Jump to content
Annons

Musiker - Sveriges flitigaste särskrivare?


danieel

Recommended Posts

Har hängt ganska flitigt på forumet den senaste tiden för att försöka lära mig lite mer om... allt.

En sak som slagit mig är att det är grymt mycket särskrivningar i posterna på forumet. Vad beror detta på? Hjälp!? Ajm lost.

Jag är till och med för trött för att komma på lustiga förslag :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MarcusRombo (oregistrerad)

Haha, shit.

Du menar; mer särskrivningar än "vanligtvis"?

Jadu, this is the truth: Vi är korkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir tyvärr mer och mer vanligt att folk använder sig av särskrivningar. Märker detta i mitt jobb som lärare så det är nog inte bara här på forumet som det problemet finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Blir tyvärr mer och mer vanligt att folk använder sig av särskrivningar. Märker detta i mitt jobb som lärare så det är nog inte bara här på forumet som det problemet finns.

Har du varit lärare länge?

Vad tror du det ökade särskrivandet beror på i sådana fall?

Är kidsen kanske helt enkelt dummare nu än förr?

Link to comment
Dela på andra sajter

En viss brist på versaler samt kommatecken och punkter tycker jag mig också kunna urskönja här på forumet.

Så här brukar ofta trådar se ut:

"tja jag är total ny böjare på cubase undrar hur man fixar trummor och syntar så det låter bra ni fattar hehehe, finns det guider eller videos på internet kan någon tipsa mig om det??!?!?!?!?

snälla jälp jag vet inte vad jag ska göra 😛"

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir tyvärr mer och mer vanligt att folk använder sig av särskrivningar. Märker detta i mitt jobb som lärare så det är nog inte bara här på forumet som det problemet finns.

Har du varit lärare länge?

Vad tror du det ökade särskrivandet beror på i sådana fall?

Är kidsen kanske helt enkelt dummare nu än förr?

Det är ju t ex fler och fler som inte har ett G i svenska när de kommer upp till gymnasiet så de har väl helt enkelt inte lärt sig hur det ska vara. Problemet sedan är ju att de skriver som sina kompisar gör (lär sig alltså av dem) så därför kommer problemet att bli mer och mer utbrett. Kidsen är nog helt enkelt mer outbildade på svenska men nödvändigtsvis inte dummare.

Jag är visserligen inte svensklärare men detta problem är ganska tydligt ändå.

Vem vet, i framtiden kanske orden kommer att börja särstavas bara för att alla gör det och det kommer att bli nya regler i svenska språket!? (Problemet är dock att meningarna kan få en helt annan betydelse om man särstavar)

Redigerat av Jejje
Link to comment
Dela på andra sajter

En viss brist på versaler samt kommatecken och punkter tycker jag mig också kunna urskönja här på forumet.

Så här brukar ofta trådar se ut:

"tja jag är total ny böjare på cubase undrar hur man fixar trummor och syntar så det låter bra ni fattar hehehe, finns det guider eller videos på internet kan någon tipsa mig om det??!?!?!?!?

snälla jälp jag vet inte vad jag ska göra 😛"

Är inte det ett resultat av alla dessa sms som folk skriver där det ska gå så fort som möjligt???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gäller inte bara unga människor. Jag har blivit sämre på att stava och hålla reda på hur och när man skriver ihop ord. Kan bero på att man är lite äldre och hjärnan förmultnar, men kan kanske också vara det engelska språkets påverkan. Läste under 5-6 år - ganska nyss -nästan bara kurslittertur på engelska.

Numera tycker jag att det ser skumt ut att skriva ihop ord, till långa långa ord. Rent estetiskt stör jag mig ibland på det svenska sättet att konstruera ord. Inte hur det låter men hur det ser ut som text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vet, i framtiden kanske orden kommer att börja särstavas bara för att alla gör det och det kommer att bli nya regler i svenska språket!? (Problemet är dock att meningarna kan få en helt annan betydelse om man särstavar)

Det vore tråkigt eftersom just ihopskrivningar erbjuder en hel extra språklig dimension som till exempel engelskan inte erbjuder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vet, i framtiden kanske orden kommer att börja särstavas bara för att alla gör det och det kommer att bli nya regler i svenska språket!? (Problemet är dock att meningarna kan få en helt annan betydelse om man särstavar)

Det vore tråkigt eftersom just ihopskrivningar erbjuder en hel extra språklig dimension som till exempel engelskan inte erbjuder.

Visst, men om tillräckligt många inte särskriver så kommer ju dem att skapa ny grammatik eftersom de är fler och de förstår varandra. Eller???

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mej verkligen träffad av den här tråden... 😎

Mina särskrivningar ökade dramatiskt under dom åren jag hade Engelskan som arbetsspråk.

Och givetvis är det värst när man har bråttom…

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag tycker det som Pluffo beskriver är ett mycket större problem än särskrivning. Det blir otroligt jobbigt att läsa såna meningar. Särkskrivningar kan man ändå uppfatta korrekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det engelska inflytandet bidrar nog lite till fenomenet ökad särskrivning.

Många ser engelska ord och särskriver sedan likadant på svenska utan att tänka efter.

Positivt är att det får folk att skratta lite oftare 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mej verkligen träffad av den här tråden... 😆

Mina särskrivningar ökade dramatiskt under dom åren jag hade Engelskan som arbetsspråk.

Och givetvis är det värst när man har bråttom…

känner precis lika dant;). Där jag jobbar har vi engelska som koncernspråk så allt man läser eller skriver är på engelska. Jag är övertygad på att detta försämrar min svenska rejält.

Något som kanske är irriterande är att jag har börjat använda mig av ... efter var och varannan mening ... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mej verkligen träffad av den här tråden... 😆

Mina särskrivningar ökade dramatiskt under dom åren jag hade Engelskan som arbetsspråk.

Och givetvis är det värst när man har bråttom…

känner precis lika dant;). Där jag jobbar har vi engelska som koncernspråk så allt man läser eller skriver är på engelska. Jag är övertygad på att detta försämrar min svenska rejält.

Något som kanske är irriterande är att jag har börjat använda mig av ... efter var och varannan mening ... 😄

Den perioden hade jag! kommer tillbaks lite ibland! -->...<---

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av problemet beror säkert, som någon var inne på, på sms - där man måste förkorta och konstra till det om det inte ska ta en halv evighet att skriva ett meddelande.

En annan orsak är chat på Nätet, där det också ska gå fort att skriva och det nästan blir helt obegripligt för folk som inte är vana vid det fattiga språk som används där... Man märker det väldigt tydligt ibland, på vissa som kommer hit som nya medlemmar. De skriver chat-språk - och ingen begriper vad de menar, för att det ser helt vansinnigt ut. Ofta går det 2-3 förklarande svar innan folk kan börja hjälpa till eftersom språket som används helt enkelt är för mycket förenklat för att kunna förmedla tillräckligt mycket information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner mej verkligen träffad av den här tråden... 😆

Mina särskrivningar ökade dramatiskt under dom åren jag hade Engelskan som arbetsspråk.

Och givetvis är det värst när man har bråttom…

känner precis lika dant;). Där jag jobbar har vi engelska som koncernspråk så allt man läser eller skriver är på engelska. Jag är övertygad på att detta försämrar min svenska rejält.

Något som kanske är irriterande är att jag har börjat använda mig av ... efter var och varannan mening ... 😄

Nästa steg är För... Jag har varit medlem "av" forumet "för" 2 år... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Sär skrivningar är ett jätte bra på fund. Orden blir ju mycket kortare och lättare att läsa. Det är som med för kortningar ungefär...

😄

Jag tror inte att det är ett påfund. Snarare något som händer under vissa omständigheter med vissa slarviga slafsmänniskor (slafs människor ~ slags människor?). Skall linjalen fram nu och smälla o dygdiga på fingrarne?

Edit: Herregud, jag kan inte ens hantera det där med frågetecken.

Redigerat av DåligtGehör
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag påstår att allt är datorns (från de tidiga ordbehandlarna till dagens sms-maskiner) fel, tillsammans med engelskans allt större påverkan på vårt språk. En ganska konsekvent utveckling/avveckling som pågått ungefär 20 år. Kanske inte "fel" förresten, men anledningen hittar man där.

Folk skriver mer men sämre.

Snabbhet, slarv och hafs är liksom i tiden.

IT-samhället kallas det visst ... (punkt punkt punkt).

***

Själv är jag fan så mycket slarvigare än för bara ett par år sen. Jag har tacklat av från seriös korrektör till vanlig internetmupp. Jag skriver inte isär, men slarvar med mycket annat. Stor bokstav t.ex. Jag korrläser knappt min egen text innan jag släpper iväg den.

***

Om det är bra också? Ja. Fler skriver nånting över huvud taget. Man kan nog säga att ALLA skriver på nätet. Förr om åren så höll dyslektikerna käften, och det är inte ett läge som jag vill tillbaka till.

***

Jag irriterade mig fruktansvärt ett tag på den här utvecklingen. Men jag har lite grann lagt ner irritationen. Man/folk/ungdomar idag, kan andra saker än för 20 år sen, det är nödvändigtvis inte sämre. Det är annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag inte heller fattar är folk som, av någon outgrundlig anledning, sätter ut mellanslag före punkter och utropstecken t.ex "Jag är deprimerad . Usch !" Extremt störande.

Sen om man ska envisas med att skriva på engelska, så ska man fan stava rätt också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...