Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur spelar jag in en konsert med bra ljud?

Jag har en minidisc spelare, men vet inte hur bra den är...

Är det skillnad på olika minidisc spelare? Vilken mic ska man ha?

Hjälp!! 😳😉

Annons
Postat

Är du anlitad att spela in eller är det en bootleg? Ska det göras på riktigt så kopplar man ju in sig i mixerbordet eller nåt med en flerkanalshårddisksinspelare (MDR?) och mixar i efterhand. Annars kanske man kan ta stereosignalen direkt från mastern, men det lär inte låta så kul.

Annars är det väl bara en bra mick som klarar höga ljudtryck som gäller...

Postat

Googla på den minidiscen du har för att kolla upp prestandan. Mycket hänger annars på vilka mickar du ska använda. Det gäller väl att ha mickar som är smidiga och portabla som minidiscen. En snubbe jag känner köpte en

MicroTrack 24/96 kruxet där att man behöver köpa ett större minne, typ helst på 2 gb. Där får du med portabla mickar + editeringsprogramvara.

Postat

Om du ber ljudkillen (om han är schysst) så kan du be han skicka alla instrumenten till olika subgrupper på sitt mixerbord, typ trummor på två, övriga instrument på två sen all sång på 2. Om bordet har sen en matrix så kan du ställa balansen mellan dom tre grupperna och ta ut 2 matrix så får du lite bättre ljud.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Du kan spela in en konsert med MD och en stereomik, förslagsvis kondensatormik. Om du har utrymme för stativ och så... använd då en "riktig" stor kondensator stereomik. Det finns hur många märken som helst, själv har jag bara erfarenhet av Sony. Fördelen med en mik med minst 3 meters sladd är ju också att du kommer bort från mekanik- och motorljud som kan alstras av en MD t.ex. Som sades ska den tåla hyfsat höga ljudtryck. Kolla det innan, 130 dB och mer är bra, kallas oftast SPL (Sound Pressure Level) i specifikationerna. Självklart är det bra med så stort frekvensomfång som möjligt, med +/- 3 dB avvikelse. Det kan vara svårt att hitta små plugin-mikar som klarar under 100 Hz i basen.

Är det knöligt att få plats med ett stativ på plats, utomhus och folk som trängs eller på Konserthuset där alla andäktigt sitter ned och inte vill ha några störande inslag, så använd en liten mik, antingen en plug-in-variant som pluggar in direkt i MD:n, utan sladd, eller en liten mik med kort sladd (40 cm). Det är viktigt att miken fångar upp ljudet hursomhelst och för detta finns det mikar som har ställbar upptagningsvinkel, 90 grader/120 grader t.ex. Då kan du sätta hur mycket publikljud du vill få med...

Sedan är det ju frågan om vad som är bra ljud. En bärbar liten DAT hade kanske varit bättre än en MD, som ger ett komprimerat ljud, å andra sidan är MD bättre än en monofonisk batteridriven kassettmaskin från -73...

Är konserten inomhus eller utomhus? Tänk på att mikar är känsliga för vindljud. Du får garanterat kass ljud om du står mitt i stormen, även med dyr mik.

Stå inte heller för nära scenen. Försök att befinna dig på samma plats under hela konserten, annars kan ljudupplevelsen bli väldigt konstig efteråt.

Be om tillstånd att få göra en ljudupptagning. Jag har själv spelat in en enda konsert i min dag, och det var brorsans bands på en festival. Då fick jag tillstånd från arrangören. Tillstånd från bandet hade jag ju, det var ju på uppdrag av dem.

😆

:musik

Postat

precis, det finns rätt många olika stereomickar idag av skiftande kvalitet.

Själv har jag en Audio-Technica AT-822 som jag har använt både med en portabel DAT och en MD.

Fördelen med den är att den dels går på batteri samt har en XLR->stereo-mini-tele vilket är gött om man har mic-ingång på sin MD eller DAT.

Vill du ha små grejor rekommenderar jag Sound Professionals små myggor. Finns även inbyggda i kikare och glasögonhålllare om du vill stealtha.

(Låt oss dock inte hamna i en vad som är rätt och fel diskussion. Vi vet alla att man måste ha tillåtelse)

Sen finns det ju mickar som min

AT-822 och liknande, eller varför inte två matchade mickar och en schysst preamp? Fast då springer du ju iväg och du kanske behöver något bättre lagringsmedia än en MiniDisc....

Postat (redigerat)

Vad ska det vara till egentligen? Är det bara för personligt lyssnade eller är det till nått vettigt? 😎

Edit: Hur inblandad är du? Har du bara köpt en biliett och vill "föreviga" minnet eller känner du tex en arrangör?

Redigerat av Nexustwins
Postat (redigerat)

Du kan få mkt bra ljudupptagning med en MD och en liten stereokondensatormikrofon,jag köpte min på ebay fr. en snubbe i England för ca 200:-(han serietillverkar,finns massor av olika) och den tar faktiskt upp basfrekv. ända ner till 25 Hz!!! med en riktigt bra kurva upp till 18000 Hz-bara att leta på ebay, min tjejkompis spelar in med sin original Sonymik i stereo vilken är mkt dyrare och också den mkt bra,förvånansvärt bra t.o.m...håller med Musik här ovan vad gäller förlängningsskabel/placering etc...

:rolleyes:

Redigerat av Florian le Sage

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.