dnisse Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 Hejsan! Jag ska nu så småning om börja bygga lite hemma studio och söker lite tips på saker jag kan tänkas behöva. Jag ska koppla in t.ex. Mic, El-gitarr och el-bas. sen tänkte jag höra om ett ljudkort jag kolla lite granna på. Det är ett M-audio integrerat ljudkort som ligger runt 1000lappen men är det ett okej ljudkort? Sen tänkte jag då köpa till ett mixerbord om så nu det är vettigt att ha. Kom gjärna med tips o förslag. MVh//Dnisse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ludwig Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 tror det finns över 100000 såna här trådar, sök lite på forumet först 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 Nej nu, den där FAQ-listan skulle verkligen behövas. Alltså en FAQ-lista som inte skulla innehålla själva svaren, utan bara länkar till trådar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dnisse Postat 23 juli 2006 Trådstartare Dela Postat 23 juli 2006 jo det finns det men jag var mest ute efter om det var någon som hade testat det ljudkortet jag skrev om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
dancedancedance Postat 23 juli 2006 Dela Postat 23 juli 2006 hej på dig, välkommen på forumet. som sagt så sök runt först. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 24 juli 2006 Dela Postat 24 juli 2006 Det är ett M-audio integrerat ljudkort jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
belsebub Postat 24 juli 2006 Dela Postat 24 juli 2006 jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? Svår fråga jag har en röd bil och den är inte bra, men jag har haft en annan röd bil tidigare och den va jättebra 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herr.A Postat 24 juli 2006 Dela Postat 24 juli 2006 Ohoj! Jag har en grön bil med takbox. Den fungerar jätte bra. Kanske lite tom i basen. Ohoj! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Det är ett M-audio integrerat ljudkort jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? jag såg en röd bil igår, men jag har en röd cykel, jag tycker att den spretar lite väl mycket i mellanregistret!! vilken preamp ska jag ha till den då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Det är ett M-audio integrerat ljudkort jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? jag såg en röd bil igår, men jag har en röd cykel, jag tycker att den spretar lite väl mycket i mellanregistret!! vilken preamp ska jag ha till den då? Studio Projects VTB-1 är en billig och väldigt prisvärd preamp. Gå gärna in på Claes testsite och lyssna själv. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Snart blir det världskrig igen. 😛 dnisse: Försök specifiera lite närmre vad det är för ljudkort och annan utrustning du har. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Snart blir det världskrig igen. 😛 Det är ju skitbra! Då har ni i Sabaton massa nytt låtmaterial att skriva om 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Fredrik Karlsson Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Det är ett M-audio integrerat ljudkort jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? Du får nog berätta vilket kort du har! Du behöver en dator, kondensatormick, preamp, ljudkort, något att lyssna i (monitor/hörlurar helt båda), musikprogram, i vissa fall midiklaviatur, vstier för att få ljud & eventuellt något att spela upp genom typ en mixer. Datorbygge har de serie om just nu i tidningen Studio. Billig bra mick kan vara Studio Projects B1, deras preamp är även den billig o bra. Monitorer finns i alla prisklasser gör en sökning här på forumet (likaså med lurar). Musikprogram rekommenderar jag Cubase SE3, bra o billigt (de flesta musikprogram idag klarar av liknande saker så det är en smak fråga). Midiklaviatur brukar man kunna hitta beggade för en femhundring. vstier finns en länk här på forumet med gratis sådana. Mixerbord har även det blivit sanslöst billigt o skall du endasta använda den till lyssning så blir inget inspelat genom den men självklart påverkas din lyssning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 (redigerat) Snart blir det världskrig igen. 😆 Det är ju skitbra! Då har ni i Sabaton massa nytt låtmaterial att skriva om 😆 Varför tror du jag hänger här på forumen hela dagarna? 😮 Nästa platta får bli en konceptplatta om hur nykomlingarna gör uppror mot veteranerna här på forumet och de blodiga strider som uppstår! 😛 Claes skjuter kondingmickgranater ur sina preampgranatkastare i första försvarslinjen medan Linus ligger som krypskytt och plockar ut nykomlingarnas ledare en för en med sina mjukvaru-pansarbrytande sniperkulor samtidigt som Neko förtvivlat försöker banna den upproriska skara som samlats i tusental framför veteranernas hittills ointagliga bunker. Det hela slutar med att Olsberg biter i en cyanidkapsel och vi andra radar upp oss för "the last stand". 🙂 Edit --> Sorry för kapningen som spårade ur dnisse, vi skall försöka hålla oss till ämnet. Redigerat 2 augusti 2006 av brojd Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Snart blir det världskrig igen. 😆 Det är ju skitbra! Då har ni i Sabaton massa nytt låtmaterial att skriva om 😆 Varför tror du jag hänger här på forumen hela dagarna? 😉 Nästa platta får bli en konceptplatta om hur nykomlingarna gör uppror mot veteranerna här på forumet och de blodiga strider som uppstår! 😛 Claes skjuter kondingmickgranater ur sina preampgranatkastare i första försvarslinjen medan Linus ligger som krypskytt och plockar ut nykomlingarnas ledare en för en med sina mjukvaru-pansarbrytande sniperkulor samtidigt som Neko förtvivlat försöker banna den upproriska skara som samlats i tusental framför veteranernas hittills ointagliga bunker. Det hela slutar med att Olsberg biter i en cyanidkapsel och vi andra radar upp oss för "the last stand". 🙂 HAHAHAHA!!! 😮😛😆 klockrent! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Nästa platta får bli en konceptplatta om hur nykomlingarna gör uppror mot veteranerna här på forumet och de blodiga strider som uppstår! 🙂 Claes skjuter kondingmickgranater ur sina preampgranatkastare i första försvarslinjen medan Linus ligger som krypskytt och plockar ut nykomlingarnas ledare en för en med sina mjukvaru-pansarbrytande sniperkulor samtidigt som Neko förtvivlat försöker banna den upproriska skara som samlats i tusental framför veteranernas hittills ointagliga bunker. Nä, Hacke är krypskytten. Jag är spionen som infiltrerar rebellernas styrka och slår ut dem från insidan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
brojd Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Nästa platta får bli en konceptplatta om hur nykomlingarna gör uppror mot veteranerna här på forumet och de blodiga strider som uppstår! 🙂 Claes skjuter kondingmickgranater ur sina preampgranatkastare i första försvarslinjen medan Linus ligger som krypskytt och plockar ut nykomlingarnas ledare en för en med sina mjukvaru-pansarbrytande sniperkulor samtidigt som Neko förtvivlat försöker banna den upproriska skara som samlats i tusental framför veteranernas hittills ointagliga bunker. Nä, Hacke är krypskytten. Jag är spionen som infiltrerar rebellernas styrka och slår ut dem från insidan. Ach so.. Jag som trodde hacke skötte peruknapalmen från sitt jetplan... [viskar]Linus för i helv*te, avslöja dig inte för fienden![/viskar] Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lilleman Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Snart blir det världskrig igen. 🙂 Det är ju skitbra! Då har ni i Sabaton massa nytt låtmaterial att skriva om 😆 Varför tror du jag hänger här på forumen hela dagarna? 😉 Nästa platta får bli en konceptplatta om hur nykomlingarna gör uppror mot veteranerna här på forumet och de blodiga strider som uppstår! 🙂 Claes skjuter kondingmickgranater ur sina preampgranatkastare i första försvarslinjen medan Linus ligger som krypskytt och plockar ut nykomlingarnas ledare en för en med sina mjukvaru-pansarbrytande sniperkulor samtidigt som Neko förtvivlat försöker banna den upproriska skara som samlats i tusental framför veteranernas hittills ointagliga bunker. Det hela slutar med att Olsberg biter i en cyanidkapsel och vi andra radar upp oss för "the last stand". 🙂 Edit --> Sorry för kapningen som spårade ur dnisse, vi skall försöka hålla oss till ämnet. 😄😆😆 Stackars "Olsis" som alltid får ta smällen... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Det är ett M-audio integrerat ljudkort jag har en röd bil är det nån annan som har en röd bil är de bra? jag såg en röd bil igår, men jag har en röd cykel, jag tycker att den spretar lite väl mycket i mellanregistret!! vilken preamp ska jag ha till den då? Studio Projects VTB-1 är en billig och väldigt prisvärd preamp. Gå gärna in på Claes testsite och lyssna själv. 🙂 😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 2 augusti 2006 Dela Postat 2 augusti 2006 Jag _antar_ att det är M-audio's Fast track-ljudkort som tråden handlar om. Den fick ju ok betyg i Studio. Alldeles utmärkt för nybörjare tror jag omdömet blev. Helt komplett lösning, ingångar för gitarr och mick, hörlursutgång o s v. På minussidan var att fantommatning saknas, samt att insignalen på instrumentingången var något låg. Men som sagt, som instegskort så är det nog inget man behöver bekymra sig så mycket över, utan bara välkomna enkelheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.