Jump to content
Annons

IT WONT BE ME - Uppdaterad


Recommended Posts

En låt i J. Cash anda

* LÅTNAMN: It wont be me

* ARTIST/GRUPP: Staffan Widmark

* GENRE: Rock, Country nånstans mittimellan

* LÅTLÄNGD: 4.20

* KOMPOSITÖR: dito

* PRODUCENT:dito

* EV. MEDVERKANDE: dito

* INSPELNINGSÅR: 2006

* FORMAT: mp3

* STORLEK: 7.96.

* STATUS: möjligtvis demo

It wont be me

Här kommer en uppdatering efter önskelmål vad gäller:

- Ojämn sång. Fixat efter bästa förmåga. Lite lägre sång överlag

- Bas i sången. Fixat

- Hihat halvtakt. Ej fixat. Tog bort maraccasen

- Sur sång i början. Fixat

It wont be me 2

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön låt som svänger bra. Jag tycker dock att hihaten borde spela halva hastigeheten, tror gunget blir ännu bättre då. Undrar om du inte ska skära lite i undre registren på speciellt sången. I mina högtalare grötar basfrekvenserna ihop sej lite (sång, gitarr och bas). Kanske en liten höjning ev diskantfrekvenser i sången skulle gra sången tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

shito...mycket Dylan här 😎 ....kalaslåt....vid 1:28 kommer en alltför stark röst in annars inga nits...kalasbra, bra sväng....vad har du för trummor?gillar det här 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skön låt som svänger bra. Jag tycker dock att hihaten borde spela halva hastigeheten, tror gunget blir ännu bättre då.

Undrar om du inte ska skära lite i undre registren på speciellt sången. I mina högtalare grötar basfrekvenserna ihop sej lite (sång, gitarr och bas). Kanske en liten höjning ev diskantfrekvenser i sången skulle gra sången tydligare.

Hihaten tror jag att jag behåller som den är. Däremot kanske halvera tempot i maraccasen. Nu spelar denna samma som hihaten.

Ja, det märks i verserna, i refr och sticket blir rösten ljusare. Tror det har att göra med att jag går närmare miken i verserna och sen längre ifrån. Proxi...(nånting) effekten mao. Men det går ju att fixa till efteråt. La om sången precis innan den hamnade på forumet. Var lite för sugen att lägga ut den och ja...

Karl, jo jag tackar jag - Dylan, minsann! Trummorna är BFD, vilken uppsättning minns jag inte, lite blandat tror jag.

Tack för kritiken!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jävligt fräckt, Tokai!

Med denna har du hittat rätt med allt! Urfräck synt, skitbra sjunget, fantastiskt sväng, go gitarrer. Att få Bongos och funka i coyntry. Los Lobos kvalitet helt klart!

Grattis!

Link to comment
Dela på andra sajter

Helkul att låten faller dig på läppen, dede! Du vet, jag gör låtar i ganska olika stilar och vet inte riktigt än vad som är bäst. Är ganska osäker på vad som upplevs som bra. Men det kan ju också vara rätt så individuellt hos lyssnaren. Men kanske denna låt kan ge mig en ledtråd. Lite ruffigt men ändå tajt, svängigt, att få utrymme och dra till på sången - men också lite smarta popharmonier, jaja... vi får se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Schysst låt mannen! Gillar speciellt sången och trummorna.. Låter som nån sorts hybrid mellan Bob Dylan och Tom Waits 😛

Liksom föregående recensenter håller jag med om att sångvolymen är aningen ojämn, fixa till det så blir det högsta betyg! 😉

...Vore dock lite ballt att höra en version med halva tempot på maracas och hihat... 🙁

Edit:Vem handlar det om förresten? 😮

Redigerat av killen_med_skorna
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit:Vem handlar det om förresten? 😲

Det är inte nån särskild. En fiktiv person. Men finns säkert därute nånstans...

Subjektet i låttexten skiftar hela tiden, ibland är det en polis röst, ibland folkets. Senare i låten seriemördarens egen röst, framförallt i refr där han påstår, psykopatisk som han är, att ingen kan komma åt honom. Fast det här är med seriemördare var mest en ursprungsidé. I låten är nog mer som vanlig mördare som tagit livet av frugan.

"Ha trevliga mardrömmar", som Hitchcock en gång sa.

Link to comment
Dela på andra sajter

gillar soundet, men sången i början är lite väl sur bara.. mycket bättre sen, synd att det var i början bara, var nära att dömma ut hela låten på det juh 😉 . Skitsnygga gitarrer och kongas, eller vad det nu heter 😄

Något skumt händer vid 1:28, ska det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag tycker inte det låter som J Cash, mer som .........eh, Stones.

Det verkar dock som att Mick J efter en hård kväll har blivit väckt mitt i natten för att lägga på sången. Låt Mick sova vidare o göra ett nytt försök imorgon när han är utvilad.

Hi, hi, kunde inte låta bli 😛

Närå, jag gilar det här. Kanske lite väl intensiva congas ibland bara, men det ger en rätt skön stämning också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack MartinM,

I tidigare versioner var det nog mer Cash (Cage of steel eller vad den heter), det var ialla fall det som startade det hela. Texten är ju också kriminellt belastad sas. Men som du säger låter det mer Stones om det . Särskilt nu när jag efter ommix drog ner sången lite.

Mick är väl numera ett hälsofreak, men det kan man väl inte vara helt säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

slår du mig om jag tycker du ska höja sången? 😄

Eller, iallafall ibland, den är kanske fortfarande ojämn i volym. Eller vafan, vi säger att det är dynamik, sånt är ju aldrig fel.

Lite abrubt slut kanske?

För övrigt tycker jag den växer. En bra egenskap hos en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

slår du mig om jag tycker du ska höja sången? 😄

Eller, iallafall ibland, den är kanske fortfarande ojämn i volym. Eller vafan, vi säger att det är dynamik, sånt är ju aldrig fel.

Ok ska kanske höja den den. eller göra om den, inga problem bara jag får i mig lite bärs.

Grejen är att jag sjöng sången på två olika spår. Versen på ett och refr på ett annat. Detta för att versen ibland går in i refr, därför lite svårt att få jämnhet. Använder av automation i Cubase, kör compressor på sången, alltså jag vet inte. Jag sjunger också väldigt dynamiskt på denna låt. När jag tar i blir min sång ljusare och lite volymmässigt svagare

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu hittade jag din låt! 😄

Visst lät det något Dylan och Tom Waits över det hur som helst riktigt bra Tokai

du kan det. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan det. 😠

Nä inte riktigt, det kan bli bättre. Det är därför jag är här för att få gehör. Att sitta ensam på kammaren och tro att det är bra är som att älska utan en partner.

Detta är ett toppenforum! Det är många låtar jag lagt ut här och dom flesta har blivit bättre, tack vare er! Till 90 % lyssnar jag på era åsikter om förbättringar och försöker se till att de blir utförda! Det kan ju va att jag saknar självkänsla. Men ofta blir den bättre oavsett om det är bra eller dålig kritik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knopfler igen! 😠 Borde kanske starta ett band och köra lite Dire Straits låtar. Problemet är att jag inte är lika fingerfärdig som han.

Du har rätt. Tyckte det också när jag lyssnade i dom aktiva högtalarna i "studion". Fattade inte vad det berodde på. Allting ligger centrerat i Cubase. Måste vara nåt. I hifi högtalarna låter rätt ok = förlåtande, som det ofta brukar.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Tycker den här genren fungerar som bäst när det finns en historia att följa i låten, som du säger att du har, coolt. Men jag hör inte texten!

Artikulera och höj sången eller skriv ut texten. Framförallt artikulera. Skippa ölen nästa gång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Samma sak, jag hör inte vad texten handlar om. Den låter luddig och difus

och för lågfrekvent. Det gör att man tappar intresset för hela låten.

Låtens tema/ackord skulle passa Television perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...