Jump to content
Annons

Recommended Posts

Qwacker (oregistrerad)
Postat

1. Har ett Cubase LE, och är sugen på att köpa en midiklaviatur, fungerar denna bra till LE? eller är LE helt enkelt för lågbudgets?

2. Plugins (visst heter det så? de olika slags ljuden man kan få genom midiklaviaturen) laddar man hem sådant lagligt på internet? eller måste man köpa i en musikaffär?

3. Har fantominmatning på micken, och när jag sätter igång den så blir ljudet nästan "för" bra, jag hör seriöst grannarna genom väggen. Ska det vara så? eloch ska jag bara ljudisolera mer? eller ska jag dra ner på "känsligheten" ?

När är fantominmatning bra att använda? alltid? eller bara vid uppmickning av gitarr?

4. Finns det någon jättelätt guide på internet för nybörjare som inkluderar alltifrån inspelningstekniker till hur eqn fungerar... ?

5. Sedan bara en fråga jag funderat lite på, ni studionissar som suttit många år och mixtrat med låtar, brytit isär låtar till molekyler etc etc, har ni svårt att lyssna på en låt tex ni hör på radio i helhet? eller blir det automatiskt att ni bryter ner låten och analyserar den, istället för att njuta av den? 😕

Tack o hej

Q

Annons
Postat
1. Har ett Cubase LE, och är sugen på att köpa en midiklaviatur, fungerar denna bra till LE? eller är LE helt enkelt för lågbudgets?

2. Plugins (visst heter det så? de olika slags ljuden man kan få genom midiklaviaturen) laddar man hem sådant lagligt på internet? eller måste man köpa i en musikaffär?

3. Har fantominmatning på micken, och när jag sätter igång den så blir ljudet nästan "för" bra, jag hör seriöst grannarna genom väggen. Ska det vara så? eloch ska jag bara ljudisolera mer? eller ska jag dra ner på "känsligheten" ?

När är fantominmatning bra att använda? alltid? eller bara vid uppmickning av gitarr?

4. Finns det någon jättelätt guide på internet för nybörjare som inkluderar alltifrån inspelningstekniker till hur eqn fungerar... ?

5. Sedan bara en fråga jag funderat lite på, ni studionissar som suttit många år och mixtrat med låtar, brytit isär låtar till molekyler etc etc, har ni svårt att lyssna på en låt tex ni hör på radio i helhet? eller blir det automatiskt att ni bryter ner låten och analyserar den, istället för att njuta av den? 🙂

Tack o hej

Q

1. Cubase LE är verkligen inte något lågbudgetversion, oftast brukar den räcka gott och väl till nybörjare! Den kostar i alla fall ca: 4000 kr (tror jag?) och finns med till några ljudkort. och ja, Cubase LE har "stöd" för midi.

2. VSTi-instrument. det finns lite gratis, men om du ha bra ljud borde du nog köpa från en affär. Det finns till och med integererat i cubase. från midiklaviatuen skickas en signal till datorn som berättar "hur", sen kan du lägga på ett vstintruemtn där ljudet finns.

4. tidinignen Studio, de hade för ett tag sen ett special nummer. bläddra och kika i de tidningarna så blir du klokare!

5. nja, kanske lite för mycket 🙂

Postat (redigerat)

LE är minsta versionen av Cubase och säljs inte separat, utan enbart bundlad med hårdvara.

Här finns en jämförelse mellan de olika versionerna, så kan du se om de andra har funktioner som du saknar i LE. Det går att uppgradera LE till dess storebröder. 😳

Angående fantommatning, så måste den vara igång om du har en mic som ska fantommatas - och det är normalt att en sådan mic har ett stort upptagningsområde, så om du vill slippa höra när grannarna gör onämnbara saker, så får du ljudisolera...

Gratis plugins kan du hitta i drivor om du letar på http://www.kvraudio.com . 😲

Jag kan både analysera och njuta samtidigt - trots många års spelande och mixande... 😆

Redigerat av Claes
Postat
LE är minsta versionen av Cubase och säljs inte separat, utan enbart bundlad med hårdvara.

Här finns en jämförelse mellan de olika versionerna, så kan du se om de andra har funktioner som du saknar i LE. Det går att uppgradera LE till dess storebröder. 😉

har jag slagit mig i huvudet om Cubase LE ? 😮 är det inte den som jag tänker på?

Postat

Här finns en jämförelse mellan de olika versionerna, så kan du se om de andra har funktioner som du saknar i LE. Det går att uppgradera LE till dess storebröder. 😉

har jag slagit mig i huvudet om Cubase LE ? 😮 är det inte den som jag tänker på?

Förmodligen inte, du kanske tänker på SL?

Postat

Här finns en jämförelse mellan de olika versionerna, så kan du se om de andra har funktioner som du saknar i LE. Det går att uppgradera LE till dess storebröder. 🙁

har jag slagit mig i huvudet om Cubase LE ? 😉 är det inte den som jag tänker på?

Förmodligen inte, du kanske tänker på SL?

Just tusan, SL är det ju !!!! så går det när man inte tänker ordentligt 😮

Postat (redigerat)
Här finns en jämförelse mellan de olika versionerna, så kan du se om de andra har funktioner som du saknar i LE.

Och här är länken Claes skrev om:

http://www.steinberg.net/

😮

Edit: det finns också en utförligare variant att ladda ned här.

Edit 2: I ditt fall (Qwacker) kanske LE's begränsning av max två samtidiga VSTi's är en anledning att uppgradera.

Redigerat av joachime
Qwacker (oregistrerad)
Postat

Vad är en VSTi? och på vilket sätt går det bara att använda 2 samtidigt? i inspelning eller i ett helt projekt?

musik (oregistrerad)
Postat

5. Sedan bara en fråga jag funderat lite på, ni studionissar som suttit många år och mixtrat med låtar, brytit isär låtar till molekyler etc etc, har ni svårt att lyssna på en låt tex ni hör på radio i helhet? eller blir det automatiskt att ni bryter ner låten och analyserar den, istället för att njuta av den? 😉

Tack o hej

Q

Hej!

1) Jag köpte ett ljudkort, E-mu 1616 för ett år sedan ungefär, men har inte använt det sådär jättemycket ännu. Nu har jag dock semester och har börjat sätta mig in i det bra. Med till det ljudkortet skickades iaf 9 program, varav ett var just Cubase LE. Jämför man med största Cubase-varianten eller Pro Tools eller något annat så är det säkert väldigt klent, men om jag jämför med vad jag spelat in med tidigare är det faktiskt avancerat! När jag var liten spelade jag in med en brusig monofonisk kassettbandare, sedan klev jag upp till stereomik i stereokassettdäck, varefter 4-spårs analogportainspelningar tog vid. 99 skaffade jag PC och inspelningsprogrammet var Digital Orchestrator Plus. Det påminde mycket om Cubase LE, men med skillnaden att man i Cubase LE kan lägga olika effekter direkt vid inspelningen på olika audiospår och ändå vid nedmixningen till wav-fil lägga ytterligare andra effekter. Visst är det lågbudget i jämförelse med de tunga programmen. Men själv fokuserar jag mer på spelandet av instrumenten, att lära mig bli bättre där. Egentligen är kanske därför Studio "fel" forum för mig. Sedan finns det väl nåt som heter Cubase SE också. Det har jag för mig kostar 1500 SEK ungefär och kan uppgraderas till stora Cubase (7000 SEK?). Det omtalade Cubase LE bundlas med ljudkort som nämnts. Kostade dock i programpaket som reades separat för ett tag sedan av E-mu, kallat Production Tools för ca 190 SEK.

2) Med till mitt ljudkort fanns Proteus LE. Det ska visst vara rätt många ljud. Har även tankat ned en del andra gratisljud från Nätet, men kan inte säga mycket om dem ännu, eftersom jag inte använt midi ännu till kortet.

3) Jag vet! 😆 Köpte en ny kabel till min gamla braiga Soný kondensatormik i veckan. Bytte ut den löstagbara XLR-Tele-sladden till en XLR-XLR-sladd. Det blev en kolossal skillnad! Man hörde allt. Nu var det inte fantommatning, även om jag har det också på ljudkortet, miken är ju batteridriven bara. Jag tror alltså även att bara ett byte från tele till XLR (och förvisso helt ny kabel också) kan göra underverk! Prova att dra ned på känsligheten om du vill. Lyssna efter skillnaden. Prova att få in mer ljudvolym in i miken istället, var närmare. Testa helt enkelt.

4) Nja...det finns det kanske. Låna annars en bok på Biblioteket! Det fanns en i A4-format jag lånat några gånger, som jag glömt namnet på, men tror den hette "Inspelningsteknik". Mycket bra, förklarande bilder. Skulle kunna tänka mig att köpa den om den fanns. Annars har ju Studio bra artiklar och ett sammanfattande nummer om inspelningsteknik.

5) Med anledning av mitt svar på fråga 1, absolut nej! Lyckligtvis.

Lycka till!

😮

:musik

Postat
Vad är en VSTi? och på vilket sätt går det bara att använda 2 samtidigt? i inspelning eller i ett helt projekt?

VSTi = virtuellt instrument (Virtual Studio Technology instrument).

Du kan bara ha två instanser igång i en låt. Exempelvis om du kör med Sampletank, så kan du köra 16 samtidiga instrument i en instans, eftersom detta VSTi kan hantera 16 olika midikanaler. Andra VSTi kan vara annorlunda och många har bara 4 eller 8 kanaler (många har bara en enda kanal).

Qwacker (oregistrerad)
Postat

Du kan bara ha två instanser igång i en låt. Exempelvis om du kör med Sampletank, så kan du köra 16 samtidiga instrument i en instans, eftersom detta VSTi kan hantera 16 olika midikanaler. Andra VSTi kan vara annorlunda och många har bara 4 eller 8 kanaler (många har bara en enda kanal).

Så om jag ska göra en låt, och jag spelar in gitarr och sång, så kan jag enbart lägga till tex trummor och bas (dvs 2 st) och inte lägga till nått mer, tex stråk?

Postat

Så om jag ska göra en låt, och jag spelar in gitarr och sång, så kan jag enbart lägga till tex trummor och bas (dvs 2 st) och inte lägga till nått mer, tex stråk?

Det beror på vilka VSTi du använder. Är de multitibrala (som t ex Hypersonic och Sampletank), så kan du köra flera ljud samtidigt, men om de bara kan hantera en midikanal vardera, så kan du bara köra med två ljud.

Postat
Fast det måste väl ändå gå att bounca ner vsti instrumentet till audio och köra ett nytt.

Ja - det går ju alltid att fixa, men det blir ju ganska jobbigt att hålla på så - speciellt om man kommer på senare att man vill ändra någon liten detalj...

Postat
Fast det måste väl ändå gå att bounca ner vsti instrumentet till audio och köra ett nytt.

Ja - det går ju alltid att fixa, men det blir ju ganska jobbigt att hålla på så - speciellt om man kommer på senare att man vill ändra någon liten detalj...

Jo det är klart men det blir ju en lösning på problemet iallfall.

Som gitarrist är jag van att spela om saker.

Qwacker (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tack för svaren, har hursomhelst varit o köpt en m-audio keystation 49e idag.

Meen, ljudet kommer efter, dvs. när jag trycker på en tangent så blir det en störande delay, såpass mkt att min takt blir helt knäpp.

Antar att detta har med latency o göra, men vart ställer jag in latencyn på just denna midiklaviatur?

Kan det vara det att jag inte kopplat in midiklaviaturen i ljudkortet? utan att jag kopplade den direkt in i datorn? kanske ska koppla in den i ljudkortet?

Tacksam för svar

Hejs

Redigerat av Qwacker
Postat

Keyboardet ( M-Audio keystation 49e) ar ett USB keyboard, o du har helt ratt pluggat detta i usb kontakten. Det skal gå bra att anvanda det utan att du får en fordrøjning som irriterar. Jag tror latency`n kommer av ljudkortet o systemet. Det fins massa trådar om detta på forumet.

Du kan sakert plugga midi-kablar från keyboardet til ljudkortet istallet for usb, man jag er inte så saker på om latencyn går ned pga det. prova nya drivisar, o andra lite på "buffers"/"samples" o sådant i systemets audio properties.

Postat
Tack för svaren, har hursomhelst varit o köpt en m-audio keystation 49e idag.

Meen, ljudet kommer efter, dvs. när jag trycker på en tangent så blir det en störande delay, såpass mkt att min takt blir helt knäpp.

Antar att detta har med latency o göra, men vart ställer jag in latencyn på just denna midiklaviatur?

Kan det vara det att jag inte kopplat in midiklaviaturen i ljudkortet? utan att jag kopplade den direkt in i datorn? kanske ska koppla in den i ljudkortet?

Tacksam för svar

Hejs

Säkerligen drivrutinerna som spökar. Sök på ASIO!

Postat

Jag misstänker att Cubase ljudkortsval är inställt på ASIO Multimedia eller ASIO DirectX.

Se till att Cubase använder ljudkortets egna ASIO-drivrutiner.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.