Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Alltså... det är så här att mitt band inte har någon basförstärkare.

Jag brukar spela genom min Gitarrförstärkare.

Jag undrar: Kan detta skada min gitarrförsötärkare på något vis? Min kompis säger det, själv tror jag inte det.

Tack på förhand!

Annons
Postat
Alltså... det är så här att mitt band inte har någon basförstärkare.

Jag brukar spela genom min Gitarrförstärkare.

Jag undrar: Kan detta skada min gitarrförsötärkare på något vis? Min kompis säger det, själv tror jag inte det.

Tack på förhand!

Jag har sabbat en gitarrförstärkare och en stereo på de viset.

Postat

låter ju skumt. och samtidigt intressant.

många som lägger bas genom gitarrstärkare utan problem väl?

Postat

Haha detta påminner mig om hur vi brukade göra förr i tiden när alla i bandet var gitarrister men någon var tvungen att lira basen...guess who? 😎

Vi lirade punk och annat skräp vilket slutade med att den lilla marshallstärkaren sa tjonk och poff. 😄

Summa summarum...det finns en anledning till att det tillverkas basförstärkare. 😆

Postat

Jag brukar köra basen på två kanaler, dels genom min Fender Super Reverb och dels genom lineburk direkt in och blanda dessa.

Med tanke på hur otrevligt det skulle vara att göra sönder min bästa stärkare skulle jag ju gärna vilja veta varför det inte är bra 😆

Postat

det är om du spelar för stark. En bas kräver ju mer tryck i basen och en gitarrförstärkare är inte gjord för det så drar du på för mycket så är det ju klart den tar skada men det är ju samma sak med gitarrer i gitarrförstärkare och bas i basförstärkare (ser på en sorgsen min mot min 30wats bascombo som vi plågade i många år)

Postat

Det beror väl på vad det är för ett PA om det klarar att leverera så mycket kraft.

Varför inte bara köpa en basstärkare? 😳

Postat

när jag repade med combo för några månader sen hade jag en Behringer BX1200 som funkade skitbra. 120w i en 12"...

kostar inte skjortan heller!

Postat (redigerat)

Jag ser inte varför en gitarrförstärkare skulle paja bara för att du kör en bas genom den..

En basgitarr levererar ju ungf samma signaler som en elgitarr, dock med lägre frekvenser och kanske lite högre amplituder på signalerna. Men det ska nog de flesta förstärkares ingångssteg kunna hantera.

Däremot är det klart, om du drar på för högt så pajjar ju högtalarelementen, för i en gitarrstärkare är de inte konstruerade att ge samma utslag som de i en basstärkare.

Sen sitter det säkerligen ett HP-filter innan förstarsteget som helt enkelt filtrerar bort bas-signalerna (beroende på stärkaren). Detta kan leda till att du måste dra på mer volym för att få ut lite basljud, och på så sätt överstyr förstärkarsteget(slutsteget) såpass att denna överhettas och brinner upp.

Det finns säkert fler aspekter som jag inte kommer på just nu...

Redigerat av hobbex2004
Postat
Varför inte bara köpa en basstärkare? 😛

Det var väl knappast det trådskaparen frågade om??? Jag tror att han var VÄL medveten om att man kan köpa en basförstärkare, redan innan ditt svar... 😕

Postat
Varför inte bara köpa en basstärkare? 

Det var väl knappast det trådskaparen frågade om??? Jag tror att han var VÄL medveten om att man kan köpa en basförstärkare, redan innan ditt svar... 

ja hallå. varför komma med konstruktiva tips när man kan vara bitter och sur. 😛

Postat
Varför inte bara köpa en basstärkare?  

Det var väl knappast det trådskaparen frågade om??? Jag tror att han var VÄL medveten om att man kan köpa en basförstärkare, redan innan ditt svar... 

ja hallå. varför komma med konstruktiva tips när man kan vara bitter och sur. 🙂

Tycker inte du att det är rätt irriterande att få sådana svar på en fråga du ställer och vill ha svar på???

Det är som att du frågar "Pajjar min TV om jag häller vatten på den?", varpå jag svarar dig: -"Man kan köpa TV-apparater på SIBA!"

Nääähää... you don´t say! 🙂 Detta kallar du för "konstruktiv tips"??? 😛

Se, jag är inte minsta bitter -> 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.