Jump to content
Annons

Media Player


91:an

Recommended Posts

Vad jag förstår kan inte Media Player köras samtidigt som Cubase eller annat program som har ASIO. Ett meddelande säger att ljudenheten används av annat program. Mitt moderkort har inbyggd ljudenhet som jag inte använder eftersom jag kör med ett Terratec-kort. Går det att låta Media Player nyttja moderkortets ljudenhet istället och hur gör man inställningar i Media Player? Som det nu är får jag spela Audioskivorna i stereon samtidigt som jag kör videoredigeringsprogrammet när jag söker lämplig illustrationsmusik(fri) att kopiera över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
för mig funkar det att köra media player och cubase samtidigt

Märkligt, vilket Cubase har du? Jag har SX, SX2 och SX3 men har inte provat mer än med SX3. Kan det då bero på nåt annat än ASIOn...?

Mitt problem är att kunna köra videoredigeringsprogrammet Pinnacle Studio 10 samtidigt med Media Player. Det gick ju bra innan jag uppgraderade från Studio 9.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan löra dem samtidigt nu, jag använder delta 1010 ljudkort.

Förut när jag använde wamirack komer jag ihåg att det var lite strul med det där.

Exakt vad det berodde på vet jag inte.

Intressant, det skulle kunna bero på mitt Terratec-kort då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går det att låta Media Player nyttja moderkortets ljudenhet istället och hur gör man inställningar i Media Player?

Ja med moderkortets ljudenhet som standardljudkort i WIndows och terratec i Cubase ljudkort

Link to comment
Dela på andra sajter

Control Panel, Sounds and Audio Devices, Audio-fliken och Default device under Sound playback. Här väljer du vilket ljudkort Windows (inkl WMP) ska använda som standard för att spela upp audio.

Väljer du det interna ljudkortet där och ASIO-drivrutinerna för ditt Terratec ljudkort i Cubase kommer du att kunna köra Media Playern och Cubase samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Control Panel, Sounds and Audio Devices, Audio-fliken och Default device under Sound playback. Här väljer du vilket ljudkort Windows (inkl WMP) ska använda som standard för att spela upp audio.

Väljer du det interna ljudkortet där och ASIO-drivrutinerna för ditt Terratec ljudkort i Cubase kommer du att kunna köra Media Playern och Cubase samtidigt.

Ja, nu funkar det, 😮 men det blev en del fixande! Det visade sig att inget annat alternativ till Terratec fanns i Audiofliken. Tog reda på hur man gick in i Bios och letade reda på moderkortets ljudenhet som visade sig vara disable. (Den fanns ju inte med i enhetshanteraren.) Ljudenheten dök upp i enhetshanteraren men var inte installerad. Så det var bara att leta fram skivan till moderkortet och installera. Då dök den i alla fall upp i audiofliken som alternative till Terratec och jag kunde då välja bort Terratec, så nu körs Cubase med Terratec-kortet och Mediaplayern på inbyggda ljudkortet samtidigt!! Tack för råd och tips!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...