Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Jag har surfat runt på nätet efter digitalporta och kommit fram till Zoom MRS1266CD eller Yamaha AW16G. Spelar det någon roll vilken jag köper? Yamman är lite dyrare. Det finns ju Zoom MRS802 också som är nyare och kanske lite vassare på vissa delar men hur får man reda på sån't? Jag tar tacksamt emot tips så att jag får rätt grejor.

Jag ska spela in gitarr (akustisk och el samt sång och fiol).

A little Miracle

Redigerat av matknu
Annons
Postat

Jag har ägt en Yamaha AW16G o den är superbra (ångrar att jag sålde den), mycket enkel att lära sig det enda som kan ses som negativt för vissa (dock inte mig) är att den endast går att spela in i 16 Bit!

Postat (redigerat)

äh. bränner du ner det på skiva blir det ju 16bit hursom

du kan ju be att få testa i musikaffären och kolla vilke layout du gillar bäst. tror inte slutreslutaten blir så olika. det handlar nog mer om layout och extra funktioner

Redigerat av dancedancedance
Postat
äh. bränner du ner det på skiva blir det ju 16bit hursom

du kan ju be att få testa i musikaffären och kolla vilke layout du gillar bäst. tror inte slutreslutaten blir så olika. det handlar nog mer om layout och extra funktioner

• 16 eller 24 bitar??

CD-kvalitet är 16 bitarsljud samplat vid 44.1.kHz. Många ljudkort klarar inspelning med högre bitdjup, t ex 20 eller 24 bitar. Vad man vinner vid högre bitdjup är ökad dynamik, dvs större avstånd mellan svagaste och starkaste nivå. Lite förenklat kan fördelarna med 20- eller 24-bitarsljud beskrivas så här:

Vid 16 bitarsinspelning måste man hela tiden vara väldigt noga med att spela in så nära nollan (maxingångs-volymen) som möjligt. Vid för låg nivå börjar det fräsa om ljudet. Det kallas kvantiseringsdistorsion. Med högre bitdjup följer större mariginaler. Skulle man råkat spela in en sångare för svagt, med exempelvis -12 dB som maxnivå, så kan man behålla den tagningen ändå.

Från en FAQ sida!

Postat

Tack gubbs! Jag kommer att köpa en begagnad så jag kan inte direkt testa. Dessutom måste man ju testa ganska ordentligt för att få en uppfattning. Jag tror som ni säger att bägge är helt OK för mig. Om jag ska köpa en ny så blir det en billigare modell typ Zoom MRS8 som min svåger har köpt.

Nu ska jag bara hitta en till rätt pris och sen skapa stor musik...öhm...

🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.