Jump to content
Annons

Gitarr o sommarpop


Zyan

Recommended Posts

LÅTNAMN: Projektnamn: Sommar o Singel

ARTIST/GRUPP: Zyan Productions

GENRE: Allätandes pop

LÅTLÄNGD: 3 min och 14 sekunder

KOMPOSITÖR: Jag

PRODUCENT: Jag

EV. MEDVERKANDE: Oskar på Vocals och allmänt influerande på arbetet

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: em-pe-tre

STORLEK: 4,45mb

STATUS: Omixad skiss

LÅTLÄNK: Här

Bifogar även filen på forumet...för jag gillar räknaren...så jag uppskattar att alla som kan tar den länken. Kul att se hur många som lyssnar på ens skapelse.

Detta är första mixen jag gör....och lyssnade på er som kommenterade skissen.

Vill fortfarande ha tips på allt, men framförallt mixningen.

Sommar_o_singel...version_2.mp3

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Känns lite ihophafsat, både låtmässigt och inspelning. Saknar en hook, någonting att hänga med på. Det är en genre som väl ska vara ganska enkel, men här känns det kanske lite svårt?

Sånginsatsen är nog det bästa tror jag, känns lite patrik isaksson, på ett positivt sätt.

Mixningen är det ju väldigt mycket kvar att göra med. Gör ett seriöst försök vettja, och lägg upp en uppdaterad version sen. Trial and error is da shit! 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Känns lite ihophafsat, både låtmässigt och inspelning. Saknar en hook, någonting att hänga med på. Det är en genre som väl ska vara ganska enkel, men här känns det kanske lite svårt?

Sånginsatsen är nog det bästa tror jag, känns lite patrik isaksson, på ett positivt sätt.

Mixningen är det ju väldigt mycket kvar att göra med. Gör ett seriöst försök vettja, och lägg upp en uppdaterad version sen. Trial and error is da shit! 😕

Förstår inte vad du menar.

Ihophasat, och svårt?

Min smak tycker att det är en liten hook...men även tuggande låt.

Men jag kan inget om mixologi, vet inte ens var jag ska börja eller regler som man ska följa. Jag gillar visserligen att bryta regler, men vill veta hur de och varför, innan jag kan bryta dem på rätt sätt. Om du förstår vad jag menar.

Edit: Vidarbefordrar komplimangen till sångaren 😱

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare zyan.

Ien sån här låt med berättande lyrik så är det svårt att få med meningen med texten,om tempot är för högt,man hinner liksom inte med.. Kanske lite lägre tempo skulle göra att den inte upplevs så forserad..Annars så låter det bra,bra sång - mixningen lägger jag mig inte i,det finns andra som hajar det bättre än mig.

MVH

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare zyan.

Ien sån här låt med berättande lyrik så är det svårt att få med meningen med texten,om tempot är för högt,man hinner liksom inte med.. Kanske lite lägre tempo skulle göra att den inte upplevs så forserad..Annars så låter det bra,bra sång - mixningen lägger jag mig inte i,det finns andra som hajar det bättre än mig.

MVH

Harmonica mike

Tolkar det som om låten har potential men ska finslipas.

Funderar på att sänka tempot, men det är så omständigt.

tack för att du lyssna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte vad du menar.

Ihophasat, och svårt?

Det svåra jag upplever är nog att man överöses med en massa ord utan att hinna uppfatta dom. Ihophafsat kanske var fel uttryckt, mer som att text och melodi inte känns som dom passar ihop i versen. Då känns det inte helt genomarbetat helt enkelt.

Men jag kan inget om mixologi, vet inte ens var jag ska börja eller regler som man ska följa. Jag gillar visserligen att bryta regler, men vill veta hur de och varför, innan jag kan bryta dem på rätt sätt. Om du förstår vad jag menar.

Då är kanske mixskolan i tidningen studio en bra början? 🙂

Tycker förresten att pianobitarna låter bättre än gitarrbitarna, kanske ska bygga mer på det? Har hittat hooken där också. i pianoavsnittet/refrängen(?).

Link to comment
Dela på andra sajter

håller med det som sagts vad gäller att det går lite fort för att hänga med och då känns det lite rörigt. Saknade också den där riktigt sköna refrängen... men sedan kom den ju på slutet 2.26-2.40. Kan du inte få in den någon mer gång?

Kan bli en riktigt bra låt efter lite finslipning. Sedan lyssnade jag igen och melodin jag pratar om har du ju vid ett tidigare tillfälle men med annan text. Sättet du sjunger på slutet gör att melodin kommer fram snyggare. Om du sänker tempot är iofs risken att den melodin känns seg, så hur skall du göra 😎 .

Kanske skall du titta över texten istället, ibland har man massa ord som man kan kapa och budskapet går fram i alla fall. Tex hoppa alla "jag" det är ju du som sjunger till någon så underförstått är det du som är jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtmässigt har den här låten potential tycker jag. Men som sagts innan går det nog aningen snabbt och man hänger inte riktigt med. Framförallt i versersna.

Ljudmässigt känns det inte direkt balaserat. Allt ligger i en stor klump i mitten och känns ganska "mono". Nästan bara vokalen som hörs, vilket inte gör såå mycket eftersom sångaren är bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Usch så jobbigt att spela in allt i ett nytt tempo...

Funderar på att korta ner texten...och sen ha samma tempo...för att lyssnaren ska hinna med.

Mixmässigt...hur ska det vara?

Har börjat med att lägga in lite fyllnad i basen och sen försökt få fram dynamik i sången. Hur gör jag det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Låten är faktiskt grym den, och sångaren är skit duktig!

MEN!

Den behöver mycke "mastring", och efter det ligger denna låt och tävlar med "toppen" 😄

Så jag tycker du ska gå vidare med låten. Hitta någon som kan hjälpa dig. Betala en slant och stick in i 1 studio och spela in den. Ta med dig sångaren, för han var grym! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Låten är faktiskt grym den, och sångaren är skit duktig!

MEN!

Den behöver mycke "mastring", och efter det ligger denna låt och tävlar med "toppen" 😄

Så jag tycker du ska gå vidare med låten. Hitta någon som kan hjälpa dig. Betala en slant och stick in i 1 studio och spela in den. Ta med dig sångaren, för han var grym! 😆

Jo..låten har potential, men jag vill göra det själv. Vet att många personer gör bra mixar med liknande utrustning. Medans mina är som en betongblandare.

Ge tips på dynamik i sången och på gitarren. Och hur jag ska få ut stereo ljud med den.

Skulle hellre betala för en lektion i mixning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips med gitarrerna är nog att panorera ut dom lite mer? Dessutom känns den ena gitarren väldigt blöt och den andra väldigt torr.. fast det är nog mer en smaksak.

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips med gitarrerna är nog att panorera ut dom lite mer? Dessutom känns den ena gitarren väldigt blöt och den andra väldigt torr.. fast det är nog mer en smaksak.

Gitarren är uppdelad 4 monokanaler och en stereokanal.

Mono 1 left, kompgitarr

Mono 2 right kompgitarr

Mono 3 left, dubbning

Mono 4 right, dubbning

Stereo Ljusa monotona gitarren, med reverb

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, men det var väl en kul ide.

sången låter lite som kareokesång, smälter inte in. men rösten är helt ok.

gitarrerna skulle säkert göra sig bättre pannade.

Men hur ska jag panorera dem?

Är så många och vill ha kvar strukturen i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte att bumpa igen..men vill så gärna höra om förbättringar...

Något säger mig att sången är fel....men vet intve vad...

Har panorerat gitarrerna nu...och lagt på en syntgrund...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte riktigt synthen, tycker inte den tillför något. Kanske höja trummorna lite och dra ner sången en aning och lägga på lite reverb på den. men inte för mycket.

Sen hamnar sångaren väldigt nära vid 2:25, som om han står och sjunger i mitt öra, medan resten av bandet står i andra änden av rummet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Gillar inte riktigt synthen, tycker inte den tillför något. Kanske höja trummorna lite och dra ner sången en aning och lägga på lite reverb på den. men inte för mycket.

Sen hamnar sångaren väldigt nära vid 2:25, som om han står och sjunger i mitt öra, medan resten av bandet står i andra änden av rummet.

Tack för att du lyssna igen...

Tanken är att skapa en nära känsla av en viskning i slutet...men det blir för dominerande men vet inte hur jag ska skapa närhet av sången men ändå låta instrumenten vara kvar. Sitter o lyssnar på all möjlig musik just nu, hiphop bland annat som skapar en nära känsla men ändå inte överrösta musiken.

Synthen ska ligga o fylla ut grunden. Vad är det för fel på den.

Jag vill ha tips på hur sången ska läggas...det är den jag missnöjd mest med.

Nu är det två spår med var sin kompressor (tanken var att stereobredda men lät skit) och på slutet är det en mickat med en mick till, en sm 57 som är centrerad.

Ska prova att höja trumlooparna.

Dra ner lite i slutet på sticket.

Vill ha tips på bra spring reverb, har bara room...prova något som hette sir, men fick det inte att funka.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok jag är ingen expert så ta mitt svar för vad det är nämligen bara en subjektiv uppfattning.

Först det positiva:

Bra röst! Härligt undertryckt sång med en massa känsla! toppen!

En annan bra sak var hur ni byter ut kompinstrument istället för att knöka in allt hela tiden.

Dock blev alla dessa kompinstrument lite hoppiga i stereobilden, först var det elgitarrkomp i stereo eller två gitarrer, sen blev den en gitarr på en ny plats i stereobilden och till sist ett piano som låg brett i ljudbilden fast med väldigt låg volym.

Sångljudet var lite torrt men det gör ju också att det kommer väldigt nära och det känns bra.

Mixen känns orättvit mot trummorna för dom hörs knappt. Pianot är även det för lågt. Eftersom det ersätter gitarrerna så borde dom vara i samma volym.

Sången var rytmiskt väldigt rörig och kändes lite som att texten inte passade till låten. Vissa ord blev omilt behandlade för att få plats eller för att fylla ut.

Jag hade svårt att hitta en röd tråd i låten. Jag skulle nog föredragit ett plock komp på acke gura i långsammare tempo till denna låten.

Men som sagt det var en mycket bra röst och det är det viktigaste för allt annat går att ändra på. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du...tyvärr är rösten inte min.

Men du har rätt att jag byter komp och ändrar panoreringen....men kan få till musiken i en snygg sörja tror jag...problemet är mixen med sången. Den är lite alienated..

Ska dra upp trummorna...

Ska prova med reverb, men gillar inte room...har du tips på fjäder tar jag gärna emot dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb "plate" Time 2,2s Predly 16ms Density 30

Jag har samma problem med mina inspelningar, att rösten inte är min :-(

Ehh..behöver en vst först...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gått in i väggen nu med denna låten.

Är inte som jag vill...och kan inte göra den bättre. Tror jag måste träna upp min hörsel.

Vill inte tappa kreativiteten...

Vad gör jag för misstag, vad hör jag inte? I mina öron är det ganska ok men de är sönderlyssnade på just denna låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)
Gått in i väggen nu med denna låten.

Är inte som jag vill...och kan inte göra den bättre. Tror jag måste träna upp min hörsel.

Vill inte tappa kreativiteten...

Vad gör jag för misstag, vad hör jag inte? I mina öron är det ganska ok men de är sönderlyssnade på just denna låten.

Alla går vi in i väggen från och till tror jag. Det är en del av processen, men ge inte upp. Rock on ba...

Jag har lyssnat på låten och den är inte dålig men den kan bli mycket bättre. Just nu känns det som mixen inte ger låten rättvisa.

Sången känns lite ryckig och hetsad, men rösten är skön. Mixen känns lite platt, trummorna hör jag knappt. Soundet på sången känns lite för torrt.

Men du, varför inte låta den vila en stund. Som sagt, det kan bli bra. Låt den va och lyssna på den igen om ett par veckor då kommer du garanterat höra vad som känns lite fel eller vad som kan bli bättre. Börja pillra med något nytt/gammalt under tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Den har potential helt klart. Jag är totalt okunnig om hur man gör musik men vill ändå ge lite feedback.

a ) Han sjunger ju nästan hela tiden. Varför inte ha några takter där han inte sjunger? Jämför med "china girl" (Bowie) t.ex. där sångaren tar en "paus" ett par takter så man får känna "grooven" i låten.

b ) Är det en sommarlåt/sommarrock/pop? Då skall det ju vara mer trummor. Inte hiphop-dunkadunka men betydligt mer än det är nu. (Dessa trummor skall man kunna digga när man lyssnar på "pausen" i sången - se punkt a).

c ) Glöd som slockar, som i en grill. Det låter lite peckoralt eller hur det nu stavas.

sammanfattningvis: bra låt som kan bli bättre. Önskar jag var så bra.

Redigerat av Loffy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för komplimangerna...vill bara göra den bättre...men hör inte vad som är fel...sitter o river håret och är trött på den.

Men spelar in en annan låt så länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker den låter lite jäktad, både i sång och spel.

Svårt att höra vad du sjunger, man hör att sången är gjord i flera tagningar.

Synthen tycker jag inte passar in.

Pianot känns lite taffligt spelat.

Trummorna känns väldigt oäkta.

Förlåt att jag bara hade saker att gnälla på.

Mitt tips blir att sänka tempot på låten så du hinner spela rätt oc hinner artikulera orden ordentligt.

Vågar inte kommentera ljud då jag lyssnar på en bärbar dator med inbyggda högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var är trummorna?

Tror inte du tänkt att dom ska ligga så långt bort. Felmixat? Sången blir därför mycket hög.

Tycker verserna ska gå i halva tempot och kanske också några andra partier. Har lite oklart för mig strukturen. Det måste bli tydligare. Tycker ändå du undviker dom värsta fallgroparna ändå. Sången är lite så typisk svensk med en viss engelska i, som om man velat sjunga på engelska men gör det på svenska. Du är inte ensam om det kan jag lugnt säga. Vad man tycker om det (detta sätt att sjunga) är olika. Jag gillar det inte. Men för fan, det bara å jobba på. Ta åt dig all kritik. Det här forumet är ovärderligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...