Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjena,

Kom på en idé när jag läste en annan tråd under demoinspelningar.

Om någon schysst varelse här på forumet kan tänka sig lägga ut en låt. Dels en färdigmixad där de flesta är ense om att mixen/ljudbilden/inspelningen är någorlunda bra och dels den oproccessade/omixade versionen (antingen projektfilen eller spåren exporterade som wav).

Det behöver inte vara hela låten, utan räcker med en snutt (dock bör den vara omastrad).

Sen kan vi som inte så haja på mixning eller har ett bra lyssningsrum eller bra monitorer själva sitta hemma och pula med den omixade version och samtidigt kunna jämföra med den färdigmixade. På så sätt lär man sig sina monitorer på ett enkelt sätt genom trial&error.

Tycker personligen inte att det funkar så bra att jämföra med mastrade kommersiella låtar. 🙂

Detta skulle iaf hjälpa mig oerhört mkt då jag varken har bra lyssningsrum, ba monitorer eller erfarenhet av mixning..

Personligen skulle jag föredra en rock/hårdrockslåt som består av trummor, bas, gitarr (el&akustisk), sång, stråkar, stämsång.... Man kan ju lägga upp olika typer av låtar och låser sig således inte till en viss genre.

Jag kör cubase SX3, men det kvittar ju eg om filerna är i wav.

Om alla lägger upp sina mix-versioner på låten, så kan vi även ha en mixtävling.

OBS! Detta handlar ej om att göra om låten, utan man får endast lägga på effekter (reverb, compressor, limiter & dyl, EQn, samt leka med panorering och volymer).

Tråden där idén föddes!

Redigerat av hobbex2004
Annons
Postat (redigerat)
  Piccazzo sa:
Mixing and mastering with Waves är en bra start tycker jag.

finns att hämta här

Mixing & Mastering with Waves

Dock följer inte dokumenteringen med men du har ju mastrade versionen som du kan referensmixa emot.

kollade upp det lite snabbt, verkade inte finnas ngn demoversion. Sen var det lite tråkiga låtar de hade valt. Dock verkade det som att det var ungf ngt likande det jag söker, så det kan vara värt att kolla vidare på.. tack!

Synd att dokumentation inte följer med så därför är det kanske bättre att vi kör ett eget race här på forumet, då har man alltid en chans att fråga och bolla idéer med andra här på forumet. Sen finns alltid en möjlighet att få hintar&ledtrådar av personen som lagt upp låtarna.. .

Redigerat av hobbex2004
Postat
  DrHans sa:
Är inte studios Mixologi precis det du är ute efter?

Där har du ju tre låtar.

Jasså??? det hade jag missat.. Då får jag kolla upp det.

Kan man höra vilka låtar de valt någonstans? För om det är pop eller discolåtar så hjälper ju inte det mig det minsta. Jag är intresserad av att lära mig mixa/mastra hårdrock och "uppåt", samt även ballader, eftersom det enbart för eget bruk.

Annars är Waves-paketet ngn nämnde kanske ngt. Där fanns en punk-liknande låt iaf.. Inte helt rätt, men bättre än disco:)

Postat

Production Mix and mastering with waves har fyra låtar de går igenom från ax till limpa.. boken visar dessutom precis allt man behöver veta vad det gäller inställningar och varför de gjort som de gjort.. sen är det upp till öronen att avgöra vilka bitar man vill använda.

Problemet är väl att applicera tekniken på eget material då de inte förklarar om och varför de valt de ljuden som ingår i varje mix... byter du något ljud i de mixarna måste det antingen vara i närheten av grundljudet som använts eller måste du fatta beslut om hur den nya eq-kurvan ska se ut för att ljudet inte ska krocka.

Troligtvis har de även riktigt bra monitorer som avslöjar minsta skavank i ex basområdet.

Dessutom är det som du säger inte säkert att själva mixarna känns helgjutna från första början..och då faller ju hela konceptet.

Men boken tillsammans med skivorna kostar väl en 400:- så det är ju inte mycket att snacka om egentligen - man blir däremot inte sämre efter att man läst och gått igenom allt material.

Lycka till

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.