Jump to content
Annons

Vad borde jag köpa?

Lowaim

Recommended Posts

Hej! jag har planer på att köpa en ny laptop enbart för musikskapande, men vet inte riktigt vad som krävs? Minne, ljudkort osv

Sitter och arbetar i FL för det mesta, och använder ofta Vsti's som suger kraften ur min stationära ☺️ det är nått urgammalt hemma bygge, och är inte så haj när det gäller hårdvara 😑 Men iallfall, dessa 2 har jag kollat på:

HP Pavilion dv8288ea

(Extreme varianten)

Zepto Znote 6615WD

Har ni några andra tips inom den prisramen? gärna så att det går att delbetala också. (runt 15.000)

Tack för eventuella svar!

/Lowaim

Dela på andra sajter

Annons

Kan inte rekommendera dig (om du inte köper en Mac), men jag har hört mycket gott om Zepto som verkar vara välbyggda datorer. Se till så du får ett chipset som är bra för det du tänker göra.

Dela på andra sajter

Okej ska kolla runt och läsa lite om de olika märkena osv 😆

Vad menas med chipset? Somsagt är inte så haj på hårdvara heheh och det jag tänker eller vill syssla med är musik, skapandent dvs. 😛

Tack för svaret!

/Lowaim

Dela på andra sajter

• 1 år senare...
Okej ska kolla runt och läsa lite om de olika märkena osv 😏

Vad menas med chipset? Somsagt är inte så haj på hårdvara heheh och det jag tänker eller vill syssla med är musik, skapandent dvs. 😉

Tack för svaret!

/Lowaim

Är intreserad av detta med, vad är det för chip/moderkort sp, gäller om man vill ha en snabb musikproduktionsdata?

Har förstått att HD'n ska ligga på 7200 och att en dualcore är att föredra. Men just det här med det finstila. Tacksam för all info!, va e skillnaderna mellan moderkorten, gör det någon skillnad egentligen?

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Den första länken verkade vara till en sida eller produkt som utgått.

Den andra länken var till en maskin för cirka 10000 kr.

Du nämner att budgeten är runt 15000 kr. Det som Assar föreslog - Frost - kan vara ett utmärkt alternativ (när de fungerar). Annars så har ju HP fina maskiner. Använder själv en HP 8048 för 16000 kr. Motsvarande modell idag har Win Vista, Dual Core tror jag, rejält RAM osv.

Det du särskilt ska tänka på är maximal RAM-utbyggnad och ett riktigt bra externt ljudkort, gärna PCMCIA eller FW. Om du har detta gör det inte något enligt min erfarenhet ifall den interna hdd snurrar i 4200 rpm och har en enda CPU. Men visst, självklart är det bara av godo om den interna hdd:n snurrar i 7200 rpm (förutsatt att resten av PC:n är anpassad för det). HP:s maskiner är jättebra på ett annat sätt också. Man kan nämligen byta ut varenda liten del i dem om det skulle krävas. Det är inte alltid så med laptops.

Sedan är rean icke att förglömma...

😉

:musik

Dela på andra sajter

Masterpiece (oregistrerad)

Hej!

Jag är också intresserad av att köpa en laptop, gissar då att det är bra att köra med extern hd och ett externt ljudkort, men frågan är vilken laptop man köper?

Måste man köpa en för 10-15000 eller kan man komma undan lite billigare?

Och hur är det här med processorn? Är verkligen Celeron så sjukt dålig som en del påstår?

Jag sysslar inte alls med inspelning o sånt på proffs nivå utan ska börja lära mig och vill kunna få det på en hyffsad nivå.

Har tänkt mig att blanda lite mellan midi och instrument/sång.

/Masterpiece

Redigerat av Masterpiece
Dela på andra sajter

MacBook

ord!!

den billigaste varianten ligger på 9994:- inkl. moms o den har bla. 1gb ram, 2.16 ghz dualcore samt även nu os 10.5 som är helt sanslöt najs!! 😄

Dela på andra sajter

Suck! 😄 Jag är varken MAC eller PC fanatiker på nåt sätt.. Men för 15.000 pengar får man en fet vältunad MAC-book annpassad för musik som man klarar sig gott med.. Som grädde på moset så kan man faktiskt köra Win XP på den också.. I MAC OSX så ingår Garageband som det flesta klarar sig låångt med. Du nämnde FL.. JAAAA! Det funkar perfekt under deras Intel Mac/ Bootcamp.

Vill inte bidra till det outdödliga MAC versus PC kriget här.. Men eftersom jag har båda så vet jag att MAC är stabilare då det gäller laptops.. Och priset versus prestandan (i DAW hänseende) går inte att konkurrera med 😉

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

IDF: OSX 10.5 kommer inte förrän i oktober 😉

just de ja.. fan jag menar : vänta till oktober o köp dator då!! 😄

Dela på andra sajter

Men eftersom jag har båda så vet jag att MAC är stabilare då det gäller laptops.. Och priset versus prestandan (i DAW hänseende) går inte att konkurrera med

dagens sanning.. 😉

Dela på andra sajter

Om du vill ha en laptop för att du tänker bära omkring på den mycket kan det vara en idé att kolla upp vikten. Jag ser ingen vikt angiven för den andra modellen (första länken funkar inte), vilket brukar betyda att datorn är mera släpbar än bärbar. I princip gäller "pris/bärbarhet/prestanda - välj två". Om du å andra sidan bara tänker ha datorn som en stationär som du kan flytta hyfsat enkelt spelar det ju inte så stor roll.

Dela på andra sajter

Hej! jag har planer på att köpa en ny laptop enbart för musikskapande, men vet inte riktigt vad som krävs? Minne, ljudkort osv

Sitter och arbetar i FL för det mesta, och använder ofta Vsti's som suger kraften ur min stationära 😛 det är nått urgammalt hemma bygge, och är inte så haj när det gäller hårdvara :rolleyes: Men iallfall, dessa 2 har jag kollat på:

HP Pavilion dv8288ea

(Extreme varianten)

Zepto Znote 6615WD

Har ni några andra tips inom den prisramen? gärna så att det går att delbetala också. (runt 15.000)

Tack för eventuella svar!

/Lowaim

Mitt tips titta på Hp:s maskin 6710 i nån Váriant

länk http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=174593

sen är de bara att köpa lite mer minne + lägga till

om man vill ha en 7200 varvs o.s.v

mycket pengarna om du bara skall använda datorn

att skapa musik med

sen råder ja dej att köra med xp istället för vista

som inte riktigt är buggfritt ännu till musikprod enligt expertis .

lycka till men HP är goa och du spar klöver

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det verkar de flesta PC tillverkare ha lilla FW anslutningen, kass.

Ingen ström och det känns som om denna lilla ingång går sönder bara man nyser i samma rum.

Annars så såg faktiskt HP maskinen riktigt bra ut. Bra pris/prestanda.

"länk http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=174593"

Redigerat av drloop
Dela på andra sajter

Det verkar de flesta PC tillverkare ha lilla FW anslutningen, kass.

Ingen ström och det känns som om denna lilla ingång går sönder bara man nyser i samma rum.

Annars så såg faktiskt HP maskinen riktigt bra ut. Bra pris/prestanda.

"länk http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=174593"

oki så firewire 400 är den lilla kontakten

men 400 står för 400 mhz överföring och 800 för 800 mhz läste ja nu

tror ändå firewire 400 pratar snabbare med ljudkortet än USB 2.0

om man nu redan har ett firewire kort jaja de är en djungelvråål

Redigerat av antikartellmusikern
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.