Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÅTNAMN: Old Times

ARTIST/GRUPP: Vilda Svanar

GENRE: Postrock

LÅTLÄNGD: 4:25

KOMPOSITÖR: Magnus Kaukerat

PRODUCENT: Magnus Kaukerat

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: Mp3

STORLEK: 4,05 mb

STATUS: Singel

Så...efter en mp3-omvandling:

Tjabba. Kanske inte det bästa stället att lägga upp en sådan här typ av låt (läs lite soft-popigt) bland alla trance o hårdrocks-nissar! Men jag vill framförallt ha tips om hur jag ska göra för att det ska låta bättre! Alltså rent ljudmässigt, tm. jag hör att det låter (kanske rentav stinker) midi om låten; plastigt, tv-spelsaktigt etc. Vad rekommenderar att mitt nästa steg blir…så att det låter bättre? Jag tycker trummorna är värst.

Jag har hört talas lite om AST o sånt och har fått den bilden att dessa ljudbanker eller vad det är jättebra för dom som sysslar med trance (och liknande) men är det något för den mer poporienterade? Nu kör jag bara midikablar från min Yamaha CS1-x till datorn där jag jobbar i Logic.

Lite om låten då, Old Times: Tanken är givetvis att ha riktiga trummor, bas och ev. gitarr och givetvis ska det vara sång. Nu är sången ersatt av en ”koto” som plinkar på stadigt.

Omkr 2:30 till 3:15 är det tänkt att ska vara körer som följer med melodin och sjunger ”Old times old times” osv. men eftersom det inte för stunden är pålagt kanske just det partiet är lite dött. Funderar även att fadea ut låten och inte ha ett avslut så som det är nu.

Tacksam för alla råd och (konstruktiv) kritik!

Vilda_Svanar___Old_Times.mp3

Redigerat av uberflash
Annons
Postat

5. Själva inlägget inleder du med så många av följande rader som det går:

LÅTNAMN:

ARTIST/GRUPP:

GENRE:

LÅTLÄNGD:

KOMPOSITÖR:

PRODUCENT:

EV. MEDVERKANDE:

INSPELNINGSÅR:

FORMAT: (ex. mp3/ogg vorbis/aac osv)

STORLEK: (ex. 5.3 megabyte)

STATUS: Skiss/Färdig demo (OBS! Färdig demo kan även komma att recenseras i papperstidningen)

(

LÅTLÄNK:)

Postat

Med bättre trummor har du löst mycke av problemet. Och dina "strings" känns väldigt döda. . . Lite midi stuk som du säger. Hela låten har det när jag tänker på det. hehe... Använder du en gammal keybord ell nått?

Men en skön låt. 😆

Postat

Som sagt, Yamaha CS1-x, är den synth jag använder har och den är inte den nyaste precis. Du föreslår att ja ska köpa en ny keyboard? :-)

Postat

Bara jag som tänker på Mario 64, när han simmar i vatten?

Ganska coolt med en bättre inspelning, tycker jag iaf.

Postat
Bara jag som tänker på Mario 64, när han simmar i vatten?

Ganska coolt med en bättre inspelning, tycker jag iaf.

Jag med...

Postat

Vilket Logic använder du? Själv kör jag Express 7 och de medföljande mjukvaruinstrumenten låter bra mycket bättre än sådär.

Postat

Just nu använder jag Micro Logic och såvitt finns det inga mjukvarusynthar med. Går det att använda sk plug-ins då eller måste man ha senare modeller av Logic?

Postat

Och en fråga gällande mjukvarusynthar, plugins (vad som är skillnad vet ja inte)..jobbar man fortfarande med midi då?

Postat
Och en fråga gällande mjukvarusynthar, plugins (vad som är skillnad vet ja inte)..jobbar man fortfarande med midi då?

Ja, med mjukvaruinstrument jobbar du med midi.

Postat

men du kan väl prova att spela in med riktiga instument? jag vet inte varför folk envisas med att köra med midi, det blir sån stor komik av allt då! 😉 men din låt låter lite som tvspel..... jag kunde tom gjort bättre.....

vad har du för plugins?

kör du express?

jag brukar göra så att jag spelar in allt med vanliga instument iallafall. då blir det bra direkt

Postat (redigerat)

Micro Logic är en jättegammal version av Logic till PC som tror jag gjordes Innan versio 5 av det egentliga logic där VST var inkluderat.

Så mitt tips vore att antingen byta till Cubase eller liknande då logic inte görs till PC längre eller

pröva något annat billigare ( men lika bra ) program som Traction , CM Studio , Ableton Live eller liknande.Dessa avlastar dig mellan 150 kr till 1000 kr.

Sedan går du in på KVR Audio och hämtar effekter och instrument som du tycker passar dig.Finns mycket bra gratis grejor där.

När du sedan känner dig för nästa steg köper du bättre ljud iform av tex Kontakt eller vilken annan ljudbank som helst som du tycker uppfyller dina behov....

Om låten i sig kan jag inte annat än Le och tänka på dansband på 90 talet med sina Roland Ljudmoduler.Det låter så Midi över det hela att det är kult.

jag vet inte varför folk envisas med att köra med midi, det blir sån stor komik av allt då!

Beror på vad du menar med midi.

Skicka ljud ut från ett externt keyboard = Nej.

Jobba med Vst instrument och sampler = Ja.

Båda är Midi...

Redigerat av Piccazzo
Postat
Micro Logic är en jättegammal version av Logic till PC som tror jag gjordes Innan versio 5 av det egentliga logic där VST var inkluderat.

Så mitt tips vore att antingen byta till Cubase eller liknande då logic inte görs till PC längre eller

pröva något annat billigare ( men lika bra ) program som Traction , CM Studio , Ableton Live eller liknande.Dessa avlastar dig mellan 150 kr till 1000 kr.

Sedan går du in på KVR Audio och hämtar effekter och instrument som du tycker passar dig.Finns mycket bra gratis grejor där.

När du sedan känner dig för nästa steg köper du bättre ljud iform av tex Kontakt eller vilken annan ljudbank som helst som du tycker uppfyller dina behov....

Om låten i sig kan jag inte annat än Le och tänka på dansband på 90 talet med sina Roland Ljudmoduler.Det låter så Midi över det hela att det är kult.

jag vet inte varför folk envisas med att köra med midi, det blir sån stor komik av allt då!

Beror på vad du menar med midi.

Skicka ljud ut från ett externt keyboard = Nej.

Jobba med Vst instrument och sampler = Ja.

Båda är Midi...

Tack Piccazzo för ditt utförliga svar! Åtgärderna får alltså bli ett nytt musikprogram och utforska dessa ljudbanker eftersom det verkar som att köra med midi som jag gör är...förlegat, dvs från ett extern synth (som är gammal som gatan). Dock uppstod det nya frågor:

Blir principen den samma som nu ang. midikablar och dess koppling mellan synth och dator? För nu blir det omvänt? Att datorn bestämmer "ljudet" och inte tvärtom?

Hur är det med kompabiliteten med musikprogram och dessa ljudbanker, fungerar alla ljudbanker till alla musikprogram eller ska man tänka till innan man väljer val av musikprogram? PÅ hemsidan fanns det ju VST-instrument att ladda ned...är exempelvis på de nämnda musikprogram du nämner VST-komplativa? Är det typ VST som gäller eller finns det hur många olika ljudbankstyoer som helst?

Överkursfråga (men svara gärna om ni känner er manade): Jag har fått bilden att VST är jättebra för de som skapar trance och annan dansorienterad musik men finns det bra skit att införskaffa om man vill ha "orkesterljud" typ trä- blås och stråkljud som försöker vara mer naturtrogna?

Tack än en gång för svaret!!! Det gjorde min dag och klockan är 22:35 ;-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.