Jump to content
Annons

Jag får fasfel med GuitarRig och Cubase


suprapappa

Recommended Posts

hallå

jag har haft lite problem att få guitarrig att låta bra när jag har kört den på ett monospår då många av preset-ljuden verkar vara gjorda för att köras i stereo och jag får känslan av att den inte trivs med att matas med en monoingång (även om gitarr alltid är i mono från början)

därför har jag börjat spela in gitarr i stereo....alltså fuskstereo eftersom signalkällan är i mono. jag har skapat en stereoingång i cubase som jag kör in gitarren i och lägger där en guitarrig plugg och spelar in den, på ett stereospår, med ett stereoljud som låter fett och gött...

så långt är allting bra men om jag kollar monokompabilitet genom att lägga en psp vintage varmer, som har en monoswitch, på det inspelade gitarrspåret så får jag kraftiga fasfel i gitarrljudet.

jag testade att istället lägga vintage warmern på ingångskanalen och slå på monoswitchen och spela i realtid men då låter det bra, eller det verkar inte som den gör om signalen till mono?

det verkar som jag tänker fel någonstans....var? och hur ska jag göra istället? (stereoljuden låter ju så bra)

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Peter Hallin (oregistrerad)

Ja, jag håller med om att Guitarrigs stereosettings/effekter låter bra. Och att de kan tappa sitt sting i mono. Störst problem blir det med stereotremolon, som tar ut sig i mono så effekten försvinner. Jag brukar köra mono genom Guitarrig och göra allt stereo efter i kedjan. Det verkar som de inte har brytt sig så mycket om monokompatabilitet på NI i det här fallet.

Sen undrar jag: Varför kollar du mono med vintagewarmer? (litar inte riktigt på att den inte krånglar till och fasförskjuter själv) Det är väl bara att klicka på monoknappen på spåret eller på masterregeln eftersom du kör Cubase. Gör inte det själv, men mysket mer standard än så blir det ju inte...

Redigerat av Peter Hallin
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen undrar jag: Varför kollar du mono med vintagewarmer? (litar inte riktigt på att den inte krånglar till och fasförskjuter själv) Det är väl bara att klicka på monoknappen på spåret eller på masterregeln eftersom du kör Cubase. Gör inte det själv, men mysket mer standard än så blir det ju inte...

jag har letat mig blå efter en monoknapp i cubase men jag kan inte hitta ngn

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen undrar jag: Varför kollar du mono med vintagewarmer? (litar inte riktigt på att den inte krånglar till och fasförskjuter själv) Det är väl bara att klicka på monoknappen på spåret eller på masterregeln eftersom du kör Cubase. Gör inte det själv, men mysket mer standard än så blir det ju inte...

jag har letat mig blå efter en monoknapp i cubase men jag kan inte hitta ngn

du kan ju lägga "stereo expander" i slutet av insertkedjan, ställa den på lägsta värdet och använda dess on/off-knapp som mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du sx så kan du ju högerklicka på i pan fältet och välja dualpanner.

Då kan du ställa stereobredden som du vill. Drar du då in dem båda till C så blir det ju mono.

nämen se det kunde man ju 😕

tack DrHans!

fan.....måste se över detta....på en låt försvann gitarren TOTALT i mono

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du sx så kan du ju högerklicka på i pan fältet och välja dualpanner.

Då kan du ställa stereobredden som du vill. Drar du då in dem båda till C så blir det ju mono.

nämen se det kunde man ju 😕

tack DrHans!

fan.....måste se över detta....på en låt försvann gitarren TOTALT i mono

Så lite!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...