbelkärnigt i EN processor? Gjorde du några specifika inställningar i din "kubis" tvåa? Vad hade du innan?

En sak som är viktig om man kör Dual Core, är tydligen att Hyperthreading kan behöva disablas... http://knowledgebase.steinberg.de/71_1.html

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
En sak som är viktig om man kör Dual Core, är tydligen att Hyperthreading kan behöva disablas

Säkert viktigt. Lika viktigt är det att veta att en dualcore processor med hyperthreading har ett annat namn (som alla kära barn). Den heter Extreme Edition. Och jag tror verlkigen ingen skaffar sig en EE-processor utan att först garantera funktionalitet ELLER se till att man får returnera. Jag menar, en EE kostar så in i helvetes mycket ekorrskinn, att man troligen inte "så där bara" tar bort HT:n och kör den som en normal dualcore. För skillnaden mellan en dualcore och en EE får man ju en UAD-1 eller en PoCo (som exempel).

Liksom.

Men du har rätt, nog är det viktigt att veta. Men närmast före man köper processorn tror jag :rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.